English

قائم مقام سازمان جنگل‌ها:

حال تنوع زیستی در جهان خوب نیست/اکوتوریسم پایدار راه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه وضع جهانی تنوع زیستی حال خوبی ندارد، اظهار کرد: ۱۲ درصد گونه‌های پرندگان ،۲۵ درصد گونه‌های پستانداران و ۳۰ درصد گونه خزندگان در معرض انقراض هستند همچنین پنج میلیون هکتار از جنگل‌های گرمسیری هر ساله از بین می‌روند.

حال تنوع زیستی در جهان خوب نیست/اکوتوریسم پایدار راه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی

به گزارش خبرگزاری موج، ناصر مقدسی در مراسم روز جهانی تنوع زیستی که در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معصومه ابتکار - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و فرهاد دبیری - معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست- برگزار شد، اظهار کرد: امسال روز جهانی تنوع زیستی پیوند بین تنوع زیستی و گردشگری پایدار را مطرح می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در اهداف ۸، ۱۲و ۱۴ توسعه پایدار به موضوع تنوع زیستی پرداخته شده است، گفت: در این اهداف دعوت از کشورها برای تنظیم سیاست‌ها و ابزارهای لازم به منظور توسعه توریسم پایدار و پایش کارایی و اثرات اکوتوریسم بر منابع طبیعی و بهره‌مندی خردمندانه از منابع در حوزه اکوتوریسم مطرح است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صنعت گردشگری طبیعی را رو به رشد و فزاینده دانست واظهارکرد: در برنامه ششم توسعه گردشگری پایدار جایگاه بارزی دارد بنابراین لازم است ابعاد مختلف این موضوع را در کشور تدقیق کنیم و به بررسی وضعیت کشور از لحاظ ارتباط بین تنوع زیستی و گردشگری بپردازیم.

مقدسی با بیان اینکه گردشگری پایدار نقطه مقابل گردشگری سنتی است،تصریح کرد: گردشگری سنتی یک نگاه جانبه‌نگرانه با اهداف صرف اقتصادی است که از بین برنده هویت‌های فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات فشرده توسط سازمان‌های جنگل‌ها،محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه حفاظت از تنوع زیستی و اجرای طرح‌های گردشگری پایدار گفت: باید قواعد و ضوابط گردشگری پایدار تبیین و پیوند بین تنوع زیستی و گردشگری پایدار برای کاربران تدقیق شود.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به ضرورت عبور ایران از جنگل‌داری کلاسیک به جنگلداری پایدار، اجرای طرح‌های اکوتوریسم پایدار را یکی از راه‌های حفاظت از جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: این طرح‌ها باعث ایجاد معیشت جایگزین برای جوامع محلی و مانع از قطع درختان می‌شود.

مقدسی در پایان با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه جنگل‌های هیرکانی وارد فاز جدید از مدیریت سازگار با توسعه پایدار می‌شود، گفت: تاکنون بهره برداری از جنگل‌های شمال را داشتیم. دولت با یک تصمیم راهبردی به این نتیجه رسید که جنگل‌ها باید برای مدت طولانی استراحت کنند. این به معنای استراحت دولتمردان نیست بلکه قرار است دولتمردان در این مدت بر تهدیدات جنگل‌ها فائق آیند. یکی از راه‌های حفاظت از جنگل‌های هیرکانی اجرای طرح‌های گردشگری پایدار به منظور مقابله با قطع درختان است. امیدواریم بتوانیم از دوره جنگلداری کلاسیک به جنگلداری پایدار گذر کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی