English

معاون نظارت و پایش محیط زیست در گفت و گو با موج هشدار داد:

شرایط هوا ۴۸ ساعت آینده برای شهروندان تهرانی خطرناک است

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران نسبت به افزایش آلاینده های هوا روزهای دوشنبه و سه شنبه در تهران هشدار داد.

شرایط هوا 48 ساعت آینده برای شهروندان تهرانی خطرناک است

محمد رستگاری در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری موج ، نسبت به افزایش آلاینده های هوا  روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در تهران هشدار داد و در این رابطه متذکر شد: پیش‌بینی دمای هوا در روزهای آینده حدود 40 درجه در نوسان خواهد بود که با رسیدن درجه دمای هوا به 40 درجه سانتیگراد، قطعا میزان آلاینده اوزون هم افزایش چشمگیری خواهد داشت و شرایط خطرناکی را رقم خواهد زد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در ادامه افزود: هوا در این شرایط یعنی 40 درجه سانتیگراد، در وضعیت نامطلوب قرار خواهد گرفت که این شرایط سلامت خیلی از گروه ها را به مخاطره خواهد انداخت.

وی اضافه کرد: من دقیقا به خاطر افزایش دمای هوا و احتمالاتی که در مورد افزایش دیگر آلاینده‌ها وجود دارد گفت‌و‌گویی با روابط عمومی سازمان محیط زیست استان تهران انجام دادم و در این گفت و گو هشدار دادم که شهروندان در روزهای آینده شرایط رفت و آمد خود را طوری تنظیم کنند که تا حد ممکن از تردد در فضای باز پرهیز نمایند.

رستگاری در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: امروز که در واقع دوم تیرماه بود، هشتمین روز هوای نامطلوب در سال جدید به حساب می‌آمد. یعنی در واقع از ابتدای سال تا کنون هشت روز نامطلوب داشته‌ایم که امروز دوم تیر ماه، هشتمین روز این دسته‌بندی به حساب می‌آمد. اما تفاوت اصلی امروز با سایر روزهایی که هوا در شرایط نامطلوب قرار داشت، یعنی هفت روز نامطلوبی که از ابتدای سال تا کنون داشته‌ایم، آلاینده ذرات معلق با برد کمتر از2.5 میکرون در نامطلوب بودن هوا تاثیر داشت. در حالی که در هفت روز گذشته آلاینده اوزون علت آلودگی هوا بود، اما امروز با دو پارامتر، مضاف بر آلایندگی اوزون، ذرات معلق هم در آلایندگی هوا نقش فعالی داشتند که این آسیب‌ها را برای شهروندان دو چندان می‌کند.

وی در تشریح این وضعیت که شرایط حساسی را برای اکثر گروه های جامعه رقم زده، گفت: ما روز گذشته یعنی شنبه اول تیر ماه شاهد بروز گرو خاک در مناطق جنوبی، غربی و جنوب غربی استان تهران بودیم که این گرد و خاک از عصر دیروز مناطق مختلف شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در ادامه افزود: ایستگاه ما امروز در دانشگاه صنعتی شریف عدد 128 را نشان می‌داد. اما ایستگاه پارک رازی که در منطقه 11 واقع است، عدد 127 را نشان می‌داد که این دو ایستگاه بالاترین اعداد و میزان آلایندگی هوا را نشان دادند که از نظر آلاینده ذرات معلق اعداد قابل توجه و هشدار دهنده ای بودند.

اما شرایط هوا از نظر آلاینده اوزون، طوری بود که در برخی ایستگاه ها عدد 197 را هم نشان دادند که در واقع متوسط ایستگاه های ما 107 بود برای ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون ولی برای آلاینده اوزون عدد 119 را نمایش دادند.

رستگاری با متذکر شدن این نکته که آلایندگی اوزون همواره در روز ایجاد می شود، ادامه داد: با این وجود زمان روز هر چه به سمت گرم شدن پیش برود، میزان آلایندگی اوزون بیشتر و خطرناک‌تر می شود. لذا معمولا از بین ساعت 10 صبح تا 19 عصر بیشترین میزان آلودگی اوزون وجود دارد. که شهروندان می توانند در صورت امکان قبل و بعد از این زمان را به انجام کارهای ضروری خود اختصاص دهند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با شرایطی که تشریح شد وضعیت هوا برای اکثر شهروندان مضر توصیف می شود و شایسته است که همه شهروندان تهرانی و هم استانی های عزیز هشدار های ما را را جدی بگیرند. با این وجود توصیه جدی تری برای آن گروه از شهروندان، مانند سالمندان، کودکان، بانوان و بانوان باردار و افراد بیمار( به ویژه بیماران ریوی و قلبی عروقی) این است که شرایط هوا را جدی بگیرند و از قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب و هواب باز خودداری کنند.

وی ادامه داد: به ویژه اینکه در ساعات 10 صبح تا 19 عصر، خصوصا در زمانی که به ظهر نزدیک است و هوا نسبت به ساعات دیگر گرمتر است، مراعات نمایند و کمتر در معرض هوای باز قرار بگیرند تا خدای ناکرده آسیبی به آنها نرسد و اگر هم مجبور به تردد در فضای باز بودند با اعمال شرایط ایمنی و استفاده از برخی لوازم و مخحصولات بازدارنده تا حد امکان از آسیب ها پیشگیری کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه