English

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

علمای جهان اسلام از وابستگی به حکومت‌های مستبد بپرهیزند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: علما باید از وابستگی به حکومت‌های مستبدی که همراه ظالمان و دشمنان اسلام هستند پرهیز کنند و امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به امرای خود عملی سازند.

علمای جهان اسلام از وابستگی به حکومت‌های مستبد بپرهیزند

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در یازدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز شاهد جنگ، خونریزی، ترور، تنازع و توهین در فضای جهان اسلام هستیم. به دلیل همین گرفتاری‌های موجود در جهان اسلام، موضوع سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.

وی افزود: با این که دستور اولیه اسلام صلح و اصلاح بین مؤمنان است ولی مشکلاتی موجب پیدایش این گرفتاری‌ها در جهان اسلام شده که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنم و راه عملی مقابله با آنها را پیشنهاد می‌کنم:

۱. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و غرب غارتگر همواره در تلاشند تا با ایجاد جنگ، تفرقه و تنازع در جهان اسلام حضور خود را در منطقه جهان اسلام موجه جلوه دهند. این، منشأ اصلی نزاع‌ها، قتل و غارت‌های موجود در کشورهای اسلامی و بین کشورهای اسلامی است.

۲. وجود برخی دولتمردان سرسپرده و علمای وابسته به آنها در برخی کشورهای اسلامی که زمینه مساعد برای حضور این ظالمان را در کشورهای اسلامی فراهم می‌آوردند و منافع خود را به منافع دشمنان اسلام گره زده‌اند و جا پای مناسبی را برای حضور آنان فراهم می‌آورند و عادی سازی رابطه با دشمنان اسلام را دامن می‌زنند.

۳. وجود برخی اختلافات دامنه‌دار تاریخی و متنی در کلام و عقایددینی و شریعت در بین مذاهب اسلامی که بستری برای فعال شدن دشمنان اسلام است.

۴. جهالت یا خیانت برخی از فرق و مذاهب افراطی از شیعه و اهل سنت. یکی با توهین به مقدسات دیگری اسباب نزاع را ایجاد می‌کند و دیگری با تکفیر و ترویج خشونت قتل و غارت مسلمانان از فرق دیگر را تجویز می‌کند.

۵. فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی از کشورهای اسلامی و اتخاذ تصمیمات حکومتی و دولتی توسط یک خاندان فامیل و عدم رعایت و نقض حقوق شهروندی و مطالبات بحق مردمی.

۶. وجود نگاه قومیتی و طائفه‌ای و ملی‌گرایای - شبیه جاهلیت صدر اسلام - در برخی از اقوام و طوائف و ملت‌های اسلامی و تبعیت از تعصبات کور.

۷. وجود گروه‌ها و احزاب معارض یکدیگر در برخی کشورهای اسلامی و ایجاد و ترویج جوّ تهمت و سوء ظن به یکدیگر و توسل به کارشکنی، زور و محرمات شرعی دیگر برای تحصیل منافع حزبی و گروهی و سیاست حذف مخالفان.

۸. وجود رقابت بین کشورهای اسلامی در یارگیری بین کشورها و استفاده از دشمنان اسلام برای غلبه بر رقیب.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما باید برای هر یک از این مشکلات و مصائب راه‌حل مناسب خودش را پیدا کنیم و در مجموع می‌توان به امور ذیل برای حل این مشکلات و مصائب اشاره کرد؛ مقاومت در برابر استکبار جهانی با ایجاد نظامات قوی دولتی و نظامی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی؛ در برابر هژمونی آمریکای جهان‌خوار باید قوی باشیم. «و اعدوالهم ما استطعتم من قوه» دستور قرآنی است و باید با تشکیل مردمی مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان اسلام ایستادگی کنیم. این تجربه ما در جنگ تحمیلی و در مبارزه با داعش بوده که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی بدست آمده است.

رفتار رسول خدا (ص) در زمینه ایجاد وحدت را الگو قرار دهیم

شیخ سید عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس نیز در این وبینار بر الگو قرار دادن رفتار و سیره رسول خدا (ص) در زمینه ایجاد وحدت و یکپارچگی میان امت اسلامی، تأکید کرد.

 قتالی با اشاره به برگزاری فعالیت‌هایی در رابطه با وحدت امت اسلامی بر محوریت رسول الله (ص) که هرساله همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول انجام می شود، گفت: این کار برآمده از اراده‌ رهبران و بزرگان دین است زیرا همه با هم ندایی را سر می‌دهیم که خداوند متعال در قرآن کریم پیامبر بزرگ اسلام این ندا را سر داده است. یعنی مسلمانان باید با همدیگر تعاون و محبت و دوستی داشته باشند اگر چه اختلافات اجتهادی و سلیقه‌ای وجود داشته باشد که آن هم موجب رحمت است و جای نگرانی نیست.

 وی افزود: همه مسلمانان بر اصول مشترک وحدت نظر دارند. یعنی همه معتقدند به اینکه الله باری تعالی خالق، آگاه و دارنده صفات اسماء الحسنی است. همچنین همه به پیامبر و قرآن کریم اعتقاد دارند یعنی محورهای وحدت بیشتر از چیزی است که فکر می کنیم تا بتوانیم یک جامعه‌ متحد اسلامی را رقم بزنیم.

قتالی افزود: لازمه این کار چند چیز است؛ اول، چنگ زدن به قرآن کریم یعنی همه‌ دستورات قرآن کریم را بدون استثنا عمل کردن «واعتصموا بحبل الله جمیعا». دوم، از آنجایی که خود قرآن درباره رسول خدا فرموده: «و رفعنا لک ذکرک» لذا نام پیامبر بزرگ اسلام بالاترین اسم‌هاست که در هر شبانه‌روز پنج بار در گلدسته ها و مناره‌ها «اشهد ان محمدا رسول الله» گفته می‌شود. یعنی هر فرد در هر کاری که انجام می‌دهد باید شهادت به وحدانیت الله دهد و بعد به محمد رسول الله شهادت دهد که این دو مکمل یکدیگر هستند و برای امت اسلامی موجبات دلگرمی است.  

قتالی ادامه داد: وحدت امت اسلامی برای پیامبر بسیار مهم بوده است چرا که در گفتار و فرمایشات رسول خدا (ص) آمده است. اما در پاسخ به این سوال که این اختلافات در زمان خود پیامبر چگونه شده حل می‌شده؟  باید گفت که چند دلیل وجود دارد. اول اینکه تا موقعی که جنگ با مشرکین بود این اتحاد بیشتر دیده می‌شد چون همه ید واحده در برابر دشمن بودند و مطلب دوم اینکه اگر مشکلی آنها را نگران می‌کرد با کوتاه آمدن و عفو و گذشت رفتار می‌کردند.  

وی افزود: امروز جامعه‌ اسلامی نیاز به یک فکر و اندیشه در رابطه با این مطلب دارد. حاکم باید معتقد، مسلمان ملتزم، متعهد، علاقه مند به وحدت امت اسلامی و همه‌ مردم باشد و به این وسیله شخصیت‌هایی نظیر امام خمینی (ره) در مجموعه‌های اسلامی رقم می‌خورد که تمام هم و غمشان وحدت امت اسلامی است؛ صرف نظر از اینکه آنها زیر مجموعه چه مذهبی هستند. اول برای بشریت و مستضعفین و بعد برای مسلمانان اهتمام می ورزند و به همین دلیل مساله‌ غزه و فلسطین و بیت المقدس در سرلوحه برنامه‌ امام (ره) بوده است و همه آرزو می‌کردند روزی برسد که در مسجد الاقصی نماز جماعت به امامت فردی با اعتقاد برگزار شود که در جهت وحدت و یکرنگی و یکدلی مسلمانان کار و تلاش کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه