English

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری:

۹۳ هزار شغل پایدار روستایی ایجاد شد/تبعیض مهمترین عامل مهاجرت از روستاهاست

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با بیان اینکه 93 هزار شغل روستایی پایدار ایجاد شده است، گفت: مصادیق عملیاتی شده اشتغال پایدار روستایی و عشایری در پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر اعلام می شود.

93 هزار شغل پایدار روستایی ایجاد شد/تبعیض مهمترین عامل مهاجرت از روستاهاست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج نشست خبری پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر، با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید ابوالفضل رضوی گفت: تلاش کردیم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اینکه برای همه اقشار صنفی روزی در تقویم ثبت شده است، 15 مهر ماه را برای روستاییان که بخش اعظم تولید در کشور را برعهده دارند، به عنوان روز ملی روستا و عشایر در تقویم ملی کشور ثبت کرد.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: روستاییان مصادیق کسانی هستند که پیامبر اکرم بر دست آن‌ها بوسه زد. نقش روستاییان و عشایر در تامین غذا، امنیت غذایی، سلامت تولید مواد غذایی و تولید فرهنگ و آداب و سنن و تولید  و سازندگی کشور مهم و تعیین کننده و پیشتاز است.

وی تقلیل دادن روستاییان به تولید کنندگان کشاورزی و دامپروری را یک یاز مظلومیت آنها دانست و گفت: در کنار این تولیدات،  روستاها تولید کننده فرهنگ، آداب و سنن، هنر و صنایع دستی‌اند. برای مثال فرش، بزرگترین صنعت دستی کشور، محصول دستان پرتوان مردان و زنان روستایی است و در صنایع تبدیلی نیز روستاییان پیشتاز بوده‌‌اند.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در ادامه در مورد همایش امسال گفت: همایش امسال در تاریخ سه شنبه ۱۷ مهرماه در محل همایش‌های تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور برگزار می شود. در این مراسم به معرفی مصادیق عملیاتی شده اشتغال پایدار روستایی و عشایری در پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر اقدام خواهیم کرد و نمایشگاهی از تولیدات کارآفرینان برتر روستایی برپا خواهد شد.

رضوی افزود: عده ای بر این باورند که وام های روستایی بر نمی گردند این در حالی است که نمونه ای موفق زیادی در سطح کشور وجود دارد. به عنوان مثال در خاش به یک پروژه مرغ داری وامی داده شده که هم اکنون صادرات مرغ به افغانستان دارد. یا در آذربایجان غربی یک واحد تولید آجر نسوز راه اندازی شده که محصولاتش به ترکیه صادر می شود و یا محصولات میوه خشک یک واحد تولیدی در گلستان به روسیه صادر می شود که جملگی از نمونه واحد های موفقی هستند که با وام های روستایی راه اندازی شده اند.

وی افزود: با هدف نمایش واحدهای نمونه موفق از هر استان خواسته ایم تا ۲ الی ۳ نفر تولیدکننده برتر روستایی و یک نفر از صاحبان ایده‌های استارت آپی خود را  به این همایش بیاورند.

ایجاد 93 هزار شغل پایدار در روستاها

در ادامه این نشست معاون توسعه روستایی در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، گفت: تا امروز حدود ۳۲۹۳ میلیارد تومان تسهیلات قانون اشتغال پایدار به متقاضیان پرداخت کرده‌ایم و قرارداد ۴۷۰۰ میلیارد تومان طرح با بانک‌ها بسته شده است و بالغ بر ۹۳ هزار نفر شغل پایدار ایجاد شده است.

9000 شغل روستایی ایجاد شد

وی افزود: از محل اعتبارات بانک سینا نیز تا به امروز نزدیک به ۹۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و برای ۹۰۰۰ نفر شغل ایجاد شده است و قرارداد ۱۴۰۰ میلیارد تومان طرح اشتغال روستایی با بانک سینا بسته شده است.

رضوی با اشاره به فعالیت تمامی استان‌ها در پرداخت تسهیلات روستایی، اظهار داشت: عملکرد تمامی استان‌ها در پرداخت تسهیلات قابل قبول بوده است، اما استان تهران، کرمانشاه و خراسان رضوی برترین استانها از نظر تعداد قراردادهای منعقد شده، و از نظر اشتغال استان فارس، هرمزگان و گلستان بهترین عملکرد را داشته اند. از نظر کیفیت پروژه‌ استان قم و از نظر پراکندگی طرح‌ها، استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی و اردبیل عملکرد بهتری داشته‌اند.

وی تاکید کرد: در هر استان دست کم 15 واحد بهره‌برداری شده از محل تسهیلات روستایی داشته ایم.

کشاورزی روستایی با جذب 45 درصد اعتبارات رکورددار است

سید ابوالفضل رضوی در مورد نحوه تخصیص اعتبارات به مشاغل روستایی هم گفت: بیشترین اعتبارات به بخش کشاورزی و معادل 45 درصد است. 15 درصد اعتبارات به بخش خدمات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته و به بخش های صنعت و معدن، صنایع دستی و گردشگری هر کدام 10 درصد از اعتبارات تعلق گرفته است. البته در برخی از استانهای خاص مانند گیلان درصد بخش های دیگر کمی کمتر شده و در بخش گردشگری هزینه شده اما کماکان بخش کشاورزی بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.

پایداری جامعه پیش نیاز مهاجرت معکوس

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تحقق مهاجرت معکوس گفت: واقعیت این است که باید ابتدا در کشور جامعه پایدار ایجاد شود. در پی آن خود به خود یک جامعه پویا شکل می گیرد و مزاحمت ها کمتر خواهد شدو تولید ملی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: جامعه پایدار، تثبیت جمعیت و بعد مهاجرت معکوس را در پی خواهد داشت. بر همین اساس ما به دنبال ایجاد انگیزه برای عدم مهاجرت افراد مقیم روستا هستیم.

60 درصد ارزش افزوده محصولات روستا نصیب شهرها می شود

این مقام مسئول تصریح کرد: ریشه مهاجرت در اقتصاد و اشتغال، بی حرمتی‌ها و کم لطفی‌ها و مهمتر از همه تبعیض بین روستاییان و شهری هاست، وقتی ما به روستاها برق صنعتی نمی بریم در واقع به طور غیر مستقیم به آنها گفته ایم که باید فرآوری محصولات روستایی در شهر انجام شود. در واقع 60 درصد ارزش افزوده روستاییان نصیب شهری ها می شود. این یک تبعیض است و ما به وزارت نیرو می گوییم که تنها برق روشنایی برای روستا کافی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه