English

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران مطرح کرد:

تخلفات گسترده مالک پاساژ آزاد از گود برداری غیر اصولی تا عدم ایمن سازی سازه

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: مالک پاساژ آزاد در محدوده منطقه 11 تخلفات گسترده ای دارد که باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود.

تخلفات گسترده مالک پاساژ آزاد از گود برداری غیر اصولی تا عدم ایمن سازی سازه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، زهرا نژاد بهرام در تذکر خود در چهل و نهمین جلسه شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: در بازدیدی که توسط کارشناسان کمیته شهرسازی از پاساژ آزاد واقع در منطقه ۱۱ شهرداری تهران، در مجاورت محور شریانی شمالی-جنوبی ولیعصر انجام شد، تخلفات گسترده مالک مبنی بر گودبرداری غیرقانونی و عدم ایمنی سازه ای این واحد صنفی کاملا روشن شد. موقعیت مکانی این پاساژ به گونه ای است که هرگونه خطر احتمالی برای آن می تواند سبب بروز فجایع جبران ناپذیری برای سایر شهروندان شود.

وی ادامه داد: در صورت بروز حادثه ای برای این ساختمان، عبور و مرور در دو محور برای مدت طولانی مختل خواهد شد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در تشریح تخلفات مالک این پاساژ بیان کرد: سازه پاساژ آزاد، فلزی است و از عمر بنا حداقل ۶ دهه می گذرد. لازم به ذکر است که هم اکنون نیز این سازه به سمت شمال (مجتمع تجاری آریا) نِشست دارد. این در حالی است که هر دو مجتمع تجاری مجاور آن نیز به شدت فرسوده هستند.

به گفته وی؛ مالک با گودبرداری طبقات زیرین واحدهای صنفی و ایجاد طبقات ۱- و ۲-، اقدام به احداث ۶۰ واحد تجاری جدید در ساختمانی با قدمت قریب به ۷۰ سال به صورت غیرقانونی کرده است.

نژاد بهرام با بیان اینکه از نکات قابل توجه برای انجام این عملیات خاکبرداری و ایجاد واحدهای تجاری جدید، مالک اقدام به تخلیه اطراف ستون های ساختمان کرده و برای استحکام این عملیات غیرقانونی، به اصطلاح ستون های فلزی جدید استفاده کرده است، یادآور شد: با توجه به محل قرارگیری پاساژ موردنظر در مجاورت محورهای شریانی ولیعصر و جمهوری اسلامی، به فاصله نزدیکی از ورودی آن –حدود ۳متری- ایستگاه اتوبوسرانی خط تندرو (BRT) میدان راه آهن به میدان تجریش قرار گرفته که ساعات مختلف روز به دلیل هجوم مسافران، مملو از جمعیت است. بدین ترتیب، هرگونه اتفاق غیر مترقبه برای پاساژ آزاد و مجتمع های تجاری مجاور آن در یک روز غیر تعطیل، می تواند علاوه بر جمعیت فعال و شاغل در واحدهای صنفی، برای مردم منتظر در ایستگاه نیز خطرآفرین باشد.

وی تاکید کرد: طراحی ایستگاه به نحوی است که ساختمان های خطرآفرین فوق الذکر، کاملا از دیدِ مردم خارج بوده و امکان واکنش در زمان بروز حادثه از ایشان سلب خواهد شد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: مالک در سال های گذشته، در دوره زمانی اقدام به این فعالیت عمرانی غیرقانونی کرده که تقاطع ولیعصر-جمهوری به دلیل عملیات عمرانی خط مترو تهران مسدود  شده بوده و نخاله های ساختمانی خروجی به خاک برداری های عملیات مترو اضافه می شد. به همین دلیل به نظر می رسد که ماموران نظارت شهرداری منطقه کاملا به موضوع واقف بوده اند.

وی با بیان اینکه این گونه اقدامات غیرقانونی مالک نهایتا تا سال ۹۲ ادامه داشته که با اعتراض کسبه و شکایت ایشان و رأی دادگاه، عملیات عمرانی غیرقانونی متوقف شده است، ادامه داد: اما تاکنون هیچ گونه اقدامی برای رفع این گودبرداری خطرناک صورت نگرفته است.

نژاد بهرام با اشاره به اینکه دپوی نخاله های ساختمانی در طبقات منفی در تصاویر کاملا مشهود است، بیان کرد:در حال حاضر، مالک که دارای تابعیت دو گانه هست، در خارج کشور به سر برده و مسئولیت پیگیری موضوعات مرتبط با این مجتمع تجاری-تولیدی بر عهده وکلای ایشان است.

 به گفته وی؛ تاکنون دو پرونده حقوقی برای این موضوع تشکیل شده که شکایت کسبه از مالک به دلیل عملیات عمرانی غیرقانونی است که در شعبه ۴۸ دادگاه مدنی مطرح شده و قاضی پس از بازدید حضوری از محل، حکم به توقف کار و رفع مزاحمت از کسبه داده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بخشی از این حکم تاکنون اجرایی شده و بخشی مبنی بر رفع مزاحمت از کسبه، همچنان اجرایی نشده و مسکوت مانده است، یادآور شد: پرونده ساختمان های نا ایمن که در شعبه ۳۷ دادسرای تهران مفتوح بوده و قاضی تورگ رأی به بستن و پلمب پاساژ داده که با اعتراض کسبه، این حکم نیز اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: شهرداری منطقه در ادوار گذشته صرفاً به ارائه اخطار به کسبه و مالک اکتفا کرده و اقدام دیگری در این مورد از سوی همکاران شهرداری صورت نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از راه پله ها و طبقات از نرده ایمنی محکمی بی بهره هستند و یا حتی کابل های برق بدون هیچ گونه محافظی رها شده است.

زهرا نژاد بهرام گفت: با توجه به وضعیت نابسامان ایمنی پاساژ آزاد و تکلیف قانونی شهرداری طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ مبنی بر رفع خطر از بناهای واقع در معابر عمومی که موجب خسارت به ساکنین شهرها می باشد ضروری است سریعا اقدامات لازم برای رفع خطر انجام و از وقوع پلاسکویی دیگر ممانعت به عمل آورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی