English

اشتغالزایی با گسترش تعاونی ها

حضور دانشجویان در تعاونی ها می تواند کارگشای شغل یابی در اینده انها باشد.

اشتغالزایی با گسترش تعاونی ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ،معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این مساله گفت:فرهنگ کار جمعی باید از دوران کودکی و مدرسه اموزش داده شود تا در دوران دانشگاه از ان استفاده کند. این مساله باعث می شوددانشجویان با فضای کسب و کار و تعاونی اشنا شوند و ایده های جدید را در حرفه خود به کار ببندند . اینطور نباشد که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی تنها منتظر باشد که در جایی استخدام شود.

وی در ادامه با تاکید بر راه اندازی تعاونی های دانشجویی گفت:در برنامه ششم تاکید شده است که ۸۰ درصد اشتغال باید به فارغ التحصیلان دانشگاهها از کاردانی به بالا تعلق بگیرد به همین دلیل چند تعاونی دانشجویی در غرب کشور فعال شده است و دانشجویان در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی استخر پرورش ماهی فعالیت می کنند.برای توسعه تعاونی های دانشجویی قراردادهایی با وزارت علوم و مراکز عالی وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده ایم.

کلانتری با اشاره به اینکه تعاونی می تواند پر اقتصاد تحول افرین باشد اگر هدفدار و مبتنی بر نیاز بازار باشد در ادامه گفت:هر سال یک میلیون نفر از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند و این به سه میلیون نفر اضافه می شود که جزو امار بیکاران هستند.این در حالی است که تعاون می تواند برای این تعداد شغل ایجاد کند.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه اضافه کرد:در کشورهایی مانند فرانسه و هند تعاونی ها تپانستند پایگاه خوبی داشته باشند. یک شرکت تعاونی در اروپا ۲۵ درصد کلزای کشورش را جمع اوری و بسته بندی می کند . ر هند نیز بانکهای تعاونی فعال هستند و یک تعاونی بانکی توانسته رتبه خوبی میان بانک ها به دست بیاورددر حالی که ما در کشور هیچ کدام از بانکهایمان تعاونی نیستند. چند سال پیش چند تعاونی اعتباری وجود داشت که به دلیل نبود نظارت مساله ایجاد کرده و ذهنیت مردم را خراب کرده بودند. در حال حاضر چند تعاونی اعتباری درون دستگاهی داریم که با سود دو درصد به کارکنان تسهیلات می دهند.

وی از صندوق تعاونی که در ورامین فعالیت می کند یاد کرد و افزود:این صندوق توانسته بود بیش از ۵۰ هزار عضو بگیرد و شش میلیارد تومان سرمایه جذب کند. مردم محلی می گویند ۲۰ درصد از مردم ورامین با وام این صندوق توانستند خانه دار شوند.

وی در ادامه افز‌ود: طبق امار در سال گذشته تولیدات تعاونی ها صد در صد رشد داشته است و به ۱.۹ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده است.

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه تعاونی ها می توانند از مهاجرت ها جلوگیری کنند  افزود:تعاونی های روستایی می تواند در قالب تعاونی های تولیدی خدماتی گردشگری و کشاورزی تقسبم شوند و فعالیت کنند

وی با تاکید بر اینکه وقتی تعاونی ها رشد می کنند که دولت کوچک شود اضافه کرد:مجلس باید بر اجرای ماده ۲۵ قانون برنامه ششم نظارت کند تا بسیاری از خدمات دولت به بخش خصوصی برون سپاری شود

کلانتری در پایان اضافه کرد:تعاونی ها در حال رقابت با فروشگاههای بزرگ و هایپر مارکت ها هستند. و باید بتوانند با حمایت و استفاده از روش های مختلف از هزینه های تمام شده خپد بکاهند تاذبتوانند در این رقابت موفق شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه