English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مردم بدون نگرانی دلار ۴۴ هزار تومانی می خرند / دلالان کف قیمت دلار بعد از عید را ۵۰ هزار تومان می دانند

در حالی بازار فردوسی ظاهراً آرام به نظر می رسد، اما در گوشه و کنار آن عده ای در تکاپوی خرید دلار هستند و بدون هیچگونه استرسی دلار ۴۴ هزار تومانی می خرند و برخی از آنها مدعی هستند قیمت ارز بعد از عید حداقل ۵۰ هزار تومان خواهد بود، با این حال رئیس کل بانک مرکزی نوسانات را فقط فضاسازی رسانه ای می نامد.

مردم بدون نگرانی دلار ۴۴ هزار تومانی می خرند / دلالان کف قیمت دلار بعد از عید را ۵۰ هزار تومان می دانند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با وجود اینکه رئیس کل جدید بانک مرکزی چند هفته پیش اعلام کرده بود که در معاملات بازار آزاد مداخله خواهند کرد تا قیمت ها در بازار تعدیل شوند، اما بار دیگر قیمت دلار از ۴۴ هزار تومان عبور کرد و منجر شد سکه طلا هم به بالای ۲۴ میلیون تومان صعود کرد و بعد از این مساله رئیس جدید بانک مرکزی به تغییرات قیمت ارز واکنش نشان داد و اعلام کرد که این مساله ناشی از فضاسازی رسانه ها بوده و دولت مشکلی در تامین ارز و طلای بازار ندارند، بر همین مبنا خبرگزاری موج گزارش میدانی از بازار فردوسی تهیه کرده است که به نوعی قلب تپنده بازار ارز ایران محسوب می شود.

فردوسی در ابتدای بهمن ماه تقریبا آرام به نظر می رسد هرچند قیمت ها در بازار کاملا متلاطم هستند و بیشتر افرادی که برای خرید ارز به صرافی ها مراجعه می کردند به نوعی حواله ارز برای مسافرت، دانشجویی و ... داشتند که با نرخ دولتی عرضه می شود، اما عده ای هم بر مبنای حواله بازار متشکل ارزی برای تحویل دلار و یورو مراجعه کرده بودند. به عبارت دیگر چند وقت پیش بانک مرکزی اعلام کرد هرکسی با کد ملی خود می توان ۲ هزار یورو دریافت کند. در آن زمان یورو ۳۴ هزار تومان بود و امروز یورو در بازار متشکل ارزی به ۴۲ هزار تومان رسیده بود در حالی که در بازار آزاد حدود ۴۸ هزار تومان معامله می شد.

مکانیسم معامله در بازار متشکل ارزی این است که قیمت آخرین معامله روز گذشته مبنای آغاز نرخ معاملات روز بعد خواهد بود و درخواست ها برای خرید دلار هم با این قیمت محاسبه می شود. آقای سعیدی یکی از افرادی که برای خرید دلار به بازار فردوسی مراجعه کرده بود به خبرگزاری موج گفت: «قیمت دلار در حال حاضر به بالای ۴۴ هزار تومان رسیده در حالی که خیلی از وعده رئیس جدید بانک مرکزی نگذشته و این به معنای ادامه رشد دلار است و ما که برای تحصیل فرزند خود در خارج از کشور به دلار نیاز داریم مجبور هستیم در حال حاضر دلار بخریم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.»

در حال حاضر برخی از مردم برای حفظ سرمایه خود دلار یا طلا می خرند، به همین دلیل در ماه های اخیر با وجود اینکه دولت مدعی شده که ارز زیادی را در بازار عرضه کرده بازهم تقاضا وجود دارد. یکی از فروشنده های دلار که خود را علی معرفی کرد، به خبرگزاری موج گفت: «در حال حاضر معاملات ارز ممنوع است با این حال هر روز شاهد مراجعه عده زیادی از مردم هستیم که به دنبال خرید دلار در بازار آزاد هستند و خیلی از این افراد تنها برای معامله دلار می خرند و هدفشان این است که بعد از چند وقت نگهداری دلار به اندازه تورم سود کرده باشند در چند روز اخیر هم که بحث تحریم سپاه توسط اتحادیه اروپا مطرح شده تقاضا برای خرید دلار بیشتر شده است و همین باعث افزایش بیشتر قیمت دلار در بازار شده است»

در سه روز اخیر با وجود اینکه تعطیلات آخر هفته بوده با این حال نرخ دلار در بازار افزایش داشته، که برخی  این موضوع را ناشی از معاملات بازار فردایی می دانند که در گروه های تلگرامی و ... دنبال می شود و همین موضوع به تشدید فضای روانی بازار دامن زده است و باعث شده مردم در قیمت های ۴۴ هزار تومانی دلار هم خریدار باشند، در حالی که ۶ ماه پیش زمانی که قیمت ارز در محدود ۲۸ هزار تومان بود بسیاری از افرادی که دلار دپو کرده بودند فروشنده شدند زیرا تصور آنها بر این بود که با امضای برجام دلار حداقل ۲۰ درصد افت می کند، اما شرایط کاملا فرق کرد و حالا از نگاه خریداران هیچگونه چشم انداز مثبتی برای برجام وجود ندارد.

سعید به عنوان یکی از متقاضیان دلار در بازار فردوسی  گفت: «در شرایط کنونی هر روز تورم افزایش پیدا می کند و مردم زیان می بینند و حتی آنهایی که با وعده دولت به بورس رفتند حالا با زیان های سنگین حتی نمی توانند پول خود را نقد کنند، به همین دلیل هیچ خریدی بهتر از دلار و طلا مطمئن نیست و ما مردم مجبوریم دارایی خود را به آنها تبدیل کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

رانت سکه بورسی 4 میلیون تومان شد / قیمت سکه در بازار آزاد از 24 میلیون تومان عبور کرد

پیش بینی قیمت ارز بعد از اجرای سیاست های کنترلی دولت

حذف ارز دولتی قیمت دلار را دو برابر می کند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه