English

در نشست خبری عنوان شد:

جزییات برنامه پانزده سالگی ارکستر نیلپر / حمایت هنرمندان از هم پیش نیاز حمایت از موسیقی معاصر

نوید گوهری رهبر ارکستر نیلپر گفت: تشکیل شبکه ای از هنرمندان و علاقمندان موسیقی معاصر و حمایت آنها از این شاخه هنری و یکدیگر، پیش نیاز هر حمایت دیگر از این نوع موسیقی است.

جزییات برنامه پانزده سالگی ارکستر نیلپر / حمایت هنرمندان از هم پیش نیاز حمایت از موسیقی معاصر

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، نشست خبری پروژه پانزده سالگی ارکستر نیلپر ، با حضور احسان تارخ مدیر ارکستر و نوید گوهری مدیر هنری و رهبر ارکستر، پیش از ظهر امروز در محل تالار وحدت برگزار شد.  

تارخ در ابتدای این برنامه گفت: ارکستر نیلپر از سال ۱۳۸۳ با اجراها و تمرینات مستمر شروع به کار کرد و موسیقی با کیفیت و جدی را مد نظر قرار داد.

وی ادامه داد: در سالگرد پانزده سالگی این ارکستر، یک برنامه فشرده ای را در نظر گرفته ایم. از امروز به مدت یک هفته، سه اجرا با سه رپرتوار مختلف در تالار رودکی خواهیم داشت و امسال تصمیم گرفته ایم بازدید از تمرین ارکستر برای عموم آزاد باشد که در روز جمعه از ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه این امکان در تالار حافظ وجود دارد.

در ادامه نوید گوهری گفت: جدای از محتوای کنسرت‌ها، باید به همکاری یک عکاس با ما اشاره کنم. تام هگن آلمانی یکی از سرشناس ترین عکاسان دنیا است که از عکس هایش با مجوز رسمی او در آرت ورک پوسترهایمان استفاده کرده ایم.

وی سپس با بیان اینکه می خواهد در مورد نکته مبنایی و مهمی سخن بگوید اظهار داشت: حتما در برنامه های مختلف از همکاران ما در مورد لزوم حمایت از موسیقی بسیار شنیده اید این در حالی است که ما هیچ شبکه ای نداریم. منظور من از شبکه این است که همکاران و موزیسین های فعال در عرصه موسیقی کلاسیک همگی به صورت فردی کار می کنند.

رهبر ارکستر نیلپر ادامه داد: همیشه از حمایت از ارکسترهای خصوصی صحبت می شود اما الان ما می بینیم که کنسرت ما بین هفتاد تا هفتادوپنج مخاطب دارد و سالنش سولداوت نمی شود. پیش از همه نکته تا حدی ناراحت کننده و قابل تامل این است که هیچ کدام از اهالی موسیقی کلاسیک کار همکارانشان را پیگیری نمی کنند و نمی بینند و همه منتظر بلیت مهمان هستند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که من همه کارهای همکارانم را با خرید بلیت دیده ام و حتی اگر در این مورد نظری هم داشتم به آنها اعلام کرده ام.

گوهری در مورد فلسفه کاری ارکستر نیلپر گفت: در دوره ای که هیچ کس اهل پرسش نیست و همه چیز به صورت یک رسم انجام می شود، گروه ما آن چیزی که در بستر روزمره اتفاق می افتاد را مورد سوال قرار می دهد و خود را مخاطب آن سوال می داند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه موسیقی کار ما است اما شغل ما نیست، ادامه داد: ما از موسیقی ارتزاق نمی کنیم بلکه علاقه ما است. ما به پیرامون خود بسیار می اندیشیم و در نیلپر به روابط انسانی بسیار توجه داریم و همانند یک خانواده هستیم. 

گوهری افزود: ما می خواهیم گزینه دیگری باشیم و همین آلترناتیو بودن سخت و به معنی در بازار نبودن است. در ارکستر ما چندین سوال اساسی در رابطه با هنر، عملکرد هنر و پروژه ای که صرفا کالا نیست وجود دارد و بحث همیشگی ما است.

رهبر ارکستر نیلپر در ادامه به طراحی محتوایی که برای سه اجرای اخیرشان انجام شده پرداخت و گفت: ما در جمع خودمان هم اندیشی کردیم که آیا با توجه به شرایط فعلی جامعه اجرایی داشته باشیم یا نه و بعد به این نتیجه رسیدیم بهترین رفتار معترضانه به روی صحنه رفتن در شرایط فعلی است. 

وی ادامه داد: در سه رپرتوار مختلفی که انتخاب کرده ایم در اجرای اول، مفهوم زمان را مد نظر قرار داده ایم. در پروژه سفر به گذشته، لحظه به معنی همین الان نیست بلکه یک لحظه دربرگیرنده گذشته است که اگر چنین نباشد آن لحظه اصلا خاصیتی ندارد. در کنسرت دوم مفاهیم اقلیم و فرهنگ برای ما مهم است و در کنسرت سوم قطعات تراتیژکی را می نوازیم‌.

وی ادامه داد: همان طور که تا کنون دیده‌اید اکثر تبلیغات این پروژه با یک سری جملات همراه بوده و یکی از مهمترین آنها این است: هنر درگیر بحران معنا است. در این فضا مگر دیگر فرقی می کند بین موتزارت اجرا کردن با هر اثری که حتی موسیقی هم نیست؟!

وی ادامه داد: من از این همه سوال نکردن متعجبم بارها امتحان کرده ام و دیده ام که در بین نوازندگان حتی هیچ کس نمی داند چرا وقتی رهبر ارکستر به روی سن می آید می ایستیم؟ یا اینکه چرا نباید بین موومان های یک ارکستر دست زد؟

گوهری ادامه داد: حتما می دانید که من و آقای تارخ علاوه بر ارکستر نیلپر، مدیر هنری و اجرایی فستیوال موسیقی معاصر هم هستیم و آنجا هم همین وضعیت وجود دارد. اگر از ما بپرسید که چرا آن فستیوال مهم است می گوییم به دلیل اینکه ۱۶۰ اثر خوب اجرا می شود اما کسی به جز دوستان نوازندگان به دیدنش نمی آید!

این موسیقیدان ادامه داد: امروزه موسیقی شبیه به محصولات کارخانه ای تولید می شود و یک نوازنده از صبح تا شب از کاری به کار دیگر می رود و اصلاذف صوتی برای تامل و سوال ندارد.

گوهری ادامه داد: همیشه این سوال را بپرسید چطور از موسیقی کلاسیک حمایت می شود؟ به نظر من صرف تولید اثر که حمایت نیست. ما حدود دوازده ارکستر در حوزه موسیقی کلاسیک هستیم و تولیداتی داریم اما شبکه نیستیم و ارتباطی با هم نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر انتظار حمایت از مردم، رسانه و یا دولت نمی توانم داشته باشم و چرا که اولین انتظار حمایت را از خانواده موسیقی کلاسیک دارم. پس از اینکه این همبستگی در بین این شاخه از موسیقی بوجود آمد، آن وقت می توانیم به حمایت‌های دیگر فکر کنیم. حمایت از فرد اهمیت ندارد بلکه آنچه مهم است حمایت از هنر کلاسیک است.

گوهری افزود: من فکر می کنم که اگر همکارانی به تماشای کنسرتی می آیند یا برای نقد آن می‌آیند یا به دلیل رفیق بازی. مگر می شود که آهنگساز باشیم و به دیدن کار هنرمندان معاصر دیگر نرویم. اگر کسی پشت تریبون قرار می گیرد و حرف از حمایت از موسیقی کلاسیک می زند باید اول خودش از آن با خرید و دیدن کارهای مختلف از آن حمایت کرده باشد و بعد انتظار حمایت دیگران را داشته باشد.

 وی در مورد تعداد نوازنده های گروه گفت: ما سی و سه نفر نوازنده داریم و جزو معدود ارکسترهایی است که هر هفته تمرین ثابت دارد و تقریبا نوازنده های ثابت داریم و همه آنها علاقمند هستند وگرنه نگهداری این گروه بسیار سخت می شد.  ما همه با هم در نیلپر در مورد موضوعات صحبت می کنیم و مانند یک خانواده هستیم. من در هنگام جذب نوازنده ها که عموما بین سن بیست تا بیست و پنج سال هستند به این توجه می کنم که فردی را انتخاب کنم که عادت به مطالعه کتاب و تماشای تئاتر و بازدید از گالری ها هم داشته باشد و تک بعدی نباشد.

در ادامه این نشست تاره مدیر ارکستر نیلپر در مورد تامین هزینه های این گروه هنری گفت: اگر بخواهیم هزینه ها و دستمزدهای واقعی پرداخت شود باید قیمت بلیت تالار رودکی ۱۵۰ هزار تومان باشد تا در صورت فروش کامل هزینه های گروه برای یک اجرا تامین شود که به هیچ وجه چنین امکانی وجود ندارد و مردم نمی توانند با چنین قیمتی به دیدن کنسرت بیایند.

وی ادامه داد: اسپانسر هم یا باید بسیار عاشق فرهنگ باشد، یا سالن دار باشد و بخواهد در سالن به طور مداوم فعالیت وجود داشته باشد یا کسی باشد که به فکر سرمایه گذاری و بازگشت آن با اندکی سود باشد که جمع همه اینها تقریبا غیر ممکن است.

تارخ افزود: من فکر می کنم کنسرتی که دو سال تمرین نیاز داشته و قیمت بلیتش تنها هفتاد هزار تومان است و تازه آن هم به طور کامل فروش نمی رود، تنها با گذشت عوامل و کنار آمدنشان با دریافت کم می تواند به روی صحنه برود. از زمانی که ما از اجرای پروژه ای دست کشیده ایم و به اجراهای منظم رو آورده ایم تمرین های مستمر داریم و شرایط را هم برای اعضا توضیح داده ایم.

وی در مورد وضعیت سالنهای مناسب کنسرت گفت: من فکر می کنم که تنها سالن استاندار و آکوستیک موجود سالن رودکی است که به دلیل گنجایش کمی که دارد توان تامین هزینه های همان یک اجرا را هم ندارد.

مدیر ارکستر نیلپر در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: قرار بود جشن پانزده سالگی داشته باشیم اما به دلیل اتفاقات آبان به این طرف، کلمه جشن را از عنوان برنامه حذف و با کلمه پروژه جایگزین کردیم و بسیاری از اتفاقات مدنظرمان دیگر انجام نخواهد شد.

اعلام تاریخ برگزاری پنجمین فستیوال موسیقی معاصر

تارخ در پایان این نشست هم گفت: امسال یک خبر خوش هم داریم و آن هم این است که از همین الان زمان برگزاری پنجمین دوره فستیوال موسیقی معاصر مشخص شده است.

وی ادامه داد: به دلیل فرصت کم بعد از تعطیلات نوروزی و مشکل انجام امور ویزا برای مهمانان خارجی و همینطور مصادف شدن اردیبهشت ماه با رمضان، سال آینده این فستیوال در ۱۸تا ۲۴ خردادماه برگزار می شود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه