English

سعید نمکی:

کمبودی در زمینه داروهای اساسی نداریم/ استقبال از پویش فشار خون

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر با وجود همه فشارهایی که از نظر اقتصادی و مسیرهای انتقال پول داریم، کمبودی در زمینه داروهای اساسی وجود ندارد.

کمبودی در زمینه داروهای اساسی نداریم/ استقبال از پویش فشار خون

به گزارش خبرگزاری موج، سعید نمکی وزیر بهداشت شب گذشته (17 تیر) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه منابع پایداری برای این طرح تحول سلامت در نظر گرفته نشده بود، اظهار کرد: طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های موفق دولت آقای روحانی بود. همکاران ما در وزارت بهداشت در آغاز این طرح کارهای بزرگی را دنبال کردند. کاهش پرداختی از جیب بیمار، رسیدگی خاص به بیماران صعب العلاج، ماندگاری پزشک در نقاط محروم، توسعه و بازسازی زیرساخت‌های بیمارستانی کارهای بزرگی انجام شد.

وی ادامه داد: از سال گذشته به دلیل برخی از کسری‌ها در منابع، اتفاقاتی در گردش کار افتاد و بیمارستان‌های دولتی با بیمه‌ها مشکل پیدا کردند. بودجه بیمه سلامت با توجه به افزایش بودجه 400 درصدی به علت برخی هزینه‌ها، فاصله بین پرداخت و توزیع منابع به دانشگاه‌ها باعث شد که دانشگاه‌های علوم پزشکی دچار مشکلاتی شوند.

نمکی تصریح کرد: سه بسته اصلی طرح تحول سلامت به شدت دنبال می‌شود. یکی از بسته‌ها کاهش پرداختی از جیب بیمار است که همچنان دنبال می‌شود. امسال منابع مورد نیاز این بسته‌ها را از سازمان برنامه و بودجه و دولت می‌گیریم و تاکنون با وجود همه تنگناهای مالی این منابع را دریافت کردیم. ماندگاری پزشک در نقاط محروم را نیز با مشارکت بخش خصوصی ادامه می‌دهیم. یعنی برای بخش خصوصی تسهیلاتی ایجاد می‌کنیم تا کادر پزشکی در نقاط محروم بیشتر بمانند. همچنین تامین دارو برای بیماران صعب العلاج دنبال می‌شود. در کنار تمام این موارد تقدم پیشگیری بر درمان نیز دنبال می‌شود.

*استقبال از پویش فشار خون مناسب بود

وزیر بهداشت درباره پویش کنترل فشار خون بالا گفت: روزگاری می‌توانستیم با کمترین هزینه‌ها بیماری‌های واگیر را در کشور کنترل کنیم، اما امروز با چالش بیماری‌های غیرواگیر روبه‌رو هستیم. 97 هزار مرگ در میان بیماری‌های غیرواگیر در سال به علت فشار خون اتفاق می‌افتد. به همین دلیل اولین گام را با کنترل فشار خون بالا برداشتیم. زیرا 30 درصد جمعیت بالای 30 سال کشور درگیر این بیماری هستند و حداقل 40 درصد این افراد از بیماری خود خبر نداشتند.

نمکی ادامه داد: جمعیت هدف ما در پویش کنترل فشار خون، افراد بین 30 تا 70 سال بودند که با 40 هزار پایگاه که در کل کشور راه اندازی شد، خوشبختانه به آمار بالای 30 میلیون و 500 هزار نفر رسیدیم و 2 میلیون و 600 هزار نفر افرادی که از فشار خون آگاه نبودند را شناسایی کردیم و 10 میلیون از این افراد موارد قبل از ابتلا به فشار خون بودند. بر اساس آمارهای انجمن قلب آمریکا، تمام این افراد را نیز می‌توان به عنوان فشار خون بالا تلقی کرد.

وی با اشره به میزان استقبال مردم از پویش فشار خون گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های بسیج ملی در تمام دنیا است و هیچ جای دنیا در این سطح نمی‌توان چنین طرحی را مشاهده کرد. از همه پرستاران، پزشکان، داروسازان، بهورزان، کارشناسان بهداشت، تکنسین‌های اورژانس و تمام مراکز درمانی و رسانه‌ها برای اجرای این طرح تشکر می‌کنم.

*نظارت بر مراکز درمانی توسط مردم

وزیر بهداشت اظهار داشت: برای تشدید نظارت‌ها علاوه بر بازدیدهای سرزده که خودم انجام می‌دهم، مدیرکل نظارت بر درمان نیز به صورت هفتگی و معاون درمان وزارت بهداشت نیز هفته‌ای دو یا سه شب به مراکز درمانی سر می‌زنند. همچنین ساختاری ایجاد کردیم که نظارت بر مراکز درمانی توسط خود مردم انجام شود که اوایل ماه آینده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: البته سامانه 190 وزارت بهداشت فعال است که تمام شکایت‌های مردم در هر لحظه از شبانه روز در این سامانه ثبت و پیگیری می‌شود. شیوه‌های نظارت و بازرسی مداوم وزارت بهداشت نیز وجود دارد.

*برنامه‌ای برای حذف زیرمیزی پزشکان

نمکی درباره مشکل زیرمیزی بیان کرد: برای حذف زیرمیزی اولین گام این است که باید روند مالی اصلاح شود. تیم مشترکی بین وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی به کار گرفته شده است. البته همکاران ما خدمات را با تعرفه‌های موجود انجام می‌دهند، اما برخی موارد که مشاهده می‌شود با همکاری سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی دنبال شده و پیگیری می‌شود.

با بیان اینکه این روزها پزشکان مورد هجمه بسیاری از دستگاه‌ها قرار می‌گیرند توضیح داد: برخی پزشکان را متهم به فرار مالیاتی می‌کنند و ممکن است برخی این کار را انجام بدهند، اما این قدر انبوه نیست و اعدادی که اعلام می‌شود صحیح نیست. البته در این زمینه به جمع بندی روشنی نرسیدیم.

وزیر بهداشت گفت: در این فضای غبارآلود مسائل برخورد با جامعه پزشکی را خیلی علنی نمی‌کنیم، اما این کار انجام می‌شود و حتی توبیخ و جریمه و برخورد قانونی در حال انجام است و امیدواریم همکاران ما همراهی بیشتری با مردم داشته باشند.

*اما و اگرهای کارتخوان پزشکان

نمکی درباره ماجرای کارتخوان پزشکان اظهار داشت: این موضوع در محدوده اعمال فشار از طرف وزارت بهداشت نیست و این موضوع را باید سازمان نظام پزشکی دنبال کند. البته تا جایی که توانستیم به همکاران پزشک توصیه کردیم که از قانون تمکین کنند.

*کمبود دارویی نداریم

نمکی گفت: از روز اولی که به وزارت بهداشت آمدیم اعلام کردیم تجهیزات پزشکی که در داخل تولید می‌شود، ورود آنها ممنوع است. همچنین داروهای تولید داخل نیز اجازه واردات ندارند، اما از گذشته پروفورم‌هایی وجود داشت که اقدام شده بود. برخی تولیدات داخل هم پاسخگوی بازار نبود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود همه فشارهایی که از نظر اقتصادی و مسیرهای انتقال پول داریم، کمبودی در زمینه داروهای اساسی وجود ندارد. یکی از موارد کمبود ممکن است به خاطر داروهای برند به علت حمایت از تولید داخل باشد و پزشکان همان نام خارجی را نسخه کنند. مورد دیگر داروهای تک نسخه‌ای است که ورود آنها و تجویز ممنوع است. این موارد وارد فهرست دارویی کشور نشده است، اما پزشکان تجویز می‌کنند. در این رابطه اگر دارویی مربوط به بیماران خاص بود، واردات آن یک مرتبه حذف نشده است.

وزیر بهداشت افزود: دسته دیگر درباره برخی داروهای بیمارستانی است. زیرا برخی بیمارستان‌ها به علت معوقاتی که دارند، پول پخش‌ها را دیر پرداخت کردند و پخش‌های دارویی، دارو را تحویل نمی‌دهند. این موارد به عنوان کمبود در ذهن مردم تلقی می‌شود.

نمکی بیان کرد: اولویت اول دولت تهیه کالاهای اساسی و حمایت از ورود مواد اولیه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی است.

*باید به سمت منطقی کردن هزینه‌ها برویم

وزیر بهداشت گفت: در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. سهمی که از تولید ناخالص ملی برای سلامت در نظر گرفته شده بود، یکی از سهم‌های قابل توجه در سال‌های بعد از انقلاب بود. در نتیجه باید به سمت کیفی کردن خدمات و منطقی کردن هزینه‌ها در نظام سلامت برویم. کاری که در پرونده الکترونیک سلامت انجام شد و بستری برای اجرای راهنماهای بالینی فراهم شد، هزینه‌های ما را بین 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: همه بدنه دولت و ملت باید با این شرایط هماهنگ باشند تا خدمات اساسی‌تر کمترین آسیب را ببیند و خدمات غیرضروری در مراحل بعدی قرار بگیرند.

*برخورد با عدم رعایت تعرفه‌های پزشکی

نمکی گفت: با کوچک‌ترین افزایش تعرفه و تخلف در مطب‌ها برخورد می‌شود. البته این مسائل را در بوق و کرنا نمی‌کنیم. تعداد قابل توجهی از پزشکان ما تعرفه‌ها را رعایت می‌کنند، هرچند درصدی ممکن است قانون شکنی کنند. جامعه پزشکی جزو ستوده‌ترین جوامعی است که به مردم خدمت می‌دهد و برای برخورد با تخلفات برنامه داریم.

*ماندگاری پزشک در مناطق محروم

وزیر بهداشت اظهار داشت: برنامه ریزی شده که 30 درصد ظرفیت پزشکان به نقاط محروم اختصاص پیدا کند و تا 2 سال دیگر نقاط محروم نیروی کافی برای خدمت خواهند داشت. در وزارت بهداشت به هیچ عنوان زیر فشارها برای انتقال نمی‌رویم و با درخواست هیچ شخصی برای انتقال از نقاط محروم موافقت نمی‌شود. تا زمانی که ما به گونه‌ای به نقاط محروم نرسیم که بخش خصوصی برای حضور در این مناطق انگیزه پیدا کند، با این موارد مواجه خواهیم بود. به دنبال این هستیم که انگیزه‌هایی ایجاد شود که پزشکان در نقطه محروم مستقر شوند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تخت را به بخش خصوصی برون سپاری کنیم، نمی‌توانیم با بیمارستان‌های مناطق محروم به طور مثال مانند بیمارستان قلب شهید رجایی رفتار کرد.

نمکی افزود: اصرار بر ماندگاری پزشک در مناطق محروم، حفظ 30 درصد ظرفیت و ایجاد انگیزه برای حضور در مناطق محروم در حال پیگیری است. اگر تعرفه در مناطق محروم بالا برود، پزشکان داوطلب می‌شوند که در نقاط محروم حضور داشته باشند.

وزیر بهداشت بیان کرد: تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی متفاوت است. در بخش دولتی حقوق پرسنل از محل منابع عمومی داده می‌شود. در بخش خصوصی همه این موارد از طریق درآمد بیمارستان تامین می‌شود. از گذشته تعرفه بخش خصوصی و دولتی متفاوت بوده است. دریافت پزشک در بخش دولتی و خصوصی از چند سال گذشته به هم نزدیک شده است. از طرفی به دنبال تغییر نظام پرداخت از فی فور سرویس به سمت DRG‌ هستیم.

نمکی درباره احتمال استفاده دوباره از وسایل یک بار مصرف در بیمارستان‌ها گفت: اگر موردی وجود داشته باشد که با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت مطابق نباشد، در هیچ بیمارستانی اتفاق نمی‌افتد. بازرسان ما، شبکه نظارت در بیمارستان‌های دانشگاهی این موارد را رسیدگی می‌کنند. این بازرسی‌ها به شدت جدی است. یکی از اولین مقدمات بیمارستان‌های دانشگاهی، رعایت پروتکل‌ها و استانداردها است.

وی ادامه داد: سیستم انبار دارویی و شبکه‌ای که این موضوع را رصد می‌کند، به روز و آنلاین است و امکان ندارد داروی تاریخ گذشته حتی یک روز در انبار بماند.

وزیر بهداشت درباره جامعه پرستاری نیز بیان کرد: پرستاران در فشار سنگین کاری قرار دارند و به دلیل معوقات بیمه‌ها، برخی از این پرستاران تا 17 ماه کارانه دریافت نکرده بودند. در حادثه سیل ابتدای سال، حتی یکی از پرستاران کار خود را رها نکرد.

وی ادامه داد: مطالبات پرستاران را از سازمان‌های بیمه گر می‌گیریم و حدود 20 هزار مجوز برای نیروی جدید پرستاری گرفتیم و در سال جاری و سال آینده به مجموعه پرستاران کشور اضافه می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه