English

بطحایی:

اقتصاد آموزش و پرورش از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: اقتصاد آموزش و پرورش از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است بنابراین اولین مانع که دست نیاز به سمت دانشگاهیان دراز می کنیم این است که مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش جا بیفتند.

اقتصاد آموزش و پرورش از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است

به گزارش خبرگزاری موج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش ‌و پرورش که در سالن همایش شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم برگزاری این همایش، سرآغازی مبارک برای توجه به این مهم در آموزش و پرورش باشد.

وی با اشاره به اینکه مروری مختصر برای مقالات ارسال شده داشتم، گفت: به رغم زمان کم برای ارسال مقالات بوده است اما مقالات ارزشمندی به این همایش رسیده است.

بطحایی اضافه کرد: در طول مدت کوتاهی علم اقتصاد آموزش و پرورش در جهان پشت سر گذاشته است اما کمتر مورد توجه در کشورمان قرار گرفته است البته اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ تلاش های برای توجه به مؤلفه‌های آموزش و پرورش صورت گرفته اما هدفمند نبوده است.

وی ادامه داد: باید ببینیم چه موانعی اجازه توجه به اقتصاد آموزش و پرورش را نداده است البته در طول سال های اخیر، تصمیم‌های خوبی در نظام آموزشی انجام شده که آثار اقتصادی خوبی داشته است؛ تلاشی که برای حذف تکرار پایه تحصیلی از جمله مواردی است و ما در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش گام‌های خوبی توانستیم برداریم و منشا آن تربیتی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در گذشته تصمیماتی کاملاً بیگانه با آموزش و پرورش گرفته شده است که متأسفانه آثار زیان‌باری زده است و چون به  مسائل سیاسی نسبت داده می‌شود از ذکر مثال آن خودداری می‌کنم.

وی به دو مانع جدی در اقتصاد آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر به این مانع توجه نکنیم ده‌ها همایش هم نمی‌تواند به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند؛ یکی از مهم‌ترین موانع که اجازه به عملیاتی شدن اقتصاد آموزش و پرورش را نمی‌دهد، تلقی ناصحیح و نامفهوم و غلط از علم اقتصاد آموزش و پرورش است یعنی برداشت می‌شود که از اعتبارات آموزش و پرورش صرفه‌جویی کنیم و در سایر موارد کشور به کار گرفته شود؛ این موضوعی است که تکنوکرات‌ها در ذهن آموزش و پرورشی‌ها وارد کردند.

بطحایی با بیان اینکه باید از تصمیماتی که بدون در نظر گرفتن آثار اقتصادی انجام می‌شود،  جلوگیری شود، افزود: امروز ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و اعتبارات آموزش و پرورش در ۴۰ سال پیش ۸ میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد و این رقم نسبت به سال ۹۷ قریب به ۳۰ درصد، افزایش را نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر توجه به آموزش و پرورش، اصلاح روش‌ها و اینکه اعتبارات برای فعالیت‌های اولویت بالاتر در نظر بگیریم، گفت: اقتصاد آموزش و پرورش از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است بنابراین اولین مانع که دست نیاز به سمت دانشگاهیان دراز می کنیم این است که مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش جا بیفتند مثلا منظور از خدمات آموزشی، واگذاری آموزش به بخش خصوصی نیست؛ آموزش عمومی وظیفه اصلی و اساسی همه دولت‌هاست و خدمات آموزشی به این معناست که با کیفیت بالاتری خدمات آموزشی ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دومین مانع جدی برای توجه به آموزش و پرورش، تمرکز بسیار شدید در ساختار تصمیم‌گیری ما هست؛ گزارش اخیر نشان می‌دهد در برخی استان‌ها در طول سال ۱۰۰۰ بخشنامه به مدارس داده شده است.

وی با بیان اینکه تمرکز شدید باعث می‌شود احساس تکلیف در مدیر مدرسه و مدیران کل نباشد، گفت: شایسته سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در سال گذشته انجام شد و ادامه می‌یابد؛  سنجش شایستگی مدیران مدارس نیز  به اجرا درآمد و امسال در سطح گسترده اجرا می‌شود و بعد از آن تفویض اختیار به مدیران مدارس است زیرا مسائل آموزش و پرورش باید در درون مدرسه حل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی