English

وقتی هنر بر همه چیز می‌چربد؛

رویکرد خلاقانه پلیس فتا در تلویزیون

به تازگی شبکه دو سیما با همکاری پلیس فتا برنامه تلویزیونی همین الان یهویی را تهیه و تولید کرده است تا نحوه صحیح رفتار اقتصادی در فضای اینترنت را به مردم آموزش بدهد.

رویکرد خلاقانه پلیس فتا در تلویزیون

مهدخت یوسفی-خبرگزاری موج؛ از همان چهل سال قبل که تلویزیون ایران مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و مسوولان آن را به عنوان یک ابزار آموزشی به شدت جدی شمردند، شاهد اوج و فرودها و آزمون و خطاهای بسیاری بوده‌ایم. کودکان جنگ شاید به خاطر می‌آورند که در دورانی از هراس موشک‌باران گاه و بی‌گاه دشمن، مدارس تعطیل بود و در عوض، بچه‌ها می‌بایست مداد و دفتر به دست جلوی شبکه یک سیما می‌نشستند تا معلمی که روی آنتن فرا خوانده شده بود، از راه دور به آنان درس بدهد.

هر چه زمان گذشت، چنین آموزش‌های مستقیم و بی خلاقیت و خشکی کمتر شد و کار به جایی رسید که هم مدیران پذیرفتند که مسیر آموزش مستقیم نیست و هم مردم عام جامعه بی‌خبر ماندند از این که وقتی در حال تماشای یک سریال تلویزیونی یا یک آیتم نمایشی هستند در معرض آموختن چیزی قرار گرفته‌اند که رسانه و یارانش برای آنان تدارک دیده‌اند. آنان سطح درک و دریافت خود را رشد می‌دادند و جهان‌بینی خود را عوض یا کامل می‌کردند بدون این که به درستی متوجه باشند این پیشرفت را مرهون تلویزیونی هستند که شاید نگاهی فراتر از یک وسیله سرگرم‌کننده به آن ندارند. تا همین چند وقت قبل وقتی گروه‌های مختلف تلویزیونی می‌خواستند رضایت ارگان‌ها و نهادهای مختلف را برای مشارکت در تولید جلب کنند باید به هزار و یک جلسه و توضیح و تفسیر متوسل می‌شدند تا طرف قرارداد را توجیه کنند که چگونه باید محتوای مورد نظر را به مخاطب فهماند و در عین حال، از بار هنری اثر نکاست.

اخیرا اما گام‌های خوبی برداشته شده که نمی‌توان نسبت به آن بی توجه ماند.به تازگی شبکه دو سیما با همکاری پلیس فتا برنامه تلویزیونی «همین الان یهویی»را تهیه و تولید کرده است تا نحوه صحیح رفتار اقتصادی در فضای اینترنت را به مردم آموزش بدهد و همچنین آنان را از وجود خطرات احتمالی یا نوع عملکرد کلاهبرداران جدید، آگاه کند. این مشارکت به نحوی صورت گرفته که هرچند «آموزشی بودن»، بر پیشانی برنامه نقش بسته است اما مخاطب نه خسته می‌شود نه چیزی دلش را می‌زند چراکه در قالب آیتم‌های نمایشی و خلاقیت‌های عروسکی همه آن محتوای جدی و آگاهی دهنده در پارچه‌ای مخملین به اسم سرگرمی و خنده پیچیده می‌شود و بیننده در دلپذیرترین حالت ممکن برای یک برنامه تلویزیونی با واقعیت علمی اثر مواجه می‌شود. این سطح از همفکری و همکاری یک نهاد رسمی و غیرهنری مثل پلیس فتا نشانگر تعالی فکری عمومی جامعه است که نمود آن را در برنامه‌سازی تلویزیون هم می‌توان مشاهده کرد.

برنامه همین الان یهویی به تهیه کنندگی سید جواد سید محسنی هر جمعه ساعت 22 از شبکه دو سیما پخش می‌شود و در خلال تماشای آن می‌توان دریافت که چگونه یک تعامل صحیح و هنرمندانه بین قشر برنامه‌ساز و فعال فرهنگی با گروه‌های دیگر که شاید درونمایه آنان هیچ ربطی به هنر ندارد ایجاد شده است و این جای بسی خوشحالیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه