English

مشاور رئیس جمهور در گفت و گو با خبرگزاری موج:

مناطق آزاد بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشتند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: ۱۸ میلیارد دلار صادرات از این مناطق صورت گرفته و 3.5 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به ارمغان آمده است. این امر در نهایت منجر به 14.5 میلیارد دلار ارزآوری خالص برای کشور شده است.

مناطق آزاد بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشتند

حجت عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، از حضور پررنگ مناطق آزاد در اکسپو ۱۴۰۳خبر داد. 

وی با اشاره به افزایش دو برابری تعداد بسته‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته، گفت: "امسال شاهد ارائه ۱۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری از سوی مناطق آزاد در این نمایشگاه هستیم، در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۷۰ بسته بود."

مشاور رئیس جمهور از حضور گسترده شرکت‌های توانمند صادراتی در اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد و با اشاره به تنوع و ارزش افزوده بالای محصولات این شرکت‌ها، گفت: برخی از این شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند و پتنت بین‌المللی دارند و محصولاتشان قابلیت صادرات به سراسر دنیا را دارا است.

عبدالملکی همچنین به استقبال چشمگیر تجار و سرمایه‌گذاران خارجی از اکسپو ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: شاهد دو برابر شدن حضور تجار و سرمایه‌گذاران خارجی در این دوره از نمایشگاه هستیم. تقاضا برای حضور سه برابر شده، اما به دلیل محدودیت ظرفیت، امکان پذیرش همه متقاضیان وجود نداشت.

وی در ادامه از حضور هیئت‌هایی از ۱۰۳ کشور، ۲ نخست وزیر، ۱۴ وزیر، ۱ رئیس مجلس و روسای اتاق‌های بازرگانی بسیاری از کشورها در اکسپو خبر داد.

 عبدالملکی در ادامه صحبت‌های خود به نقش اکسپو ۱۴۰۳ در توسعه صادرات کشور اشاره کرد و گفت:  این نمایشگاه با رویکرد متنوع‌سازی محصولات صادراتی و حرکت به سمت تولیدات با ارزش افزوده و دانش‌بنیان، به طور خاص در مناطق آزاد و ویژه، تاثیر بسزایی در افزایش صادرات کل کشور خواهد داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان آمار صادراتی مناطق آزاد و ویژه در سال گذشته، گفت: از این مناطق، ۱۸ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته و 3.5 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به ارمغان آمده است. این امر در نهایت منجر به 14.5 میلیارد دلار ارزآوری خالص برای کشور شده است.

 

بستر مناسب مناطق آزاد ایران برای سرمایه گذاری خارجی

وی از سفر اخیر خود به عمان و دیدار با مقامات این کشور خبر داد. افزود: در این سفر از مناطق آزاد عمان بازدید و تفاهم‌نامه‌ای را با همتایان عمانی خود به امضا رساند.

 عبدالملکی درباره سرمایه گذاران عمانی گفت: در این سفر، ضمن گفتگو با مقامات عمانی، مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران را تشریح کردیم. خوشبختانه همه حاضران در این جلسات اذعان داشتند که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران بیشتر و جذاب‌تر است.

 عبدالملکی، در ادامه صحبت‌های خود به مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران اشاره کرد و گفت: علاوه بر برخورداری از زیرساخت‌های توسعه‌یافته‌تر، هزینه تولید در مناطق آزاد ایران به طور قابل توجهی پایین‌تر از سایر نقاط دنیا، از جمله عمان است. به عنوان مثال، هزینه نیروی انسانی در این مناطق یک پنجم میانگین جهانی است.

وی در ادامه به مزیت دیگر مناطق آزاد ایران، یعنی دسترسی به بازار گسترده، اشاره کرد و گفت: با وجود جمعیت ۵ میلیونی عمان، سرمایه‌گذاران در این مناطق می‌توانند به بازار ۸۵ میلیونی ایران و همچنین ۶۰۰ میلیونی همسایگان ایران دسترسی داشته باشند. همچنین، امکان صادرات به مناطق دوردست از طریق آب‌های آزاد برای سرمایه‌گذاران در این مناطق فراهم است.

 عبدالملکی در پایان آمار مربوط به رشد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را ارائه کرد و افزود: در سال گذشته شاهد رشدی 4.2 برابری در میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال ۱۴۰۲ بوده‌ایم. همچنین، سرمایه‌گذاری‌های شروع شده (کلنگ‌زنی) 7.5 برابر و سرمایه‌گذاری‌های محقق شده 3 برابر شده است.

مشاور رئیس جمهور در پایان صحبت‌های خود به آمار مربوط به رشد سرمایه‌گذاری در این مناطق اشاره کرد و گفت: شاهد رشد 4.2 برابری در میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال ۱۴۰۲ بوده‌ایم. این رقم نشان‌دهنده افزایش قابل توجه استقبال از سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه