English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اما و اگرهای بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور

اعلام نتایج برگزاری دو نوبت کنکور سراسری به عنوان نخستین تجربه سازمان سنجش که در ماه‌های آینده نشان می‌دهد که آیا روند این روش و تأثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی چقدر در فرآیند بزرگترین ماراتن علمی کشور تأثیرگذار خواهد بود.

اما و اگرهای بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، مبحث مربوط به کنکور سراسری از جمله مقوله‌هایی است که از سال 1384 بحث قانون به آن ورود کرد و نخستین قانون با عنوان حذف آن مطرح شد. از ورود حذف کنکور به مصوبات قانونی بیش از 17 سال می‌گذرد، اما هنوز این سد بزرگ از پیش روی دانش‌آموزان برای ورود به دنیای جوانی برداشته نشده است. دور بعدی تغییرات قانون درباره کنکور در سال 95 و حالا هم تصویب مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که به گفته رئیس سازمان سنجش هر سه قانون متکی بر توانایی وزارت آموزش‌و پرورش مبنی‌ بر برگزاری امتحانات سراسری استاندارد است.

25 تیر 1401 بود که رئیس‌جمهوری سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو را ابلاغ کرد و بعد از آن سازمان سنجش، مصوبه ابلاغ‌ شده را مبنای برگزاری کنکور نیست. بر اساس این مصوبه، در کنکور امسال درس‌های عمومی حذف ‌شد و برای درس‌های تخصصی، دو بار در سال آزمون که یکی در دی ماه سال گذشته انجام شد و دیگری قرار است در تیرماه سال جاری برگزار شود و قرار است تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور هم به ۶۰ درصد برسد.

مسأله ای که با اما و اگرها و نگرانی‌هایی درباره تغییرات کنکور توسط بسیاری از کارشناسان و خانواده ها روبرو شد. آنها می‌گویند هر روز تصمیمات جدیدی گرفته می‌شود و هنوز نه تکلیف پشت کنکوری‌ها که دانش‌آموز نیستند، مشخص است، نه زمان برگزاری دو آزمون برای درس‌های تخصصی در یک سال و نه سرنوشت درس‌های عمومی که با این وضعیت به حاشیه کشیده می‌شوند.

 

ورود شورایعالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور و 2 نوبته کردن آن

در واقع این دوره از کنکور با دو نوبت و با تأثیر قطعی معدل برپا می‌شود. هرچند در اینجا نیز شبهه‌هایی درباره توانایی آموزش‌ وپرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی داوطلبان و ایجاد زیرساخت‌ها وجود دارد. اوایل آذرماه 1401 بود که کلیات طرح یک فورتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در کمیسیون آموزش به تصویب رسید، این در حالی است که پیش از آن دو فوریت این قانون مطرح شده بود که فقط یک فوریت آن رأی آورد. همان موقع رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد: «عمده تغییرات در جزئیات این طرح، مربوط به سال‌های آینده خواهد بود.» به گفته وی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور و دو نوبته کردن آن و تاثیر قطعی معدل ورود کرده که براساس آن طی سه‌سال ۴۰ درصد، ۵۰ درصد و ۶۰ درصد باشد؛ یعنی از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴.

 

بیشتر بخوانید:

باید نقش آزمون سراسری را کمتر کنیم / تخلف و تقلب در کنکور سراسری ۱۴۰۲ نداشتیم

نتایج نوبت اول آزمون سراسری اعلام شد+ لینک

ارائه سهمیه ویژه 3 ساله به داوطلبان کنکوری که دچار بلایای طبیعی شدند

نکات مهمی که کنکوری‌ها باید شب قبل از آزمون در نظر بگیرند

 

حذف کنکور 1403؛ نظر مجلس شورای اسلامی

«شیوا قاسمی‌پور» دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره اجرای مصوبه رئیس جمهوری در خصوص برگزاری کنکور گفته است: «به حرمت صحبت‌های رئیس‌جمهوری برای اجرای این مصوبه، کنکور 1402 اینگونه برگزار می‌شود و کنکور سال ۱۴۰۳ متفاوت از کنکور ۱۴۰۲ و کنکور‌های قبلی خواهد بود که باز هم ممکن است مجلس تصمیم بگیرد کنکور مانند سال‌های قبل برگزار شود. به هر حال مجلس این اختیار را دارد که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش را رد کند و قانون جدید تصویب کند.»

به گفته قاسمی پور، در مجلس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوانین سال‌های ۸۶، ۹۲ و ۹۵ در ارتباط با برگزاری کنکور مورد بررسی قرار گرفته است، تمام موضوعاتی که در مصوبه شورا آمده به غیر از دو، سه مورد جزئی، در قانون آمده، اما شورای سنجش ترک فعل کرده است. آن‌طور که مشخص است تمام مواردی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار داده در قانون آمده است. در این میان مواردی که به‌نفع دانش‌آموزان و داوطلبان است و برای ما هم اهمیت دارد، مورد توجه قرار گرفته که برای سال‌های آینده در نظر گرفته می‌شود.

 

شکلی متفاوت از کنکور سال‌های گذشته

کنکور امسال با تغییراتی ناگهانی و استثنایی روبرو شد؛ به طوری که بخش نخست آن در دی ماه 1401 برگزار شد و حالا قرار است بعد از چند ماه مرحله دوم آن در تیرماه سال جاری برگزار شود. به گفته مسئولان این تغییرات تا 1405 ادامه خواهد داشت. بر اساس همین تصمیم‌گیری درس‌های عمومی در کنکور حذف و به سوابق تحصیل منتقل می‌شود و آزمون اختصاصی برای درس‌های اختصاصی پنج گروه آزمایشی 2 بار در سال برگزار می‌شود. گفتنی است نتیجه این آزمون برای دو سال اعتبار دارد.

این تصمیم و اجرای آن با واکنش‌های اعترضی زیادی همراه شد، مشاوران کنکور، دانش آموزان کلاس دوازدهمی، داوطلبان پشت کنکوری و حتی برخی از کارشناسان نیز به نحوه اجرای آن ایراداتی داشتند که البته پربیراه هم نبود. در این میان شبکه‌های اجتماعی نیز به این مخالفت‌ها دامن زدند تا جایی که هشتگ‌های لغو فوری مصوبه کنکور و نه به تأثیر قطعی معدل را در شبکه‌های مجازی به راه انداختند.

 

سردرگمی داوطلبان با دونوبته بودن کنکور

به گفته کارشناسان، بسیاری از داوطلبان با این شرایط دو نوبته بودن کنکور بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند که کدام آزمون را بهتر از سر گذرانده‌اند. سازمان سنجش می‌گوید، درصد را در نظر می‌گیریم، به هر حال آزمون‌ها یک سطح ندارند. سطح آزمون‌ها هربار متفاوت است و داوطلبان قوی سال قبل، در آزمون سال بعد دیگر حضور نخواهند داشت.

برخی دیگر از کارشناسان به زیرساخت های آموزش و پرورش ایراد می گیرند. تغییر در ایجاد تعادل میان سوال های تشریحی و تستی از دیگر نکاتی است که کارشناسان رعایت آن را مهم می‌دانند. همه این موارد سبب می‌شود تا استرس داوطلبان زیاد شود. اینکه بخشی از کنکور در نیمه‌های تحصیلی برگزار می‌شود در حالیکه هنوز دانش‌آموز درسش تمام نشده و باید 6 ماه زودتر آزمون بدهد از مهم‌ترین نکاتی که مسئولان تصمیم‌گیرنده باید بدان توجه کنند.

تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور 40درصد و به صورت قطعی است، سهم نمره کل داوطلبان در پذیرش افراد در دانشگاه ها 60 درصد است، کنکور دو بار در سال و فقط برای دروس تخصصی برگزار می شود، داوطلب می تواند به اختیار خود در یک یا هر دو آزمون شرکت کند دروس عمومی از کنکور حذف اما نمرات آن در سوابق تحصیلی لحاظ می شود، نمره کل داوطلبان در کنکور تا دو سال معتبر است و برای فارغ التحصیلان نظام قدیم نمرات تراز شده دیپلم و پیش دانشگاهی حکم سابقه تحصیلی را دارد، از جمله تغییرات گسترده است که از امسال به بعد در کنکور سراسری اعمال می‌شود تا ببینیم باز هم تصمیم جدیدی درباره این آزمون مهم کشوری اتخاذ می‌شود یا نه! اما آنچه در این میان مهم است سرنوشت داوطلبانی است که زحمت زیادی کشیده‌اند و در یک سال اخیر تا زمان آزمون زندگی خود را وقف درس خواندن کرده‌اند تا این کنکور آینده‌شان را رقم بزند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه