English

حسن عابدینی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد:

هژمونی رسانه ای نظام سلطه تا سکوت معنادار غرب در ماجرای پروفسور سلیمانی

کارشناس روابط بین الملل گفت: تلاش رسانه های وابسته به هژمونی نظام سلطه این است که در چارچوب سیاست صاحبان خود عمل کنند و موضوعات مربوط به رفتار غیر قانونی، غیر حقوقی و غیر انسانی ایالت متحده را بر جسته نمی کنند.

هژمونی رسانه ای نظام سلطه تا سکوت معنادار غرب در ماجرای پروفسور سلیمانی

حسن عابدینی کارشناس روابط بین الملل و قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما درباره دستگیری پرفسور مسعود سلیمانی توسط ایالات متحده آمریکا بدون هر نوع تفهیم اتهامی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج گفت: پروفسور مسعود سلیمانی استاد تمام و مدیر گروه خون شناسی دانشگاه تربیت مدرس ، بیش از یک سال پیش و به دعوت یکی از مراکز پژوهشی آمریکا، روادید سفر به ایالت متحده را گرفت که آن روادید به واسطه دعوت مایو کلینیک آمریکا صادر شده بود و اتفاقا پروفسور خودش تمایلی به این سفر نداشت؛ ولی به دلیل اینکه دعوت شد و اصرار فراوانی کردند، عازم آمریکا شد. ایشان در واقع با روادید رسمی سفر می کند، اما آمریکا دقیقا وقتی که ایشان سوار هواپیما می شود و عملا در پرواز قرار می گیرد، روادید ایشان را لغو کرده و در فرودگاه شیکاگو ایشان را بازداشت می کنند.

وی گفت: چند نکته در این زمینه باید مطرح شود و آمریکایی ها پاسخ دهند؛ یک اگر ایشان در واقع صلاحیت سفر به آمریکا را نداشت چرا روادید صادر شد؟ دوم اگر می خواستند ایشان وارد نشوند، باید قبل از اینکه پرواز کند، روادید را لغو می کردند و می گفتند شما مجاز نیستید بیایید و نکته سوم این است که یک هفته خانواده ایشان را در مرحله بی خبری قرار دادند و هیچ گونه اطلاعاتی در مورد پروفسور سلیمانی منتشر نکردند و خانواده  نمی دانست سرنوشت دکتر در چه شرایطی است و نکته بعدی این است که از دید تحلیل گران این یک آدم ربایی است که یک فردی را دعوت می کنند و با دعوت رسمی و وقتی که وارد می شود او را دستگیر می کنند.

* سکوت رسانه های غربی در مقابل رفتار غیر انسانی ایالات متحده

عابدینی با تاکید بر اینکه رسانه های وابسته به هژمونی نظام سلطه تلاششان این است که در چارچوب سیاست صاحبان و مالکان خودشان عمل کنند، درباره سکوت رسانه ای غرب نسبت به این ماجرا گفت: این رسانه ها موضوعات مربوط به رفتار غیر قانونی، غیر حقوقی و غیر انسانی ایالات متحده را بر جسته نمی کنند و نباید هم چنین انتظاری داشت، اما اینکه رسانه های مستقل یا منصف عالم بکوشند تا فریاد تظلم خواهی را به گوش دیگران برسانند یک موضوع کاملا مورد تاییدی است، تبعا پرس تی وی به عنوان یکی از رسانه های جمهوری اسلامی ایران، بازوی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای انگلیسی زبان و در نظام اطلاع رسانی بین المللی، باید هر چه بتواند در این زمینه فعالیت کند و از طریق تحلیل ها، گفت و گو ها و خبر ها توجه افکار عمومی را به موضوع دستگیری غیر قانونی دکتر سلیمانی جلب کند، که یک اقدام کاملا حرفه ای و انسانی تلقی می شود.

وی درباره مانور خبری و رسانه ای که پرس تی وی چه در فضای مجازی و چه در شبکه تلویزیونی خود راه اندازی کرده گفت: این حرکت بی تردید باعث می شود تا آمریکا ملزم شود یک پاسخگویی در برابر افکار عمومی داشته باشند، گرچه آمریکایی ها متاسفانه برای افکار عمومی بین المللی اهمیت زیادی قائل نیستند، ولی طرح این موضوعات می تواند کمک کند به فشاری که از سوی افکار عمومی داخلی آمریکا به هیئت حاکمه وارد شود و همانطور که ما در پیش از این در مورد خانم مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکای الاصل پرس تی وی شاهد بودیم و منجر به آزادی ایشان شد، امیدوار هستیم که زمینه آزادی پروفسور سلیمانی هم فراهم شود.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما با تاکید بر اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق دیپلماسی رسمی در قالب ارسال پیام از طریق حافظ منافع جمهوری اسلامی در ایالات متحده و هم از طریق نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و هم از طریق گفت و گو با سایر کشور های غربی و مجامع بین المللی می تواند تلاش کند تا زمینه آزادی پروفسور سلیمانی را فراهم کند به شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به برخی از نهاد های بین المللی اشاره کرد.

 

* ایالات متحده آمریکا یک رژیم غیر قابل اعتماد است

 

وی با عنوان اینکه آمریکا زمانی دست به حذف فیزیکی دانشمندان ایرانی می زد، گفت: بعضی از افراد تلاش می کنند تا از کشورهای مختلف دانشمندان را تطمیع کنند، یا با همکاری خودشان مجاب کنند، در مورد پروفسور سلیمانی هم ماجرا اینطور عملی شد که در واقع با یک فریب ایشان را به صورت رسمی دعوت می کنند وقتی که ایشان می رود، دستگیرش می کنند. فراتر از اینکه هدف از دستگیری پروفسور سلیمانی مشخصا چه بوده، موضوع مهم این است که در واقع وی به صورت قانونی وقتی وارد آن کشور می شود و آنجا می شود به صورت غیر قانونی و بعد هم ربایش می شود، حالا اینکه آمریکایی ها بخواهند ایشان را با نفر دیگری مبادله کنند، مشخص نیست.

عابدینی در پایان گفت: آمریکا همواره رفتارهای غیر قانونی، غیر حقوقی و موضوعاتی از این دست  داشته است. ایالات متحده آمریکا برای همه کارشناسان، تحلیل گران و کسانی که در حقوق بشر فعال هستند یک رژیم غیر قابل اعتماد است و همه می دانند که نه پایبند حقوق و عرف بین الملل و نه پایبند ارزش های انسانی و حقوق انسانی است.

دکتر مسعود سلیمانی 30 مهر سال گذشته در آمریکا دستگیر شد. تاکنون هیچ دادگاهی برای رسیدگی به موضوع بازداشت این دانشمند ایرانی برجسته برگزار نشده است.

مادر این پژوهشگر شاخص بین المللی پس از شنیدن خبر زندانی شدن فرزندش دچار ضایعه مغزی وسیع شد و از دنیا رفت و هم اکنون نه تنها خانواده وی دچار مصیبت شده اند که وضعیت سلامتی این استاد دانشگاه ایرانی هم در مخاطره است و آمریکا حتی اجازه رساندن دارو به وی را نیز نداده است. موقعیت دکتر سلیمانی در این مدت با کاهش وزن شدید، افت بینایی و مشکلات ناشی از بیماری مزمنی که دارد، نگران کننده است.

شبکه پرس تی وی ، در راستای اعتراض به این وضعیت، در کنار اطلاع رسانی موضوع از ابتدای اعلام دستگیری وی، از چند هفته قبل از سالگرد دستگیری مسعود سلیمانی در آمریکا، پویش جدیدی را آغاز کرد و با تولید مستندها، کلیپ ها و برنامه های مختلف، فعالیتی گسترده در این زمینه را رقم زد که همچنان در این شبکه دنبال می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه