English

محمدجعفر منتظری:

همه ارکان نظام باید عزمی جدی برای ریشه‌کن کردن فساد داشته باشند

دادستان کل کشور گفت: همه دستگاه‌ها و ارکان نظام باید عزمی جدی برای ریشه‌کن کردن فساد و حرکت در مسیر عدل داشته باشند.

همه ارکان نظام باید عزمی جدی برای ریشه‌کن کردن فساد داشته باشند

به گزارش خبرگزاری موج، محمدجعفر منتظری ،  دادستان کل کشور  در مراسم معارفه دادستان جدید عمومی و انقلاب مرکز استان یزد که با حضور جمعی از مسئولین استانی در محل سالن شهید عباس پور یزد برگزار شد، با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در چنین جایگاهی بنشینیم و به تکالیف و وظایف خود عمل نکنیم، هیچ امیدی به آخرت خود نباید داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر همه جایگاه‌ها و مسئولیت‌های نظام باید مجری عدل و عدالت باشند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت‌های تعریف‌شده‌ای را در قانون اساس عهده‌دار است، تصریح کرد: عالی‌ترین و خطیرترین مسئولیت‌ها در نظام اسلامی، تصدی امر قضاء است و این مهم جایگاهی است که خداوند در زمان حیات معصومین به اولیاء خود اختصاص داده.

وی بابیان این‌که نباید صرفاً قوه قضائیه را مسئول اجرای عدالت بدانیم، یادآور شد: قوه قضائیه به اعتبار قضاوت در بین مردم باید در بحث عدالت شاخص باشد اما بقیه اجزای حکومت هم باید به همین طریق باشند و همه دستگاه‌ها و ارکان نظام باید عزمی جدی برای ریشه‌کن کردن فساد و حرکت در مسیر عدل داشته باشند.

منتظری در ادامه  با اشاره به اینکه در زمان ریاست آیت‌الله یزدی بر قوه قضائیه، بحث تشکیل دادگاه‌های عام مطرح شد و در مجلس قوانینی در این راستا تبیین و دادگاه‌های عام به‌عنوان جایگاه قضاوت برای مردم تعیین شد و جایگاه دادستان در این خصوص حذف شد، افزود: با ابلاغ این قانون مردم مستقیماً به قضات مراجعه می‌کردند و این شیوه پس از مدتی با انتقادها مختلف از سوی جامعه روبرو شد و معضلاتی به وجود آمد که باعث شد پس از مدتی بار دیگر منصب و جایگاه دادستان احیاء شود.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه یکی از ارکان مؤثر در اجرای عدالت و پیگیری دعاوی، جایگاه دادستان است؛ بار دیگر متذکر شد: حذف این جایگاه در برهه‌ای دستگاه و نظام قضا را با مشکل روبرو کرد.

وی با تأکید بر اینکه دادستان علاوه بر وظایفی که در قانون تبیین شده، عهده‌دار دو مسئولیت مهم دیگر نیز است؛ افزود:  یکی از این مسئولیت‌ها این است که  فرد قرار گرفته در این جایگاه، دادستان مردم است؛ یعنی مردم برای احقاق حق خود به دادستان مراجعه می‌کنند.

منتظری در این خصوص تبیین کرد: از منویات رهبر معظم انقلاب  که در دیدار اخیر با مسئولین دستگاه قضا نیز به آن اشاره کردند این نکته است که دادستان در مرحله اول باید تلاش کند اختلافات را با صلح و سازش حل کند و بعد پرونده تشکل بشود و این مهم باید هم مورد توجه دادستان‌ها و دادیارها و همه جایگاه‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

دادستان کل کشور، دومین مسئولیت بزرگ دادستان‌ها را دفاع از حقوق مردم  عنوان کرد و افزود: احیاء حقوق عامه از وظایفی است که مورد تأکید رهبری حتی نسبت به مسائل بین اللملی و خارج از کشور نیز قرارگرفته است.

 وی با اشاره به اینکه در این خصوص نواقصی وجود دارد  که نبود قانونی مصوب  تحت این عنوان، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است؛ تبیین کرد: احیاء حقوق عامه که بر عهده دادستان گذاشته‌شده دامنه گسترده‌ای دارد، اما قانون مصوب و کاملی در این خصوص وجود ندارد.

منتظری با اشاره به اینکه با تلاش‌های صورت گرفته در سال گذشته  دستورالعمل حقوق عمومی به تصویب ریاست وقت دستگاه قضا رسید، افزود: صیانت از حقوق عمومی باید موردتوجه جدی دادستان‌ها باشد چراکه بسیاری از معضلات اجتماعی که امروز با آن مواجه هستیم به دلیل  کوتاهی در این عرصه است.

این مقام مسئول افزود: هرجا مردم حضور دارند حقوقی متعلق به آن‌ها است و این حقوق توسط دادستان باید صیانت بشود، مثل بحث تجاوزاتی که در اراضی ملی و بستر رودخانه‌ها مطرح است و با ورود دادستانی‌ها اتفاقات خوبی افتاد.

وی در این خصوص اضافه کرد:  البته انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که قبل از ورود دادستان، از ابتدا مانع خسارت‌ها بشوند و جلوی تجاوزها و بی‌قانون‌ها را بگیرند.

منتظری بابیان اینکه دادستان‌ها به‌هیچ‌وجه نباید رعایت حال افرادی را بکنند که به حقوق مردم تجاوز می‌کند، تصریح کرد: قاطعیت دادستان‌ها در تحقق این مهم امنیت کشور و مردم در عرصه‌های گوناگون را تضمین کند.

وی در ادامه با اشاره به اقتدار دستگاه‌های نظامی و امنیتی اهم از سپاه پاسداران ، نیروی انتظامی و اداره کل اطلاعات در دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور، امنیت و آرامش امروز کشور را دستاورد همکاری و تلاش دستگاه‌های قضائی و امنیتی دانست و تصریح کرد: امروز همه با انجام وظایف و تکالیف خود باید قدردان نعمت امنیت باشیم.

منتظری بابیان اینکه در این برهه حساس سربازان گمنام امام زمان(ع) بانفوذ در دستگاه‌های اطلاعاتی مستکبرین توانستند ضربه‌های سنگینی به دشمنان وارد کنند، افزود: در ایام اخیر، اقدام سپاه در سرنگونی پهپاد متجاوز و جاسوس آمریکا و مواضع حکیمانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن نیز یکی پس از دیگری فتنه‌های استکبار را خنثی کرد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به توطئه‌های گوناگون دشمن و بدعهدی‌های غرب آمریکا در خصوص برجام ، تصریح کرد: امروز نیز بار دیگر غرب، بحث اینستکس را مطرح می‌کند که فرزند معلول برجام است و توطئه جدیدی از سوی آن‌ها است که مسئولین باید در برابر این توطئه های جدید هوشیار باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حفظ وحدت و همدلی در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور تأکید کرد و افزود: امروز مشکل اصلی مردم، بحث معیشتی است و همه نهادها باید برای رونق تولید و بهبود وضعیت معیشت مردم تلاش کنند و انتظار مردم از مسئولین نیز تلاش مضاعف در چنین شرایطی است.

گرامیداشت یاد و خاطره شهید محراب، آیت الله صدوقی و حجت‌الاسلام محمدعلی صدوقی امام‌جمعه فقید یزد و تأکید بر لزوم تلاش جدی همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور برای ریشه‌کن کردن فساد در کشور از دیگر نکات مطرح‌شده توسط دادستان کل کشور در این مراسم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه