English

ماجرای عجیب یک تابلو نقاشی/بنکسی معروف‌ترین هنرمند ناشناس جهان

با کمک تیم ترجمه‌ی موج قصد داریم در یک‌روند سریالی به معرفی هنرمندان، آثار و سبک‌های هنری بپردازیم. برای شروع «بنکسی» و تابلوی «دختری با بادکنک آبی» را انتخاب کرده‌ایم که مدتی در صدر اخبار هنری جهان قرارگرفته بود.

ماجرای عجیب یک تابلو نقاشی/بنکسی معروف‌ترین هنرمند ناشناس جهان

خبرگزاری موج هرمزگان|جهانگیر سایانی، بی‌راه نیست اگر بگوییم که هنر زبان مشترک همه‌ی انسان‌هاست، تصور دنیا بدون هنر شاید ناممکن باشد آنگاه‌که آدمی برای تحمل رنج‌ها و سختی‌ها به دامان هنر پناه می‌برد، هم ذات پنداری می‌کند و ساعتی در خلسه‌ای خوشایند فرو می‌رود.

با کمک تیم ترجمه‌ی موج قصد داریم در یک‌روند سریالی به معرفی هنرمندان، آثار و سبک‌های هنری بپردازیم. برای شروع «بنکسی» و تابلوی «دختری با بادکنک آبی» را انتخاب کرده‌ایم که مدتی در صدر اخبار هنری جهان قرارگرفته بود.

گرافیتی بنکسی 2

بنکسی نام مستعار هنرمند انگلیسی‌تبار است که هویتش تاکنون ناشناخته مانده. او با آثار مختلف گرافیتی‌اش شهرت دارد. سویه‌ی انتقادی آثار او مشکلات سیاسی و اجتماعی را نشانه می‌گیرد. این هنرمند علاوه بر گرافیتی در شاخه‌ی سینما و نقاشی نیز فعالیت دارد.

گرافیتی

همان‌گونه که اشاره شد شهرت بنکسی به‌واسطه‌ی آثار گروتسکی است که در قالب آثار گرافیتی و با تکنیک گرده‌برداری ویژه‌ای خلق می‌شوند. آثار مختلفی از این هنرمند بر دیوارها، پل‌ها خیابان‌های شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمده است.

بنکسی گرافیتی 5

بنکسی به شکل ناشناس این آثار را خلق کرده و تاکنون نیز هویت او ناشناس باقی‌مانده است. «تریستان مانکو» طراح گرافیک و نویسنده‌ی کتاب «هیچ جا مثل خانه‌ی آدم نیست» درباره‌ی بنکسی می‌نویسد «او در سال 1974 در «بریستول» به دنیا آمد و در همین شهر نیز بزرگ شد. پدرش تکنسین دستگاه فتوکپی بود. بنکسی مدتی به‌عنوان شاگرد قصابی مشغول به کار شد؛ اما در اواخر دهه 80 که به دوران «شکوفایی اسپری» مشهور است، با هنر گرافیتی آشنا شد.»

گرافیتی بنکسی

کارهای هنری بنکسی تا حدودی به آثار «بلک له رت - Blek Le Rat» شباهت دارد. عده‌ای او را پدر استنسیل گرافیتی جهان می‌دانند. برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ استنسیل‌های این هنرمند بر روی دیوارهای پاریس دیده شد که از آثار گرافیتی آرتیست‌های نیویورک الهام گرفته بود. خصوصیت بارز آثار او ابعاد استنسیل‌هایی بود که اجرا می‌کرد. او استنسیل‌هایش را در ابعاد واقعی اجرا و موش را به‌عنوان تنها موجود آزاد در شهر به‌عنوان نماد خود انتخاب کرده بود.

بلک له رت

به نظر می‌رسد که آثار بنکسی علاوه بر له رت متأثر از آثار اعضای یک گروه موسیقی پانک-راک بریتانیایی به نام (کرَس-Crass) نیز هست. این گروه موسیقی در سال 1977 تأسیس و هفت سال بعد یعنی در سال 1984 متلاشی شد. کرس آنارشیسم را به‌عنوان یک ایدئولوژی سیاسی، روشی برای زندگی و جنبش مقاومتی معرفی می‌کرد. اگر بخواهیم به شکل دقیق عنوان کنیم سبک این گروه آنارکو-پانک و زیرشاخه‌ای از سبک پانک بود. فعالیت‌های زیست‌محیطی و حقوق حیوانات نیز از دیگر دغدغه‌های آن‌ها محسوب می‌شد. آن‌ها پیام‌های دیواری استنسیل شده را در متروی لندن و در گذرگاه‌های تبلیغاتی اسپری نقاشی و فعالیت‌های سیاسی را سازمان‌دهی می‌کردند.

کرس

بااین‌همه بنکسی در وب‌سایتش اساس کارهایش را از آثار «تری دی» موسیقیدان و هنرمند گرافیتی از گروه «مَسیو اَتَک» می‌داند. او برخلاف دولت «وندال» بودن گرافیتی را قبول ندارد و هنرش را بر سطوح موجود در فضای عمومی به نمایش می‌گذارد. مزید اطلاع اینکه وندال که یک کلمه‌ی فرانسوی است در اصطلاح جامعه‌شناسی به تخریب اموال عمومی اطلاق و نوعی ناهنجاری محسوب می‌شود.

بنکسی گرافیتی

بنکسی مستقیماً آثار گرافیتی‌اش را نمی‌فروشد هرچند مشخص‌شده که برگزارکنندگان حراج‌های هنری در تلاش‌اند تا کارهای خیابانی او را در محلشان بفروشند و دردسر جابه‌جا کردن آن‌ها را به برنده حراجی واگذار کنند. او با فیلم «خروج از مغازه کادو فروشی» برای نخستین بار به عرصه‌ی سینما وارد شد. این فیلم برای نخستین بار در جشنواره فیلم «ساندنس» در مارس 2010 به نمایش درآمد و بنکسی را در ژانویه‌ی 2011 نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم مستند نمود.

فیلم بنکسی

چندی پیش ماجرای حراج یک تابلو نقاشی با عنوان «دختری با بادکنک آبی» از بنکسی در صدر اخبار هنری قرار گرفت. در ادامه ماجرای هیجان‌انگیز این حراجی را از قول سایت «Sky New» و با ترجمه‌ی «ع.قاطع البحر» بخوانید.

یک نقاشی از «بنکسی»  در یک حراجی در لندن به نمایش درآمد. جالب است که بدانید در قاب این نقاشی دستگاه خردکن جاسازی‌شده بود و زمانی که بیش از یک‌میلیون پوند به فروش رسید به‌طور خودکار شروع به تخریب نقاشی کرد.

بنکسی3

نام این اثر هنری «دختری با بادکنک آبی» است. در این نقاشی دختری تصویر شده که یک بادکنک قرمزرنگ به شکل قلب را در دست دارد.

این اتفاق در اکتبر گذشته در یک حراجی در لندن رخ داد و به‌سرعت در صدر اخبار جهان قرار گرفت. در آن حراجی به‌محض اینکه صدای چکش حراجی شنیده شد؛ سنسوری که در قاب مخفی‌شده بود فعال و دستگاه شروع به تخریب نیمی از نقاشی کرد. این اتفاق نام این نقاشی را به «Love Is In The Bin» تغییر داد.

بعدازاین اتفاق بنکسی ویدئویی را منتشر کرد تا نشان دهد چگونه نیمه‌ی این نقاشی از بین رفت، او در این ویدیو مدعی شد که قرار بود تمام نقاشی تخریب شود.

این نقاشی قرار است در موزه‌ای در جنوب غربی آلمان به نمایش گذاشته شود و عموم می‌توانند به‌صورت رایگان تا سوم ماه مارس از آن بازدید نمایند.

«هنین شاپر» مدیر این موزه با این دلهره که این اثر ممکن است بیش از این تخریب شود، اظهار امیدواری کرد که دیگر قربانی شوخی‌های این هنرمند نباشد.

وی گفت: ما قاب این نقاشی را باز و ماشین خردکن، باطری‌ها و کابل‌ها را پیدا کردیم و مطمئن شدیم که باطری‌ها برداشته‌شده و کابل‌ها نیز قطع‌شده‌اند.

شاپر با اشاره به انگیزه‌ی نمایش این اثر هنری گفت: این نقاشی باهدف اینکه هنر دوستان بتوانند به‌صورت رایگان از آثار بنکسی دیدن و در نشست‌های انتقادی در خصوص هنر و آثار هنری نیز شرکت کنند، به نمایش درخواهد آمد.

نمایش اثر بنکسی

 لازم به ذکر است که این نقاشی بعد از سوم ماه مارس به موزه «اشتوتگارت» منتقل خواهد شد.

مالک نقاشی که یک مجموعه‌دار ناشناس اروپایی است، بعد از خرد شدن نیمه نقاشی با فروش آن موافقت کرده است.

پیش از حراجی لندن قیمت این اثر بین 200 تا 300 هزار پوند تخمین زده می‌شد اما به قیمت یک‌میلیون پوند به فروش رسید. در حال حاضر پیش بینی می‌شود که از بین رفتن نیمی از نقاشی باعث شود که به قیمت بالاتری به فروش برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه