English

۲۰ ماه از نصب تا عزل ساداتی نژاد بر وزارت جهاد کشاورزی:

وعده دهنده اقتدار غذایی ایران در خاورمیانه از پس مرغ و تخم مرغ برآمد؟

پس از ۲۰ ماه فعالیت بر مسند وزارت جهاد کشاورزی و طرح ادعای «ایجاد اقتدار غذایی ایران در خاورمیانه» ساداتی نژاد درحالی از مسندش برکنار و سکان را به دست معاونش در دامپزشکی سپرده که باید دید از پس قیمت مرغ، تخم مرغ و گوشت و ...برآمده است؟

وعده دهنده اقتدار غذایی ایران در خاورمیانه از پس مرغ و تخم مرغ برآمد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سنت حسنه خانه تکانی در دولت سیزدهم امسال با یک ماه تاخیر و در دوران پسا نوروز رخ داد ، اولین ترکش هایش پس از برکناری یا استعفای وزیر آموزش و پرورش به وزارت خانه جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه خورد.

 

بیشتر بخوانید:

یوسف نوری از آموزش و پرورش استعفا کرد/صحرایی سرپرست شد

میر کاظمی و ساداتی نژاد رفتند/ سرپرست جدید وزارت کشاورزی منصوب شد

 

حدود ۲۰ ماه پیش بود که ساداتی نژاد برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مردم؛ قول اقتدار غذایی در خاورمیانه داده بود ولی عملا از پس قیمت مرغ  و تخم مرغ برنیامد!

 البته آن روزها وی از قیمت تخم مرغ ، مرغ و  نهاده های دامی و مدیریت گوشت که کنترل آن اظهر من الشمس به نظر می رسید چیزی نگفت و در عوض وعده داد در طول 4 سال تمام زمین های کشاورزی را صاحب سند کرده و جشن آن را برگزار میکند!

 خوب البته رئیس دولت سیزدهم هم مشخصات از ساداتی نژاد خواسته بود که پای لنگ جهادی بودن در وزارت کشاورزی ترمیم کند و حال ...

برکناری سه مقام ارشد دولت ابراهیم رییسی در وزارت جهاد کشاورزی، ریاست سازمان برنامه و بودجه و مدیر عاملی صندوق نوآوری بیانگر این مهم بود که تیم اقتصادی دولت از آنچه تصور میشد ناهماهنگ تر است و هر چند رئیسی مدعی بود که چک سفید به کسی نداده است و ارزیابی ها اقتضا میکرده و ترمیم معمول است یا مثل مربی فوتبال بازیکنان را میتواند تعویض کند اما مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه درست زمانی برکنار شد که در نشست خبری خیلی ها را تهدید به افشاگری کرده بود.

 

از جمله قصار «کشاورزی اقتصاد است، معیشت نیست. تجارت هم نیست» چه خبر؟

این همان جملات قصار و کلیشه ای است که ساداتی نژاد همچون خیلی های دیگر در دل ادعای «ایجاد اقتدار غذایی چه در ایران و چه در خاورمیانه » بیان می کرد و هم البته از نظر بسیاری از کارشناسان گزاف بود چون مشکل اصلی ایران آب است و ادعای اقتدار غذایی روی دیگر سکه خودکفایی کشاورزی است که طی این چند دهه این بلا را بر سر آب ما آورده تا در سرزمینی که 300 روز آن آفتابی است آبها را پشت سدها نگاه داریم و بعد به کشاورزان بدهیم تا ما را در غذا خودکفا کنند و حاصل کار تبخیر آبها در سدها و نابودی سفره های زیرزمینی و با اینکه میدانیم 90 درصد آب در بخش کشاورزی تلف میشود و در نهایت از مصرف کننده خانگی بخواهیم صرفه جویی پیشه کند!

بر اساس اخبار ذکر شده دلیل برکناری سید جواد ساداتی نژاد از وزارت جهاد کشاورزی تورم های جهانی، افزایش قیمت ها بعد از جنگ اوکراین و روسیه  و رکود دورۀ کرونا ذکر شده این در حالی است که ابراهیم رئیسی هنگام معرفی ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دانش و تخصص او را ستوده بود و دربارۀ انتظارش از وزیر جهاد کشاورزی گفته بود که «وزارت جهاد کشاورزی، بخش کشاورزی اش خوب است اما بخش جهادش ضعیف است و وزیر او جهاد آن را باید قوی کند! مثل وزارت ورزش و جوانان که ورزش آن خوب است و جوانان آن را باید قوی کند...»

 خود ساداتی نژاد البته گفته بود رییس جمهوری از او تولید محصول ارزان و کیفی و ایرانی را خواسته است حال آنکه ارزان و گرانی را اما بازار تعیین میکند و دست وزیر کشاورزی نیست و او تنها بسترساز است. 

به هر ترتیب سید جواد ساداتی نژاد در حالی از وزارتخانه رفته که نه اقتدار غذایی وعده داده شده را محقق ساخت و نه جشن سند زمین های کشاورزی برگزار کرد. معلوم هم نشد بخش جهاد را حسب دستور مافوق توانسته راه بیندازد یا نه منتها این که به خاطر مواردی عزل شد که در زمره خواست های رییس جمهور نبوده هم در نوع خود جالب است.

با این اوصاف مهم نیست که از مسکو دکتری آبخیزداری هیدرولوژی داشته باشد یا نه. مهم این است که بتواند مرغ و تخم مرغ را مدیریت کند. مرحوم دنگ شیاپو پینگ میگفت مهم نیست گربه سیاه باشد یا سفید مهم این است که خوب موش بگیرد. این دیگر آموزه نولیبرالی نیست. برادران چینی گفته اند و چون صحبت از گربه و موش است و سرپرست فعلی هم رییس دامپزشکی بوده است!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه