English

قاضی دادگستری:

صاحبخانه حق ندارد به بهانه فروش ملک برای مستاجر مزاحمت ایجاد کند/مستاجر می تواند مشتریان ملک را تا پایان قرارداد اجاره به ملک راه ندهد

دادیار دادسرای دیوان عالی کشور قانون روابط موجر و مستاجر را تشریح و اظهار کرد: صاحبخانه حق ندارد برای مستاجر به بهانه فروش ملک مزاحمت ایجاد کند و مساجر می تواند مشتریان را به مورد اجاره شده راه ندهد.

صاحبخانه حق ندارد به بهانه فروش ملک برای مستاجر مزاحمت ایجاد کند/مستاجر می تواند مشتریان ملک را تا پایان قرارداد اجاره به ملک راه ندهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، محمد باقری دادیار دادسرای دیوان عالی کشور در برنامه برمدار قانون شبکه آموزش روز پنجشنبه 8 شهریور قوانین مربوط به قرارداد اجاره و رابطه موجر و مستاجر را تشریح و پرسش های مردمی پاسخ داد.

این قاضی دادگستری خاطر نشان کرد: چهل تا پنجاه درصد مردم درگیر قراردادهای اجاره هستند و اگر مردم آگاه باشند و قراردادهای خوبی تنظیم کنند دعاوی کمتری در محاکم دادگستری مطرح خواهد شد و بهترین راه این است که هنگام انعقاد قرارداد نکات مهم حقوقی را در نگارش آن به درستی رعایت کنند.

وی در مورد ویژگی های قرارداد اجاره بیان کرد: از آنجا که مردم مبنا را بر اعتماد می گذارند لازم است قرارداد اجاره را با نظارت یک متخصص تنظیم کرده و یکبار با دقت آن را مطالعه کنند.

باقری با بیان اینکه لازم است ملک را از خود مالک اجاره کرد، افزود: بهتر است که مورد اجاره و ملک حتماً تخلیه باشد و شرایطی پیش بینی شود تا پایان قرارداد اجاره دو طرف دچار مشکل نشوند و موارد احتمالی بروز اختلاف در قرارداد پیش بنیی و در مورد آنها توافق شود هر چند باید مطابق قانون و شرایط دو طرف در قرارداد تنظیم شود.

این قاضی دادگستری عنوان کرد: در مورد اجاره ملک به دو نفر موضوع ممکن است شرایط تصرف عدوانی را پیدا کند و مستاجر برای دریافت ودیعه در ابتدا باید تامین دلیل کنند و فسخ قرارداد را بخواهند و مبلغ ودیعه را دریافت کنند و همه این مراحل قانون به شدت از قراردادها حمایت می کند.

باقری در ادامه به نحوه استرداد مبلغ ودیعه از موجر در پایان مدت اجاره نیز اشاره کرد و گفت: لازم است که مستاجر ملک را تخلیه و از طریق قانون تأمین دلیل کند و از دادگاه درخواست استرداد ودیعه کند و شش ماه تا 9 ماه زمان نیاز دارد.

وی نسبت به برخی از موارد شایع اختلاف میان موجر و مستاجر که موضوع تعمیرات ملک مورد اجاره است، گفت: تعمیرات کلی و جزیی در ابتدای قرارداد اجاره بر عهده موجر است و تعمیرات جزیی در حین استفاده بر عهده مستاجر است و تعمیرات کلی بر عهده موجر است شامل تعمیر آسانسور و آبگرم کن و ترکیدگی لوله و نظایر آن حتی اگر مالک به تازگی مالک آن ملک شده باشد.

این قاضی دادگستری در مورد فروش ملک با وجود دادشتن مستاجر در آن و حقوق مستاجر اظهار کرد: ملکی که موجر با گذشت چند ماه از اجاره دان قصد فروش دارد و مرتب رفت و آمد مشتریان در ملک مورد اجاره و معمولاً هنگام تنظیم قرارداد شرط می کنند و مستاجر که محل را اجاره کرده و توافقی است و حق مستاجر است که خریدار را راه ندهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی برای تخلیه ملک باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد؟ گفت: اگر قرارداد اجاره به انقضا رسیده باشد ظرف 24 ساعت دستور تخلیه صادر می شود و مستاجری که برای تمدید و موارد دیگری اعتراض داشته باشد به اعتراض آن رسیدگی می شود.

این برنامه با مشارکت معاونت آموزش قوه قضاییه پنجشنبه ها از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه