English

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران :

مناسب سازی ایستگاه‌های مترو ضروری است

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران خواستار مناسب سازی تمامی ایستگاه های مترو برای تمامی اقشار به خصوص اقشار آسیب شد.

مناسب سازی ایستگاه‌های مترو ضروری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، زهرا نژاد بهرام در نطق پیش از دستور خود  با بیان این مطلب افزود:  تقویم نیمه آذر یادآور تدبیر و ظلم ناپذیری جوانانی است که در مسیر باورشان از خون و جانشان گذشتند و حماسه ای را خلق کردند که از صفحه تاریخ فراموش شدنی و حذف شدنی نیست. ترویج گفتمان عدالت و دموکراسی در محیط دانشگاهی و اجتماع از اقدامات مهم اقشار تحصیلکرده در فضای آکادمیک و جامعه است.

وی ادامه داد: دانشجویان علاوه بر علم آموزی باید فهم سیاسی و قدرت تحلیل اتفاقات پیرامون و جامعه را کسب نمایند و این امر محقق نمی شود مگر با گشایش فضا و ایجاد فضای گفتگو و مطالبه گری در جنبش ها و تشکل های دانشجویی.

بهرام نژاد با اشاره به اینکه به رغم لزوم بهره گیری از دانش، تخصص و سایر استعدادهای این گروه متاسفانه ظرف سال های گذشته شاهد سرخوردگی و مهاجرت نخبگان به سایر کشورها بوده ایم، بیان کرد: لازم است تمامی مسئولان و دستگاه های اجرایی کشور، علی الخصوص در شهر تهران که قریب به ۷۰۰ هزار دانشجوی نخبه از سرتاسر کشور را در خود گرد آورده از این ظرفیت دانش آموختگی بهره گیرند و قدر میرزاخانی های امروز کشور را بدانند، قبل از آنکه دیر شود البته ضروری است شورای اسلامی شهر تهران که با تکیه بر آرای شهروندان شکل گرفته به طریق اولی این رویه را در پیش گیرد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در همین راستا کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به تشکیل کارگروه های مشاوره ای از دانشجویان کرده است؛ یادآور شد: لازم می دانم از این تریبون استفاده نمایم و از سایر کمیسیون ها و کمیته های شورا که همگی دغدغه رشد و توسعه شهر تهران را دارند، دعوت به عمل آورم که در جهت بسط و گسترش این رویه تلاش نمایند. نکته دیگری که نیازمند بازخوانی و همفکری اعضای محترم شورای شهر تهران دارد، چالش های است که کلانشهر تهران سال های سال است که با آن روبه روست.

به گفته وی، هرچند که چالش هایی از جمله ترافیک کلافه کننده، آلودگی خفه کننده، رانت و فساد نهادینه شده، انبساط ساختاری مدیریت شهری همواره مورد تاکید قرار داشته اند و البته کماکان به عنوان بخشی از معضلات پایتخت به شمار میروند اما مداقه بر علت العلل و ریشه چنین مسائلی مارانهایتا به بی نظمی، اغتشاش مدیریتی و تعداد قوانین در حوزه شهرسازی و معماری می رساند.

بهرام نژاد با اشاره به رشد جمعیت در تهران تاکید کرد: طرح جامع شهر تهران پیش بینی ۸.۷ میلیون نفر جمعیت را برای سال ۱۴۰۵ در کلانشهر تهران داشته است اما این پیش بینی ۱۰ سال زودتر تحقق پیدا کرده و در حال حاضر بیم آن می رود که تهران ۱۴۰۵ سقف جمعیت پذیری طرح جامع (۱۰.۵ میلیون نفر) را تا حد زیادی پشت سر بگذارد بدون آنکه بسترهای ارئه خدمات و ارتقای کیفیت زندگی تامین شده باشد.

وی با اشاره به تامین منابع درآمدی شهر تهران از راه ساخت و ساز گفت: طرح تامین بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض حاصل از ساخت و ساز، به گونه ای که صرفا در ردیف بودجه سال ۱۳۹۶ حدود ۷۳۰۰ میلیارد از بودجه ۱۷۹۰۰ میلیاردی، از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم حاصل شده است.

به اعتقاد بهرام نژاد، وجود قریب به ۳۳۰۰ هکتار بافت فرسوده، ۱۴۸۰۰ هکتار بافت ناپایدار و ۹۶۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری که مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاص خود را دارند و از حداقل های ایمنی در برابر خطرات محروم اند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اجرایی شدن کمتر از یک دهم درصد از آرای قلع و قمع صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ یک آسیب و تخلف است، افزود: بی توجهی به مساله مهم بناهای بلند مرتبه در شهر تهران، به گونه ای که از ۹۸۱ بناهای بلند مرتبه موجود در پایتخت، حدود ۲۵۰ مورد که قریب به ۲۵ درصد را شامل میشود، نا ایمن و بدون اطلاعات هستند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون از ظرفیت های مهم نهفته در منطقه ۲۲. طبق طرح جامع مصوب بنا بود این منطقه در چشم انداز ۱۴۰۵ ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت جمعیت پذیری داشته باشد، غفلت شده است؛ ادامه داد: اما هم اکنون با لحاظ تعداد پروانه های صادره مسکونی و با در نظر گرفتن سرانه جمعیت خانوار ۳.۱ به ازای هر خانواره به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. این حقیقت تلخ به آن معناست که اگر خواهان تحقق اسناد بالادستی شهر تهران باشیم ودر مسیر اصلاح و بازنگری طرح جامع و تفصیلی حرکت نکنیم، نباید حتی یک واحد مسکونی در منطقه ۲۲ پروانه ساخت بگیرد.

زهرا بهرام نژاد با اشاره به اینکه کم توجهی به ساخت و ساز در حوزه مسکن طبق حد استطاعت شهروندان که منجر به ایجاد ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران شده است، بیان کرد: البته عمده ساخت وساز ها در محدوده شمالی است. برای اثبات این ادعا که ساخت و سازهای انجام گرفته ظرف سال های گذشته متناسب با توان مالی خانوارها نبوده، کافی است این حقیقت آشکار شود که بیشترین تقاضای شهروندان و بیشترین سهم از معاملات حوزه مسکن در متراژ های ۶۰ تا ۷۰ متری رقم خورده اما بالاترین نرخ فراوانی ساخت و ساز در متراژهای ۱۱۰ تا ۱۳۰ صورت گرفته است.

به گفته وی؛ اعمال برنامه ها و تصمیم گیری های یکسان برای تمامی مناطق ۲۲ گانه از دیگر چالش های شهر تهران ظرف سال های گذشته بوده است. نمی توان برای منطقه ۱۰ تهران با بیش از ۵۰ درصد فرسودگی و تراکم جمعیتی ۴۰۵ نفر در هکتار همان برنامه ای را تنظیم کرد که برای منطقه ۲۱ با حدود ۳۰ نفر در هکتار تراکم جمعیتی و ۸۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی بوده است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یادآور شد: بی توجهی به کارکرد اراضی عباس آباد که قرار بود به عنوان گلوگاه تنفسی تهران حفظ و نگهداری شود. در حال حاضر در مساحت ۶۲۳ هکتاری این محدوده به دلیل اجرای پروژه های بزرگ مقیاس متعدد و وجود ۳۵ ارگان و نهاد مستقر بخش عمده طبیعت بکر محدوده از میان رفته است.

وی تاکید کرد:  وجود ۱۶ مورد تعرض به محدوده عباس آباد و گزارش «عدم اظهارنظر» حسابرسی شرکت نوسازی عباس آباد ظرف سال های گذشته، گویای قصه پر رمز و راز این محدوده است. این موارد تنها بخشی از چالش های اساسی پایتخت کشور است که نیاز به اصلاح، بازنگری و انجام اقدامات اساسی، مدیریت شهری جدید دارد. در همین راستا ضروریست شورای پنجم با تغییر رویکرد اساسی محورهای ذیل را در پیش گیرد.

بهرام نژاد ضمن ضروری دانستن حرکت در مسیر برنامه ریزی محلی و متناسب با شرایط و موقعیت های هر محله گفت:ضرورت تغییر نگاه و رویکرد نسبت به حوزه شهرسازی از بنگاه اقتصادی مدیریت اجرایی شهری به سیستم انتظام بخشی کالبد، منظر و معماری شهر احساس می شود.

وی پایش و بررسی میزان تحقق پذیری طرح جامع و طرح تفصیلی را ضروری دانست و  افزود: تمرکز بر نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با تکیه بر تجربه های موفق دنیا موسوم به روش p ۴ و پرهیز از مداخله های گسترده، یک جانبه و از بالا به پایین و همچنین ضرورت ایجاد ظرفیت های محرک توسعه برای در بافت فرسوده در سطح فرا محله و فرا منطقه در الویت قرار گیرد تا مقصدی برای شهروندان و فرصتی برای نوسازی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه