English

وزیر امور خارجه در چابهار:

حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند / رفع مشکل نیاز به کارشناسی دو کشور دارد

وزیر امورخارجه گفت: مساله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تاکنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است.

 حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند / رفع مشکل نیاز به کارشناسی دو کشور دارد

​به گزارش خبرگزاری موج، حسین امیر عبداللهیان در نشست تسریع در روند پیگیری حقابه هیرمند که با حضور نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در چابهار برگزار شد اظهارداشت: زمانی منطقه سیستان انبار غله و قطب کشاورزی بوده الان به این روز افتاده و دل هر انسانی از شرایط کنونی منطقه آزرده است.

وی بیان کرد: مشکلات و سختی‌های مردم سیستان را درک می‌کنیم و نبود آب را قبول داریم.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه می‌خواهیم گزارشی دهیم که چه اقداماتی در رابطه با پیگیری حقابه هیرمند انجام دادیم افزود: من با ملا متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رابطه با حقابه هیرمند زیاد صحبت کردم و حتی قبل از این جلسه هم با وی تماس گرفتم و موارد، خواسته و مطالبات اهالی سیستان را بار دیگر مطرح کردم تا یاداوری کرده باشیم.

وی بیان کرد: وزیر نیرو هم سفری به افغانستان برای حق آبه به افغانستان داشتند و سایر مسئولان نیز این مساله را پیگیر هستند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند و نمی‌گویند آب نمی‌دهیم. طالبان می‌گویند آب اینقدر در سد کجکی نیست که رهاسازی آب را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در قرارداد سال ۱۳۵۱ عنوان شده که سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهند اما حاکمان افغانستان می‌گویند اگر الان آب سد را باز کنیم به ایران نمی‌رسد.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما به آنها اعلام کردیم طبق کارشناسی، عکس‌های ماهواره‌ای و ارزیابی تیم مشترک میزان آب را بررسی کنند و اب رهاسازی شود.

وی ادامه داد: تیم کارشناسی ما آماده است تا به افغانستان سفر کند و این مساله را بررسی کنند که واقعا سد کجکی آب دارد یا نه؛ بعد این مساله معلوم می‌شود.

امیر عبداللهیان با اشاره به سایر اقدامات در رابطه با تامین آب در منطقه سیستان افزود: چاه ژرف در این منطقه حفر شده و طرح انتقال آب از دریای عمان در حال انجام است اما این مساله زمانبر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه