English

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات در گفتگو با موج:

پوشش‌گیاهی مناسب امسال، خطر حریق جنگل‌ها را دوچندان می‌کند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات گفت: امسال به‌ واسطه شرایط جوی، در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، پوشش گیاهی مناسبی داریم که گرم شدن هوا بیم آتش سوزی را دو چندان می‌کند.

پوشش‌گیاهی مناسب امسال، خطر حریق جنگل‌ها را دوچندان می‌کند

حسن شکری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در مقدمه سخنانش اظهار داشت: هرساله با سپری شدن روزهای بهشتی اردیبهشت ماه و آغاز فصل گرم سال، دوستداران محیط زیست و عرصه های طبیعی کشور و همچنین متولیان دلسوز حفاظت از منابع و مواهب خدادادی، دچار وهم و گمان می شوند که مبادا چون سالیان گذشته حوادث تلخی چون حریق در قالب شعله های سرکش آتش دوباره نصیب جنگل های کشورمان شود و بخش دیگری از جنگل های خاکستر شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات افزود: لذا طبق تجربه سنوات گذشته، این الزام در ذهن قوت می گیرد که امسال به واسطه بارش های فراوانی که نسبت به سنوات گذشته داشته ایم، باید اهتمامی دوچندان هم در امر حفاظت و حراست از این عرصه ها اعمال کنیم و مواظب باشیم که به واسطه قابلیت زیادی که پوشش گیاهی امسال به لحاظ ایجاد حریق دارد، احتمال هرگونه حریقی را تا حد ممکن پایین بیاوریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه آماری گفت: در سالیان گذشته ما این تجربه را داشته ایم، برای مثال گرم شدن هوا در سال 96 صد هکتار و در سال 97 حدود 30 هکتار از مراتع و جنگلکاری شده شهرستان شمیرانات را دچار حریق کرد.

شکری در ادامه عنوان کرد: امسال هم مانند سنوات گذشته با توجه به گرم شدن هوا و پوشش گیاهی مناسب در اثر بارش های متناوب ماه های آغاز سال، خطر آتش سوزی بیشتر از گذشته، اراضی جنگلی و مرتعی را تهدید می‌کند که برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی، ما برنامه‌ای را در پیش گرفته ایم که از چند وقت گذشته نیروهای یگان حفاظت شهرستان شمیرانات در حال آماده باش کامل به سر می برند.

 شکری با اشاره به محدود بودن امکانات و نیروی انسانی منابع طبیعی برای اطفاء حریق افزود: از آنجائی که اراضی منابع طبیعی از وسعت زیادی برخوردار بوده نیاز است تا دستگاه های ذی ربط اعم از لشکری، کشوری و شهرداری ها در مواقع آتش سوزی با امکانات خود همکاری لازم را با مأموران منابع طبیعی داشته باشند.

شکری درپایان سخنانش افزود: شکل دیگری از آتش سوزی ها، به این صورت اتفاق می افتد که گردشگرانی که برای سیر و سیاحت و تفرج به مراتع و جنگل ها میروند، اکثرا اقدام به روشن کردن آتش می کنند و زمان مراجعت متاسفانه توجه لازم را در خاموش کردن آتش به عمل نمی آورند و همین آتش که شاید به نظر آنها خاموش شده باشد، با وزش یک نسیم، قطعه چوب افروخته ای را لای گیاهان و علف های خشکیده می اندازد و همین اتفاق ساده باعث می شود چندین هکتار جنگل خاکستر شود.

 وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که گردشگران به خاطر علاقه ای که به طبیعت دارند، هرگز طالب این آتش سوزی‌ها نیستند. اما مهم این است که با تاسف خوردن، کاری درست نمی شود و چند هکتار جنگل به همین راحتی از بین می رود. لذا برای جلوگیری از هرگونه آتش سوزی انتظار می رود تا عموم مردم و گردشگران در هنگام رفتن به طبیعت نکات ایمنی را رعایت کرده و از روشن کردن آتش به شدت پرهیز کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی با شماره تلفن 1504 امداد جنگل و مرتع و یا با شماره های 26507344 – 26507343 یگان حفاظت منابع طبیعی شمیرانات تماس حاصل کنند.

وی در خاتمه اظهار داشت: ما برای حفظ مراتع و جنگل ها و مقابله با آتش سوزی و حریق این نعمت های خدادادی به کمک تک‌تک هموطنان نیازمندیم و امیدواریم روزی برسد که اساسا نیازی به حفاظت و حراست از طبیعت وجود نداشته باشد و خود مردم نگهبانان بی مزد و منت طبیعت شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی