سرخط خبرها
  • رئیس بانک مرکزی: در روزهای آتی بخشی از فشار تورم کالاها کاسته خواهد شد
  • ۶۰ لیتر سهمیه بنزین تیرماه شارژ شد
  • عراقچی: از زمین فوتبال تا میز مذاکره هدف دفاع از عزت و افتخار مردمان عزیزمان است
  • تیم ملی فوتبال یران بالاتر از عربستان در آسیا قرار گرفت
  • برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه‌ ممنوع شد
  • وزیر خارجه بریتانیا خواستار کناره‌گیری استارمر از قدرت شد
  • مهدی مهدوی‌کیا و جرج وه‌آ در ورزشگاه دیدار ایران و بلژیک
  • تایوان؛ غول هوش مصنوعی جهان
  • از میناب تا جام جهانی؛ حضور کودکان میناب روی سکوهای جام جهانی
  • اهدای پرچم گنبد حرم مطهر حسینی، برای تکریم و بدرقه پیکر رهبر شهید
  • وزیر اقتصاد: مبلغ کالابرگ دهک‌های پایین حتما متناسب با تورم افزایش می‌یابد
  • حمایت هوادار مکزیکی از تیم ملی ایران در ورزشگاه سوفای لس آنجلس
  • وزیر اقتصاد: افزایش رقم قیمت کالا برگ ویژه ۶ دهک پایین جامعه
  • انهدام مهمات عمل نکرده دشمن در بندرعباس
  • عصبانیت ترامپ از نتانیاهو
  • عضو کمیسیون کشاورزی: قیمت آب افزایش می‌یابد
  • آینده ونس به صلح با ایران گره خورد

جزئیات توافقات مذاکرات سوئیس/سیادت ایران در تنگه هرمز تثبیت شد

کمیته رسانه هیئت مذاکره‌کننده «میناب ۱۶۸» با انتشار جزئیات بیانیه پایانی مذاکرات سوئیس، از تثبیت سیادت ایران در تنگه هرمز و ایجاد «واحد کنترل منازعه» در لبنان خبر داد که به موجب آن ایران رسماً در معادلات امنیتی این کشور نقش‌آفرینی خواهد کرد.

تیم مذاکره کننده
به گزارش خبرگزاری موج

، کمیته رسانه هیئت مذاکره‌کننده «میناب ۱۶۸» با انتشار بیانیه پایانی مذاکرات سوئیس، نکات مهم و توافقات صورت‌گرفته میان طرفین را اعلام کرد. طبق این بیانیه، با فشار هیئت مذاکره‌کننده ایرانی از عصر شنبه، پایان جنگ به صورت شکننده در لبنان حفظ شده است و برای تثبیت این شرایط، سازوکار نظارتی با عنوان «واحد کنترل منازعه» با حضور ایران ایجاد می‌شود.

این سازوکار به معنای ورود رسمی جمهوری اسلامی ایران به معادلات امنیتی لبنان است؛ اقدامی که در تقابل با تلاش‌های ماه‌های اخیر آمریکا برای حذف نقش ایران در این منطقه انجام شده و رژیم اشغالگر قدس نیز جایگاهی در آن ندارد.

در حوزه مدیریت تنگه هرمز برای تضمین بازگشایی تدریجی این مسیر استراتژیک، مقرر شده است خط تماسی ایجاد شود تا در صورت بروز اشکال در اجرا، طرف مقابل بتواند موضوع را با ایران در میان بگذارد. این توافق در واقع به معنای تثبیت سیادت ایران بر تنگه هرمز است.

در بخش دیگری از این توافقات، کارگروه‌های سه‌گانه هسته‌ای، تحریم‌ها و نظارت تشکیل خواهند شد. فعالیت این کارگروه‌ها مشروط به اجرای بند ۱۳ یادداشت تفاهم است که شامل توقف آتش در تمامی جبهه‌ها به‌ویژه لبنان، رفع محاصره دریایی، آغاز فرآیند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و صدور اسقاطیه یا همان رفع تحریم‌های نفتی، پتروشیمی و مشتقات است. در واقع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که پیش از اجرای کامل بند ۱۳، وارد مذاکره مرحله نهایی نخواهد شد.

همچنین در جریان این دور از گفت‌وگوها، یادداشت تفاهم اجرای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران میان جمهوری اسلامی ایران و قطر به امضای طرفین رسید.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه براساس بند ۱۰ یادداشت تفاهم، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) وزارت خزانه‌داری آمریکا، اسناد رفع تحریم‌های نفتی، پتروشیمی و مشتقات را به مدت ۶۰ روز صادر کرد. این اقدام بدان معناست که ایران می‌تواند به‌صورت رسمی نفت خود را به مشتریان عرضه کرده و درآمدهای حاصل از آن را از طریق سازوکارهای رسمی بانک مرکزی دریافت کند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه