English

یک کارشناس مسائل جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

طرح آتش بس جدید بایدن تله ای برای مقصر جلوه دادن حماس است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه طرح آتش بس اخیر دولت بایدن در واقع یک همکاری پشت پرده بین آمریکا و اسرائیل است، گفت: آنها تلاش می کنند در این طرح نشان دهند حتی نتانیاهو خواهان توقف جنگ است اما حماس نمی پذیرد و لذا مقصر تداوم جنگ، حماس است.

طرح آتش بس جدید بایدن تله ای برای مقصر جلوه دادن حماس است

هادی سید افقهی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره آتش بس اخیری که دولت بایدن از طریق قطر به حماس ارائه داده است، گفت: اگر نتانیاهو بخواهد چنین امتیازاتی به حماس بدهد قطعاً اولین ضربه‌ای که می‌خورد استعفای اسموتریچ و بن گویر از کابینه است. شنبه شب بن گویر در توییتی اعلام کرد اگر نتانیاهو بخواهد چنین امتیازاتی بدهد حزب قدرت یهودی از کابینه خارج خواهد شد. در صورت استعفای این دو نفر خلائی در کابینه ایجاد می‌شود که موجب فروپاشی آن خواهد شد. در همین راستا لاپید می‌داند که نتانیاهو نگران آینده سیاسی خود است. به همین دلیل لاپید به نتانیاهو پیشنهاد داده است بعد از خروج اسموتریچ و بن گویر از کابینه، گروه لاپید با نتانیاهو ائتلاف می‌کند. اما نتانیاهو می‌داند اگر با بنی گانتز  و لاپید ائتلاف کند گروگان آنها خواهد شد و هر آن ممکن است او را زمین بزنند و خودشان دنبال ائتلاف‌های دیگری بروند.

وی افزود: از سوی دیگر بایدن تلاش کرد نتانیاهو را در عمل انجام شده قرار بدهد و لذا دیدیم که اعلام کرد این طرح آتش بس توسط دولت اسرائیل ارائه شده است. اما نتانیاهو بلافاصله آن را تکذیب کرد و گفت ما چنین توافقی با هم نداشتیم. به طور کلی نتانیاهو ۴ هدف را تعیین کرده است: آزادی گروگان‌ها، نابودی حماس، اخراج فلسطینی‌ها و بازسازی نوار غزه و ایجاد شهرک نشین‌هایی در غزه.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: در شرایطی که وارد ماه نهم جنگ می‌شویم هیچ یک از این اهداف محقق نشده است. نتانیاهو گمان می‌کرد با ورود به رفع و ایجاد فشار از این طریق بر حماس، این گروه را مجبور به عقب نشینی می‌کند. اما آنچه در رفح رخ داد صرفاً کشتار بود و نه حتی دستگیری سران حماس از جمله سینوار. در همین حال بایدن هم به دلیل انتخابات آمریکا در شرایط سختی به سر می‌برد و در چند حوزه بین المللی نیز درگیر است: چین، اوکراین و ایران. به همین دلیل به دنبال آرام کردن جو و حل مسئله غزه ولو به صورت موقت است.

سید افقهی ادامه داد: از این رو بایدن مصری‌ها و قطری‌ها را وادار کرد که به حماس فشار بیاورند تا عقب نشینی کند و بخشی از خواسته‌های نتانیاهو محقق شود. اولین شرط نتانیاهو هم آزادی گروگان‌هاست. از طرف دیگر اصلی‌ترین برگ برنده حماس نیز گروگان‌هاست. حماس نگران آن است که با از دست دادن گروگان‌ها دیگر چیزی برای چانه زنی نداشته باشد، در حالی که حدود ۷ هزار زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اسیر هستند و تضمینی نیست که در صورت آزاد شدن گروگان‌های اسرائیلی، اسرای فلسطینی نیز آزاد شوند. نکته مهم اینکه که تاکنون نه اسرائیل و نه آمریکا به وعده‌های خود عمل نکردند. نمونه آن هم مسئله رفع است. زمانی که بایدن گفت در صورت حمله اسرائیل به رفح ارسال سلاح متوقف خواهد شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

وی تأکید کرد: پس می‌توان این احتمال را داد که آمریکا و اسرائیل پشت پرده با هم توافقی علیه حماس کرده باشند و این هم تله‌ای برای حماس باشد که می‌خواهند این گروه را مقصر جلوه دهند؛ به این صورت که بگویند نتانیاهو کوتاه آمد اما حماس کوتاه نیامد. پس اگر جنگ ادامه یافت دیگر اسرائیل مقصر نیست. این سناریو را می‌خواهند در فضای انتخاباتی داخل آمریکا به رأی دهندگان بفروشند. لذا چنین طرحی یک طرح خبیث و مکارانه است. حتی طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین هم که اخیراً بسیار مطرح می­ شود، برای تخلیه فشار افکار عمومی است. اصلاً چیزی برای ساخت کشور فلسطین باقی نمانده است. آمریکایی ها فقط می‌خواهند زمان بخرند تا بتوانند وضع داخلی خودشان را سامان دهند. در چنین فضایی مقام معظم رهبری به اسماعیل هنیه که چندی قبل به تهران آمده بود، گفت همانطور که اسرائیل برای موجودیت خود می‌جنگد، شما نیز باید برای موجودیت خودتان بجنگید. یعنی اینجا دیگر بحث این است «یا شما یا ما» و این مؤید وجود یک بازی خطرناک در منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه