English

قاضی ابوالقاسم صلواتی؛

ختم دادرسی پرونده شرکت نادین فرتاک پارسیان را اعلام کرد/ صدور احکام در مهلت قانونی

در آخرین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت نادین فرتاک پارسیان، پس از اخذ آخرین دفاع از متهمان قاضی در ختم رسیدگی به این پرونده گفت: در مهلت قانونی حکم متهمان صادر خواهد شد.

ختم دادرسی پرونده شرکت نادین فرتاک پارسیان را اعلام کرد/ صدور احکام در مهلت قانونی

به گزارش خبرنگار حقوقی – قضایی خبرگزاری موج ، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات مریم هاشمی ، مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان و ۹ متهم دیگر در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

تفهیم اتهام و دفاع متهم حسن هاشمی

در این جلسه متهم حسن هاشمی به دستور رییس دادگاه در جایگاه دفاع از متهمین قرار گرفت و پس از استماع قرائت تفهیم اتهام خود توسط قاضی صلواتی از خود دفاع کرد وگفت: بنده در این شرکت هیچ سمتی نداشتم و دفاعیاتم همان است که در بازپرسی اعلام کرده‌ام وی در پاسخ به سوالات مطرح شده قاضی دفاعیاتش را ادامه داد و گفت: من برای سپرده گذاری 50 نفر را در بیرجند جذب کردم که ۸۰ درصد آن‌ها اقوام و خانواده‌ام هستند. بطور مثال برادرم با دو فرزند خردسالش هم در این سرمایه گذاری حضور دارند.اما فامیل‌های من می‌دانستند که من به شرکت مراجعه می‌کنم و این مبالغ را به شرکت می‌دهم و الان هم شکایتی از من نکرده‌اند و کسی از اقوام از من شکایتی نداشته است.

وی به سوال نماینده دادستان که پرسید: «توضیح دهید سپرده گذاری را چگونه انجام می‌دادید و چگونه این ۵۰ نفر را جذب کردید؟» اینگونه پاسخ داد: شرکت برای سپرده گذاران پیامک ارسال می‌کرد و آنها در جریان همه چیز بودند.اما ما تا برج شش هیچ گونه اطلاعی نداشتیم که شرکت نمی‌تواند سود‌ها را پرداخت کند.

متهم حسن هاشمی در خصوص وصول و پرداخت چک به سرمایه گذارانی که توسط وی جذب شده بودندگفت: اوایل چک نمی‌دادم، اما اواخر که مبلغ بالا رفته بود چک می‌دادم و من برای جلب اعتماد دو طرف چک می‌دادم چرا که آن‌ها هم پول داده بودند. من مالباخته هستم و آ‌برویم ریخته است.

متهم در خصوص میزان سرمایه گذاری خود گفت: میزان سرمایه گذاری خودم با سودش دو میلیارد تومان ولی اصل سرمایه گذاری حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود.

وی در پاسخ به سوال قاضی که عنوان کرد: « بانک‌ها سود ۱۸ درصد می‌دهد چگونه برای شما سوال پیش نیامد که خانم هاشمی سود ۵۰۰ درصد می‌دهد؟» گفت:در فامیل یک جو بوجود آمده بود و در دید و بازدید‌های عید همه صحبت از شرکت بود و ما میدیدیم که هر یک از اعضای فامیل هر روز که می گذرد ماشین های مدل بالا می گیرند . یکی خانه می خرید یکی یک خودرذو را به دو سه خودرو افزایش می داد و این رویه باعث شد که طمع ما را بگیرد و در شرکت سرمایه گذاری خانم هاشمی سرمایه گذاری کنیم.

متهم حسن هاشمی به درخواست قاضی در آخرین دفاع خود گفت:دفاع خاصی ندارم و تقاضای تخفیف دارم.

تفهیم اتهام و دفاع متهم محسن ثابت قدم

در ادامه متهم محسن ثابت قدم به دستور قاضی صلاوتی در جایگاه قرار گرفت و ضمن اتفهیم اتهام به دفاع از خود پرداخت و گفت: طبق آنچه که خودم دیدیه بودم خانم هاشمی حتی مواقعی چک‌ها را زودتر از موعد مقرر پاس می‌کرد. در قرارداد‌ها بحث سرمایه گذاری مطرح بود. من بعد‌ها متوجه شدم که سرمایه گذاری و مضاربه متفاوت است اما در قراردادها از هر دو اصطلاح استفاده شده بود. برای همین من هر موقع از خانم هاشمی مجوزهایشان را می‌خواستم اعلام می‌کرد مجوز‌ها طبقه بندی شده است و اجازه رویت ندارید. لذا آقای قاضی از زمانی که من متوجه شدم این شرکت خلف وعده می‌کند من دیگر حتی هزار تومان هم  پرداخت نکردم و برای همین موضوع زمانی به شرکت خانم هاشمی رفتم و درگیری ایجاد کردم.

وی در ادامه افزود:  من ۴ ماه به دفتر رفت و آمد داشتم. بعد از اینکه متوجه شدم که شرکت مشکل پیدا کرده است، گاهی تا ۹ ساعت در دفتر می‌نشستم که خانم هاشمی را ببینم. اما موفق نمی شدم تا یک روز که آنجا درگیری ایجاد شد که  ساعت ۱۱ خانم هاشمی به دفتر آمد. من فریاد زدم پول بستگانم را بدهید و کسانی هم که به من پول می‌دادند می‌دانستند قرارداد فی ما بین با آن‌ها ندارم و این موضوع را به بستگانم گفته بودم.

متهم ثابت قدم در مورد میزان سپرده گذاری خودش گفت: حدود ۴ الی ۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردم و از بستگانم بیش از ۳ میلیارد تومان پول گرفته‌ام و ۳۲ میلیارد تومان از شرکت چک دریافت کردم که به چند نفر به خاطر بُعد مسافت و سهولت پرداخت چک دادم و چند نفر از آن‌ها چک‌ها را به اجرا گذاشتند که خودم پرداخت کردم و با اینهمه کسی از من شکایت نکرده چون تا جایی که توانستم رضایت شکات را جلب و بدهی ها را پرداخت کردم. من بحاطر این موضوع کتک خوردم. طلبکاران با چاقو مرا تهدید کردند و آبرویم را بردند.

قاضی با بیان اینکه برخی از سرمایه‌هایی که جذب می‌کردید در شرکت خانم هاشمی سرمایه گذاری نشده، از متهم سوال کرد: «پس شما پول‌های مردم را چه کرده اید؟»

ثابت قدم در پاسخ گفت: خدا به سر شاهد است که اینطور نبوده. من اگر چک می‌دادم در همان روز پاس می‌شد و نیازی به پول سپرده‌گذاری بستگانم نداشتم و مبالغی را که از آن‌ها می‌گرفتم به خانم هاشمی می‌دادم. همان لحظه که چک خانم هاشمی پاس می‌شد، من چک سرمایه گذاران را پاس می‌کردم و این موضوع را می توانید از گردش حساب های من اثبات کنید.

متهم در خصوص میزان سودی که در قرارداد با مریم هاشمی توافق کرده بود، گفت: من با سود ۳۰ تا ۳۵ درصد که اواخر به ۱۰۰ الی ۱۵۰ هم درصد رسید توافق کردیم. اصلی‌ترین موضوعی که خانم هاشمی شروع به فعالیت کردند بحث کشت گندم بود و برای اطمینان خاطر به سرمایه گذاران می‌گفتند کشت گندم در قزاقستان مال خودمان است و از آن می‌توانیم جبرات خسارت بدهیم. خانم هاشمی اعلام می‌کرد که نیازی به پول شما ندارم.

وی در پاسخ با اظهارات قاضی مبنی بر اینکه شما از نابسامانی و بی نظمی در شرکت سوئ استفاده کرده اید، گفت: نخیر من از هیچ بی نظمی در شرکت سوء استفاده نکردم، اما می‌گویم که برخی به تعمد بی نظمی ایجاد کردند و من از ۱۰ تا ۱۵ تیرماه سال ۹۵ متوجه ایجاد بی نظمی در شرکت شدم که از این تاریخ به بعد حتی هزار تومان هم جذب نکردم و به حساب شرکت ماوریز ننمودم. شما اگر بررسی کنید می بینید از این تاریخ من هیچ پولی از کسی نگرفته ام.

در ادامه متهم ثابت قدم در پاسخ به سوال نماینده دادستان که پرسید:« درخصوص نحوه قراردادتان باخانم هاشمی و انگیزه جذب سرمایه توضیح دهید؟ آیا قرار داد اولیه یک طرف شما و یک طرف دیگر خانم هاشمی بوده است؟»، گفت: بله قرار داد دو طرفه بود. مهم‌ترین موضوع این بود که خانم هاشمی می‌گفت تعدد چک نمی‌توانم داشته باشم.۹۰ درصد سرمایه برای خودم بوده است و سرمایه گذاران من خانم هاشمی را می شناختند و بعضا خودشان به ایشان حرف زده بودند و به اطمینان رسیده بودند و هر کدام با شرکت قرارداد داشتند نه با من. برای همین می دانند که مقصر من نیستم.

نماینده دادستان با خطاب توامان به متهم و دادگاه توضیح داد: قرار داد حتما نباید به صورت مکتوب باشد، شما توافقی با سرمایه گذاران به صورت شفاهی داشته اید. چک به معنای تضمین سرمایه است. ضمن آنکه قرار داد ثانویه به نام خودت با خانم هاشمی منعقد کردید و  9 میلیارد از اشخاص مختلف دریافت کرده اید و سود چند درصدی که خانم هاشمی اعلام میکرده با درصد کمتر به آنها میدادی .

قاضی در این لحظه از متهم پرسید: از سپرده گذار سود گرفتی ؟

متهم پاسخ داد: من نیازی به سود نداشتم و آنها خودشان می دادند. ضمن آنکه طلب ها را تا جایی که توانستم از سرمایه شخصی خودم پرداخت کردم و همین الان طلبکار هستم .

قاضی صلواتی پس از استماع بخش اول دفاعیات و قرائت مجدد تفهیم اتهام از متهم محسن ثابت قدم خواست که آخرین دفاعیات خود را ارائه کند .

متهم گفت: من مالی کسی را حیف و میل نکرده ام.

تفهیم اتهام و دفاع متهم ابراهیم مختاری

درادامه جلسه متهم ردیف نهم  ابراهیم مختاری این پرونده در جایگاه قرار گرفت و به درخواست قاضی پس از استماع تفهیم اتهام به گفت: اتهامات وارده را قبول ندارم و در پرونده ام هیچ شاکی خصوصی ندارم و زمانی که با بدقولی خانم مریم هاشمی روبرو شدم و پیش از اینکه اتهامی به ایشان وارد شود از محل دارایی های خود اقدام به تسویه بدهی سپرده گذاران نمودم و با مراجعه به شعبه بازپرسی اقدام به طرح شکایت ازاین فرد نمودم و خانم هاشمی مرتب میگفت اصل سرمایه بیمه است.

متهم مختاری افزود: از اموال شخصی خودم اقدام به تسویه نمودم  و خانم هاشمی میگفت که فعالیتشان مجوز دارد .

وی ادامه داد: ورود بنده به این شرکت با سرمایه گذاری طرح مجتمع کشت و صنعت بود که سالها بر روی آن کار کردم و قرار بود در سال 91 درایران اجرا شود که به علت خشکسالی نشد. به پیشنهاد خانم هاشمی قرار شد این طرح را در قزاقستان اجرا کنیم . در سال 94 برای این منظور به قزاقستان سفر کردیم که از این طرح مقامات قزاقستان استقبال کردند و می خواستند پاسپورت ما را نگه دارند و مانع از بازگشت ما به ایران شوند. با اینهمه خودم با چشم خودم فعالیت های ایشان را دیدن و برایم مسجل شد که تجارت گندم سود آوری خواهد داشت و اقدامات و فعالیتهای ایشان منطقی بود. برای همین به ایشان اعتماد کردم و اجرای پروژه کشت و صنعت به تاخیر افتاد و در همان موقع پس اندازم را در کشت گندم سرمایه گذاری کردم .

متهم ابراهیم مختاری با بیان اینکه به نام گندم طلایی سپرده گذاران قرارداد امضا میکردند، ادامه داد: من به خانم هاشمی اعتماد کردم، اما اجرای پروژه کشت و صنعت به تاخیر افتاد و در همان موقع پس اندازم را در کشت گندم سرمایه گذاری کردم و از مال خودم 416 میلیون تومان بدهی را تسویه کردم و اکنون به جز خودم و زن و بچه ام به کسی بدهکار نیستم.

متهم مختاری در بیان آخرین دفاعش که پس از قرائت مجدد تفهم اتهام عنوان کرد، گفت: من از خدا گلایه دارم که اینجا جای من نبود  و این گلایه را به عنوان آخرین دفاعم عنوان کردم.

تفهیم اتهام و دفاع متهم بهرام شازده احمدی

در ادامه متهم بهرام شازده احمدی پس از استماه تفهیم اتهام خود گفت: 45 سال است که خانواده هاشمی را می‌شناسم. چرا که از زمان تولد تا کنون در یک کوچه زندگی کرده ایم. و این خانواده را به تقوی و دین داری می شناسم.

وی ادامه داد: من از غریبه جذب سرمایه نکرده ام. خانم هاشمی به سرمایه گذاران گفته بود که سرمایه بیمه است و جای نگرانی ندارد. برای همین در خانواده ما خیلی ها سرمایه گذاری کردند که به اتفاق بنده را به عنوان نماینده خود برگزیدند. چون پی گیری و صدور چک ها حدود 15 روز زمان می برد و زمانی که خانم هاشمی به من چک میدادند من آنرا بین فامیل ها و دوستانم تقسیم میکردمدو گاهی به آنها چک می دادم.

وی در ادامه با بیان اینکه شاکی خصوصی ندارم و خودم مالباخته و شاکی هستم، گفت:حدود ۳۴ نفر به مبلغ ۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری اولیه کردند که با سود آنها به ۱۷ میلیارد رسید.

وی در پاسه به سوال قاضی که گفت: «شما گفته اید نماینده خانم هاشمی هستید؟»،گفت: نخیر من نماینده هیچ کس نبودم و در شرکت هیچ سمتی نداشتم. من نماینده خانم هاشمی نبودم، اما اقوامم مرا به عنوان نماینده در شرکت انتخاب کرده بودند و همین را گفته ام و ممکن است این جمله درست تفهم نشده باشد.

 دفاع از متهمان ردیف دوم تا هفتم

در ادامه وکیل مدافع تسخیری متهمان ردیف دوم تا هفتم به ارائه دفاعیات پرداخت و گفت: دفاع از متهمان به هیچ عنوان به معنی نادیده گرفتن حقوق شکات نیست و باید متهمان دین خود را به شکات ادا کنند. با اینهمه تقاضای تخفیف در مجازات را برای متهمان دارم.

آخرین دفاع مریم هاشمی و متهمان دیگر

در ادامه رسیدگی به این پرونده قاضی از مریم هاشمی متهم ردیف اول پرونده خواست تا آخرین دفاعیات خود را بیان کند. متهم در آخرین دفاعیات خود خطاب به قاضی صلواتی گفت: من مبلغ ۶۹ میلیارد تومان در کیفرخواست را قبول ندارم و در بررسی‌های انجام شده به ۵۲ میلیارد رسیده ایم که در این عدد هم باید بررسی‌های لازم انجام شود که حدود ۴۰ میلیارد تومان خواهیم رسید که روز شنبه من نتیجه این بررسی را روی میز شما قرار می دهم .ضمن آنکه از شما خواهشمندم موجبات رویارویی بنده با آقای احمد بهشتی در حضور خودتان را فراهم کنید.

پس از دفاع متهم ردیف اول محمد هاشمی، علی هاشمی، مصطفی هاشمی، محمدرضا هاشمی و ابوالفضل هاشمی، به درخواست قاضی صلواتی هر یک جداگانه در کوتاه ترین جملات از خود دفاع کردند و خواستار رافت اسلامی و تخفیف در مجازات خود شدند.

در ادامه این جلسه قاضی صلواتی پایان چهارمین جلسه و ختم دادرسی اتهامات مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان و 9 متهم دیگر را که از خراسان جنوبی و شهر بیرجند به شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی ارجاع شده بود را اعلام کرد و متذکر شد: در مهلت قانونی حکم دادگاه صادر و به متهمان ابلاغ خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه