English

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به خبرگزاری موج:

جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم در مقایسه با ۹ سال قبل از آن، سه برابر شده است/تصمیمی برای ادامه اجرای طرح بنزین برای همه نیست

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان رشد سه برابری میزان سرمایه گذاری معتبر در دولت سیزدهم در مقایسه با ۹ سال قبل تر از آن، درباره ادامه دار بودن توقف طرح "بنزین برای همه" گفت: این طرح در دست اصلاح است و تا کنون تصمیمی برای اجرای دوباره آن اتخاذ نشده است.

جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم در مقایسه با ۹ سال قبل از آن، سه برابر شده است/تصمیمی برای ادامه اجرای طرح بنزین برای همه نیست
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با تشریح نمای کلی لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به تغییر در آیین‌نامه داخلی مجلس، امسال دولت مکلف بود کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کند.

 

هدف اصلی دولت کنترل تورم است

خاندوزی گفت: با توجه به اینکه هدف اصلی دولت کنترل تورم است، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد تا ارقام درآمدی بودجه بصورت واقع‌بینانه و قابل تحقق تنظیم شود.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع رشد منابع بودجه عمومی دولت قریب به ۱۸ درصد نسبت به بودجه سال جاری است. در هدف دوم به دنبال افزایش سهم درآمدهای پایدار و کاهش سهم فروش نفت در بودجه بودیم.

 

افزایش ۱۸درصدی حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳

به گفته وی، در بخش حقوق و دستمزد نیز رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به امسال پیشنهاد شده است.

وزیر اقتصاد بیان کرد: با افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌ها، کسری تراز عملیاتی بودجه پیشنهادی سال اینده نسبت به سال جاری از ۴۵۷ هزار میلیارد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

 

دولت سیزدهم پای وعده خود برای شفافیت ایستاده است

سخنگوی اقتصادی دولت:با بیان اینکه دولت سیزدهم پای وعده خود برای ایجاد شفافیت ایستاده است، خاطرنشان کرد: در حال دیدن ثمره شفافیت صورتهای مالی شرکتهای دولتی و بیرون آمدن آنها از تاریک خانه اقتصاد هستیم.

وی افزود: امسال حدود هزار شرکت صورتهای مالی خود را منتشر کرده اند، که امیدواریم تا پایان سال رکورد بی سابقه ۲هزار صورت مالی شرکتهای دولتی و بخش عمومی کشور را در کدال منتشر کنیم و بانکهای دولت و شرکتهای زیرمجموعه دولت از این قبیل هستند.

 

ورود ۱۱ هزار خودرو وارداتی به کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه عدم تولید کافی خودرو متناسب با نیاز بازار طی سالهای پایانی دهه ۹۰ تشدید شده است، گفت: تلاش دولت سیزدهم از ابتدا این بود که  تولید را به بالای یک میلیون دستگاه خودرو در سال برساند و که این هدف در سال گذشته محقق شد و امیدواریم امسال بیش از سال گذشته شاهد رشد تولید خودرو باشیم. 

وی افزود: در هفت ماهه اول سال جاری، تولید  انواع خودرو نسبت به هفت ماهه مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد داشته و ۶۲۶  هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است.

خاندوزی تصریح کرد: تولید خودروی سواری ۱۹ درصد، وانت ۱۴ درصد، کامیون کامیونت و کشنده ها ۳۵ درصد در ۷ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و امیدواریم ناترازی عرضه و‌تقاضای خودرو که به افزایش قیمتها منجر شده، برطرف شود.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: همچنین از ابتدای برقراری واردات خودرو تا به امروز ۱۱ هزار دستگاه خودرو  یا وارد شده یا در آستانه ورود به کشور است که مسیرهای تشریفات قانونی را برای ترخیص گمرکی طی می کند.

 

شفافیت سازی رفتار بانک‌ها را اصلاح کرد

خاندوزى در خصوص بانکهای دولتی گفت:  از مجموع ۱۲ بانکی که دولت سهامدار است، در سال ۹۷ یک بانک سود خالص شناسایی کرده و بقیه بانکهای تحت مدیریت دولت در عملکرد یکساله خود زیان ده بودند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: در سال گذشته تمام بانکهای تحت مدیریت دولت غیر از یک بانک سودآور شدند و امیدواریم این بانک باقیمانده نیز در پایان سال جاری وارد آستانه سودآوری شود.

وی زیان خالص این بانکها در سال ۱۴۰۰معادل ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:  در پایان سال گذشته به حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است که نشانگر بهبود شاخص های عملکرد، مدیریت منضبط، کاهش ریخت و پاش ها است.

 

دولت بنای تسامح با بانک ها را ندارد

خاندوزی با اشاره به سهم بانک آینده در افزایش پایه پولی و اضافه برداشت این بانک گفت: در مورد بانکهای ناتراز از جمله بانک آینده، امسال بانک مرکزی برنامه بسیار دقیقی کتبا ابلاغ کرده و امیدواریم که مسیر سالهای گذشته که بر روی هم انباشت شده و اضافه برداشت های مستمر را رقم زده است، در سال ۱۴۰۲ متوقف شود.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: دولت در قدم اول تلاش کرد که صورتهای مالی تعیین تکلیف نشده بانک آینده را تعیین تکلیف کند و با توجه به مسئولیتی که به وزارت اقتصاد برای برگزاری مجامع این بانک داده شده بود، صورتهای مالی تایید نشده از سوی حسابرس را تهیه و در مجمع مصوب کند.

وی ادامه داد: در مورد اعضای هیات مدیره بانک نیز با توجه به پایان مهلت قانونی، اعضای هیات مدیره جدید معرفی شده اند. همچنین با توجه به تصویب قانون جدید بانک مرکزی که اختیارات ویژه ای را برای حل مساله بانکهای ناتراز در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد، انشالله شاهد این باشیم که این روند متوقف شود؛ دولت هم بنای تسامح ندارد و مردم نباید تاوان ناکارآمدی یک بانک را بدهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه