English

طرح پایش سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی اجرا می شود

عاون فرهنگی، دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پایش سلامت روان همه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی به لحاظ علمی و تحقیقاتی، یک پژوهش منحصر به فرد است.

طرح پایش سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی اجرا می شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا فراهانی با جهادگونه توصیف کردن کار مشاوران سلامت روان در دانشگاه ها، افزود: هدف گزاری این طرح این است که همه ۱۸۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی کشور تحت پوشش قرار گیرد و چنانچه این طرح برای همه این دانشجویان اجرا شود، ده ها مقاله معتبر علمی از آن استخراج می شود.

فراهانی که در نخستین نشست آموزشی و توجیهی همتایاران سلامت روان دانشجویان صحبت می کرد، افزود: پایش سلامت روان دانشجویان فقط آسیب شناسی و درمان نیست، بلکه یک کار پژوهشی بزرگ است که همه همتایاران سلامت در آن نقش دارند. چگونگی اجرای آن با شما و تأمین منابع مالی آن با وزارت بهداشت است.

معاون وزیر بهداشت افزود: این طرح از جنبه های مختلف کار بسیار ارزشمندی است. آسیب های اجتماعی در سطح جامعه رها هستند اما اجرای این طرح در دانشگاه های علوم پزشکی بر روی کل جامعه هدف انجام می شود و تمام مخاطبان را پوشش می دهد و یک ساماندهی نیز صورت می گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت خطاب به همتایاران سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: یک روانشناس بالینی و روانپزشک که در آمریکا کار می کند، هر سه سال یک بار باید سلامت روان خودش نیز بررسی شود، چون ممکن است او نیز آسیب روانی دیده باشد.

وی اضافه کرد: حوزه مشاوره و سلامت روان سخت است نه فقط به خاطر موارد اورژانسی که پیش می آید و شما ناچارید مثلا نصف شب به خوابگاه مراجعه کنید، بلکه به خاطر تأثیراتی که از مخاطبان می گیرید و درد و رنج آنها روی روح و روان شما نیز تأثیر می گذارد.

فراهانی اضافه کرد: کسی شک ندارد که ارزشمندترین گوهر هستی حیات است و در حفظ حیات و زندگی انسان ها سلامت جسمانی و روانی دو موضوع و مولفه بسیار مهم هستند.

وی افزود: انسان ها ارزشمندترین گوهر وجود شان را که حیات و سلامت است در اختیار جامعه پزشکی و روانشناسان قرار می دهند و این مسئولیت سنگینی است.

فراهانی گفت: در حوزه سلامت جسمی، افراد آگاهی و اشراف نسبی به وضعیت جسمانی خود دارند، از این رو به پزشک مراجعه می کنند و از خدمات آنها بهره می برند. اما افراد در حوزه سلامت روان اطلاعاتی از وضعیت خود ندارد.

وی افزود: اگر شناسایی و پایش خوبی نسبت به وضعیت سلامت روان افراد نداشته باشیم و آنها دچار اختلال باشند و ندانیم که مشکلی هست، ممکن است جانشان را از دست بدهند.

فراهانی با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه مشاوره مسئولیت سنگینی است، گفت: سلامت جسم و روان دو حوزه ای هستند که با جان آدم ها ارتباط دارند و مسئولیت جان انسان ها در این زمینه متوجه ماست.

فراهانی با اشاره به اینکه یکی از منظم ترین و کارآمدترین سیستم های خدمات دهی در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی، حوزه مشاوره است، خاطر نشان کرد: در حوزه مشاوره فرآیندها کاملا تعریف شده است و خروجی ها قابل اندازه گیری و توجه هستند.

وی گفت: می توانیم به این حوزه رتبه یک بدهیم چون به لحاظ علمی فرآیندها شفاف و خروجی ها کاملاً قابل درک هستند. اما مثلاً حوزه فرهنگی شفاف نیست و بردارهای متعددی در نتیجه کار تأثیر دارند و در واقع هر چیزی می تواند در شکل دهی نگاه فرهنگی آدم ها و رفتارهایشان موثر باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت خطاب به مسئولان و همتایاران سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: از کارهای اصلی شما این است که موارد مشکوک به اختلال را رصد کنید. از کسانی که سال گذشته وارد دانشگاه شدند ۲۰ درصد نیاز به مداخله درمانی دارند و ۴۰ درصد باید مورد مصاحبه اکتشافی قرار گیرند، این افراد حدود ۹ تا ۱۰ هزار نفر با پراکندگی مشخص در دانشگاه ها هستند.

وی افزود: امسال نیز پایش سلامت روان برای جدید الورودها در یک دوره سه ماهه انجام می شود و در زمستان با ۴۰ درصد دیگر از این دانشجویان مواجه هستید. باید چاره اندیشی کنیم که رصد دانشجویان به چه مقدار زمان مشاوره احتیاج دارد و چقدر با ظرفیت های موجود می توان کار کرد.

وی با اشاره به شورای کلان مناطق دانشگاههای علوم پزشکی که وزیر بهداشت و معاونان در آن عضو هستند و تصمیمات جدی در این شورا گرفته می شود، گفت: در این شورا تکلیف بحثنیروی انسانی را مشخص می کنیم. به لحاظ نیروهای متعهد و متخصص در حوزه سلامت روان، جز در شهرهای کوچک، مشکلی نداریم و می توانیم با این افراد قرارداد ببندیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه