English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی قیمت ارز در سال ۱۴۰۲ / دلار با برجام چقدر کاهش می یابد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند نوسان اخیر قیمت ارز نشان دهنده کف قیمت آن بود و احتمالا با افزایش عرضه دلار در مرکز مبادلات ارزی نرخ آزاد دلار به پایین تر از ۴۳ هزار تومان نمی رسد مگر اینکه به سمت توافق برجام برویم.

پیش بینی قیمت ارز در سال ۱۴۰۲ / دلار با برجام چقدر کاهش می یابد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در هفته جاری قیمت ارز و طلا توانست یک اصلاح جدی داشته باشد به طوری که نرخ دلار از ۵۷ هزار تومان تا ۴۸ هزار تومان هم کاهش داشت و قیمت سکه بهار آزادی هم از ۳۶ میلیون تومان به ۲۷ میلیون تومان رسید اما بعد از ۲۴ ساعت دوباره کمی رشد داشتند به طوری که قیمت ارز به ۵۱ هزار تومان رسید و سکه بهار آزادی هم به حدود ۲۸ میلیون تومان رسید.

این مسأله حکایت از این دارد که افت قیمت ارز در بازار تحت تاثیر افزایش عرضه دلار پتروشیمی ها و فولادی ها در مرکز مبادلات ارزی بود و از طرف دیگر بانک مرکزی مجوزی به صرافی ها داده که بر مبنای آن می توانند حواله ارزی پتروشیمی ها و... را هم معامله کنند و حتی به فروش انواع سکه هم ورود کنند این موضوع به دلیل اینکه به معنی افزایش طرف عرضه است به طور قطع قیمت ها در بازار تعدیل خواهند شد اما اینکه کف قیمت کجا باشد و تا چه زمانی قیمت در محدوده کف باقی بماند به وضعیت سیاست های ارزی بانک مرکزی و دیپلماسی خارجی برمی گردد.

در ابتدای هفته توافق ایران با آژانس بر سر همکاری و نظارت بر فعالیت های هسته ای سیگنال آغاز مذاکرات برجام در آینده نه چندان دور را تقویت کرد و همین مسأله باعث شد عرضه دلار در بازار آزاد افزایش یابد و صف خرید ارز و طلا هم فرو بپاشد و بسیاری از دلال ها در مقطع کنونی سقف قیمت دلار را ۶۰ هزار تومان عنوان می کنند در حالی که قیمت ۷۵ هزار تومان هدف اولیه دلار بود و برای پایان سال آینده قیمت دلار را ۱۰۰ هزار تومان اعلام می کردند. البته در مقطع کنونی هم نمی توان قیمت ارز را پیش بینی کرد و با هر تنش سیاسی ممکن است دوباره قیمت دلار به بالای ۶۰ هزار تومان برود و به اهداف تعیین شده توسط دلال ها برسد.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت ارز در کشور تحت تأثیر مسائل بنیادی کاهش می یابد، گفت: در حال حاضر تغییر ویژه ای در درآمدهای ارزی کشور به وجود نیامده است به همین دلیل افت قیمت ارز در نتیجه افزایش عرضه ها هم می تواند موقتی باشد و بعد از مدتی دوباره قیمت ارز میل به رشد پیدا کند.

کامران ندری با بیان اینکه الان مشخص نیست قیمت واقعی ارز چقدر است، افزود: با توجه به اینکه دولت ابتدا قیمت ارز برای واردات را ارز نیمایی و بعد نرخ مرکز مبادلات قرار داد این مسأله نشان می دهد بازار ارز کاملا نابسامان است و کنترل بر نرخ ارز هم وجود ندارد و این موضوع به انتظارات تورمی در اقتصاد دامن می زند.

در شرایط کنونی برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند کف قیمت دلار ۴۳ هزار تومان خواهد بود اما برخی احتمال می دهند دو نرخ ۳۸ هزار تومان و ۳۴ هزار تومان با آغاز دور مذاکرات جدید برجام می تواند فعال شوند.

 

نوسانات بازار طلا همسو با ارز

 

بازار طلا هم همسو با افت قیمت ارز روندی نزولی تجربه کرده است و بعد از اینکه سکه بهار آزادی تقاضای بالایی در محدوده ۳۵ میلیون تومان تجربه کرد به یکباره قیمت آن به محدوده ۲۷ میلیون تومان رسید و حالا باز کمی گرانتر شده اما هنوز ۶ میلیون تومان دیگر حباب دارد. بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهرات معتقد است این حباب همچنان یک ریسک برای معامله سکه محسوب می شد، با این حال به نظر نمی رسد قیمت ها خیلی افت بیشتری داشته باشند.

در شرایط کنونی بیشترین حباب مربوط به نیم سکه و ربع سکه است به همین دلیل بانک مرکزی بار دیگر عرضه این سکه ها را در بورس کالا از سر گرفته است و اگر این روند ادامه داشته باشد می شود انتظار داشت حباب بازار طلا و ارز به صفر نزدیک شود شاید در آن مقطع قیمت سکه بتواند خود را به زیر ۲۰ میلیون تومان نزدیک کند اما این مسئله با توافق برجام و کاهش نرخ دلار تا ۲۸ هزار تومان می تواند تشدید شود و بار دیگر قیمت سکه به محدوده ۱۳ میلیون تومان هم برسد.

 

بیشتر بخوانید:

هجوم مردم برای خرید دلار از صرافی ها / مردم وعده دولت برای ارز را باور نکردند

تثبیت قیمت ارز نیمایی اشتباه است / تاثیر آزادسازی معاملات ارزی صرافی ها بر نرخ های میدان فردوسی

معاملات دلال ها زیر سایه صرافی ها / آیا التهاب دلار می خوابد؟

پیش بینی قیمت انس طلا تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو / انس جهانی در روند صعودی

سکه همچنان در اوج

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه