English

به بهانه سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی؛

تا به امروز چند نفر موفق به دریافت نشان «ذوالفقار» شدند؟!/ قدمت این نشان تا کجا می رسد؟

مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ نشان «ذوالفقار» که عالی‌ترین نشان نظامی ایران است را به سردار شهید قاسم سلیمانی اهدا کردند.

تا به امروز چند نفر موفق به دریافت نشان «ذوالفقار» شدند؟!/ قدمت این نشان تا کجا می رسد؟

به گزارش خبرگزاری موج، در آبان ماه سال 1396 بود که نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به رهبر انقلاب و ریشه کن شدن داعش در منطقه رسانه ای شد.

 خبری که سبب خوشحالی همگان شد و حس امنیت را بار دیگر تداعی کرد.

رهبر انقلاب نیز در پاسخ به این سردار رشید، نشان ذوالفقار را به وی اهدا کرد، نشانی خاص که تنها به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستادهای عالی‌رتبه در نیروهای مسلح اهدا می‌شود.

اما تاکنون چند نفر موفق به دریافت نشان ذوالفقار شدند و چه حکایتی پشت این نشان است؟

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارز علیه داعش در عراق و سوریه بود که نقش اساسی در ریشه کن شدن این گروه تکفیری در منطقه و ایجاد امنیت در خاورمیانه داشت.

همانطور که می دانید؛ داعش گروهی سلفی بود که پس از سقوط صدام در عراق و خلاء قدرت در این منطقه، پدید آمد و ایران به کمک سردار سلیمانی و برای حفظ امنیت و کنترل منطقه، مبارزه با این گروه را آغاز کرد.

نیرو‌های تحت فرمان حاج قاسم سلیمانی از جمله لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون در در سال ۲۰۱۱میلادی و بمنظور مبارزه با داعش و نیرو‌های شورشی راهی سوریه شدند.  

شهر موصل در سال ۲۰۱۴ به تصرف داعش درآمد و بغداد، پایتخت عراق نیز تا مرز سقوط پیش رفت؛اما در مقابل حاج قاسم سلیمانی با سازماندهی بخشی از نیرو‌های حشد الشعبی نقش مؤثری در اخراج داعش از عراق داشت، بگونه ای که حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت عراق، از حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برده است.          

در نهایت سردار حاج قاسم سلیمانی در تاریخ 30 آبان سال 1396  در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب خبر از پایان داعش و برافراشته شدن پرچم سوریه در البوکمال از شهر‌های سوریه در نزدیکی مرز عراق داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پاسخ به نامه‌‌ سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره‌‌ پایان سیطره‌ شجره‌ی خبیثه‌‌ داعش تأکید کردند: شما با متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی و مهلک داعش نه‌فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید.

ذوالفقار

دریافت نشان ذوالفقار از سوی رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ، نشان ذوالفقار که یکی از عالی‌ترین نشان‌های نظامی ایران محسوب می شود را به شهید سلیمانی اهدا کردند.

براساس آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

اما نشان «ذوالفقار» چیست؟

سال 1301 بود، که نام و نشان «ذوالفقار» به گوش مردم می رسید.

در آن زمان ها یعنی در 20 مرداد سال ۱۳۰۱ کمیسیونی تشکیل شد که اعضای این کمیسیون عبارت بودند از؛ سرتیپ امان‌الله میرزا جهانبانی، سرتیپ فضل‌الله زاهدی، سرهنگ حسن آقاخان آذربرزین، سرهنگ محمودخان پولادین و دریابان غلامعلی بایندر.

اعضای کمیسیون در آن زمان تصمیم گرفتند تا افرادی را که در میدان جنگ دارای رشادت فوق‌العاده‌ای بودند و یا اینکه در جنگ مجروح شده و با همان حالت تا انتهای جنگ وظیفه خود را انجام داده بودند را به نشانی با عنوان «ذوالفقار» مفتخر کنند!.

در آن زمان افرادی که مفتخر به دریافت نشان «ذوالفقار»  می‌شدند باید همیشه آن نشان را بر سینه خود می داشتند.

اما مدتی نگذشت و پس از آن نشان سپه جایگزین مدال ذوالفقار شد و از آن تاریخ به بعد امتیاز جنگی ذوالفقار به موارد جنگ با دشمنان خارجی اختصاص یافت.

جالب است بدانید که؛ ناصرالدین‌شاه قاجار بالاترین نشان نظامی به نام «اقدس» را بنا نهاد که پس از پایان قاجاریه از اعتبار ساقط شد.

کدام افراد در ایران نشان «ذوالفقار» را دریافت کرده‌اند؟

با توجه به اینکه اهدای نشان «ذوالفقار» در ایام پیش از انقلاب مرسوم شده بود، در آن زمان 13 نفر توانستند این نشان را دریافت کنند،که به شرح زیر است:

  • سرتیپ امان‌الله میرزا جهانبانی

امان‌الله میرزاجهانبانی ملقب به «ضیاءالدوله» در جنگ «شکریازی» رشادت‌های زیادی از خود نشان داد، در حوالی مرداد ۱۳۰۱ اوضاع آذربایجان در پی قیام‌های خیابانی مغشوش و آشفته بود و سیمیتقو یکی از فرماندهان طوایف بزرگ کُرد می‌خواست از این فرصت استفاده کند و شهرهای آذربایجان را بگیرد، که در نهایت سرتیپ جهانبانی به فرماندهی لشکر آذربایجان منصوب و پس از ورود به تبریز برای سرکوبی سیمیتقو یک ستاد جنگی تشکیل داد.

در آغاز جنگ، کردها رشادت بسیاری از خود نشان دادند که باعث مرگ حدود هزار سرباز از ارتش ایران شد اما سرتیپ میرزاجهانبانی به ستون سواره‌نظام احتیاط فرمان حمله داد و توپخانه کوهستانی و آتشبار صحرایی هم شلیک را آغاز کردند. در این جنگ غلامعلی بایندر همراه میرزاجهانبانی بود. جنگ ۲۴ ساعت به شدت ادامه داشت و سرانجام کردها به قلعه چهریق عقب‌نشینی کردند. آنها حدود ۲۰۰۰ کشته، زخمی و اسیر دادند و در این جنگ شکست خوردند و آذربایجان نجات پیدا کرد.

در نهایت سرتیپ میرزاجهانبانی برای فرماندهی قوای آذربایجان نشان «ذوالفقار» دریافت کرد.

  • سلطان محمدخان رشیدنظام

سلطان محمدخان رشیدنظام، فرمانده بهادران تبریز در جنگ شکریازی بود که به دلیل رشادت‌هایی که در این جنگ و دفاع از آذربایجان از خود نشان داد، توانست نشان «ذوالفقار» را دریافت کند.

  • سرتیپ فضل‌الله زاهدی

نام فضل‌الله زاهدی در دو حادثه پررنگ است، یکی سرکوب و دستگیری «شیخ خزعل» عامل انگلیس در خوزستان که در صدد تجزیه بخش‌های عرب‌نشین آن از آغاز دوران رضاشاه در ایران بود و دوم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که در جریان آن، جای محمد مصدق را به عنوان نخست‌وزیر گرفت.

اما جالب است بدانید که؛ فضل‌الله زاهدی در دوران جوانی در جنگ‌های داخلی بسیاری شرکت داشت  و همراه جهانبانی مأمور سرکوب سیمیتقو که در آذربایجان طغیان کرده بود، شد و در این مأموریت به پیروزی رسید.

زاهدی به دلیل این موفقیت، نشان «ذوالفقار» را از سوی رضاخان گرفت.

  • سرهنگ حسن آقاخان اسماعیلی و سرتیپ محمود بایندر

براساس اسناد و اخبار موجود، این دو نظامی در نبرد شکریازی رشادت‌های بسیاری از خود نشان دادند.

 نایب سرهنگ حسن آقاخان اسماعیلی فرمانده فوج پهلوی تیپ گارد تیرانداز در نبرد شکریازی و سرتیپ محمود بایندر فرمانده دسته آتشبار گارد در این نبرد بود و پس از آن نشان «ذوالفقار» دریافت کردند.

  • سرتیپ مرتضی یزدان‌پناه

مرتضی یزدان‌پناه در سال ۱۲۹۹ با درجه سرهنگی فرمانده پیاده‌نظام قوای کودتا بو و در جریان خلع قاجاریه و تبعید محمدحسن میرزا (ولیعهد) از ایران نیز نقش مهمی داشت. او بلافاصله پس از ورود به تهران به مقام سرتیپی ارتقا یافت و به فرماندهی تیپ مرکز و بعد لشکر مرکزی منصوب شد. یزدان‌پناه تمام تلاش خود را برای استقرار و تثبیت قدرت رضاخان به کار برد و از جمله افسران وفاداری بود که مورد احترام و اعتماد رضاخان محسوب می شد و در خوزستان، سرکوب قیام شیخ خزعل، حفظ امنیت پایتخت و کنترل در مراقبت فعالیت مخالفان را به عهده داشت و در نهایت موفق به دریافت نشان «ذوالفقار» شد.

  • سپهبد احمد امیراحمدی

احمد امیراحمدی نخستین سپهبد ایران در دوره رضاخان بود.

او در سال ۱۳۰۱ که مقدمات تشکیل پنج لشکر در ایران فراهم شد، با درجه امیرلشکری (سرلشکر) به فرماندهی لشکر غرب که مرکز آن در همدان بود، منصوب و برای ایجاد امنیت در آن منطقه دست به اقدامات شدیدی زد و سرانجام در مأموریت لرستان به دریافت عالی‌ترین نشان نظامی آن زمان یعنی نشان «ذوالفقار» نائل آمد.

  • سرلشکر عبدالله امیرطهماسبی

عبدالله امیرطهماسبی فرمانده گارد محافظ احمدشاه قاجار بود و مدتی مافوق رضاخان شد. او ابتدا فرماندار کل آذربایجان بود و سپس وزیر جنگ شد که به دلیل میزان وفاداری‌اش نشان ذوالفقار دریافت کرد.

پس از محاصره تیپ کرمانشاه در تنگ زاهدشیر در سال ۱۳۰۳  توسط لُرها و در پی حرکت نیروی نظامی از مرکز و جنگ شدید، تیپ کرمانشاه نجات یافت و سرتیپ محمد شاه‌بختی، سرهنگ عباس البرز، سرلشکر کریم بوذرجمهری، یاور ابراهیم ضرابی و سرتیپ امان‌الله خان نشان «ذوالفقار» دریافت کردند.

  • و در نهایت سردار دل ها، سردار سلیمانی

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بدون آنکه در کودتایی حضور داشته باشد و تنها به پاس رشادت‌هایش در دفاع از حریم ملت و حرم اهل بیت (ع)، از سوی مقام معظم رهبری نشان «ذوالفقار» دریافت کرد.

 

بیشتر بخوانید:

کار بزرگ شهید سلیمانی حفظ، رشد دادن، مجهز کردن و احیاء جبهه مقاومت بود

سردار سلیمانی؛ شهید زنده‌ای که سردار دل‌ها شد

تاریخ منطقه رشادت‌های فرمانده بی‌نظیر مبارزه با تروریسم را فراموش نخواهد کرد

برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق

حاج قاسم سلیمانی برای زنده بودن انقلاب بود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه