English

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران:

ضعف اجرای نهضت مسکن ملی به ساماندهی بازار مسکن کمک نکرد/ مسکن ایران گرفتار رکود و تورم

خشایار باقرپور گفت: با توجه میزان پیشرفت مسکن ملی و همکاری دستگاه های مختلف برای تامین زمین و اعتبارات برای اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی به نظر می رسد تا پایان سال 1402 حدود 100 هزار واحد آپارتمان تامین شود و این عدد با میزان مسکن تحویلی در سال هیچ تطابقی ندارد.

ضعف اجرای نهضت مسکن ملی به ساماندهی بازار مسکن کمک نکرد/ مسکن ایران گرفتار رکود و تورم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در چند سال اخیر قیمت مسکن در ایران روندی صعودی پیدا کرد، به طوری که در دوره ای 8 ساله ریاست جمهوری حسن روحانی قیمت مسکن به 8 برابر رسید و همین موضوع باعث افزایش حباب در بازار مسکن شد، با این حال در یک سال گذشته هم قیمت مسکن در تهران همچنان صعودی بوده و از میانگین قیمت هر متر 32 میلیون تومان در پایتخت به 44 میلیون تومان رسیده است، این گرانی از نگاه کارشناسان اقتصادی ناشی از گرانی مصالحه ساختمانی، تورم عمومی و مداخله بانک ها و ... در این بازار است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با بیان اینکه در سال های اخیر یکی از عواملی که منجر به افزایش قیمت مسکن شده برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا بوده است، گفت: از آنجایی که نهضت مسکن ملی برخلاف وعده های داده شده تاکنون تاثیری در بازار مسکن نداشته و طبق آمارهای اعلام شده حدود 120 هزار واحد به مرحله اسکلت و 50 هزار واحد در مرحله سفت کاری و 25 هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار دارند و این آمار با در نظر گرفتن اینکه برای یک میلیون و 600 هزار واحد تامین زمین شده و مراحل کسب مجوز را طی می کنند بسیار ضعیف است.

خشایار باقرپور با بیان اینکه وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال نه تنها محقق نمی شود، بلکه ده از همین آمار هم اجرایی نمی شود، تصریح کرد: با توجه به میزان پیشرفت مسکن ملی و همکاری دستگاه های مختلف برای تامین زمین و اعتبارات برای اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی به نظر می رسد تا پایان سال 1402 حدود 100 هزار واحد آپارتمان تامین شود و این عدد با میزان مسکن تحویلی در سال هیچ تطابقی ندارد.

قیمت مسکن کاهش نمی یابد

او با تاکید بر اینکه بازار مسکن از چسبدنگی بالایی برخوردار است و به سادگی قیمت مسکن کاهش نمی یابد، تصریح کرد: هرچند برخی از مسئولان ادعا می کنند که تورم بخش مسکن واقعی نیست اما از آنجایی که تورم عمومی در کشور صعودی بوده و همچنین هزینه ساخت مسکن و مصالح بالا رفته است تعداد ساخت مسکن کاهش یافته و این عدم تعدل عرضه و تقاضا هم باعث شده تا قیمت ها در بازار بالا برود و تا زمانی که این روند کنونی ادامه داشته باشد نباید انتظار داشت قیمت مسکن تعدیل شود.

او با اشاره به اینکه بازار مسکن دچار رکود تورمی شده اظهار کرد: بسیاری تصور می کردند که قیمت مسکن قرار است سقوط آزاد داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و نتیجه آن چیزی جز این نبود که هم بازار دچار رکود شد و هم تورم را تجربه کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بازار مسکن در یک سال اخیر به حداقل ممکن رسیده بود، گفت: وقتی سرمایه گذاری در بازار مسکن وجود نداشته باشد این مساله به فاصله عرضه و تقاضا دامن می زند و از آنجایی که این مساله تحت تاثیر رکود و تورم هزینه ساخت بود مشکل به این سادگی قابل حل نیست و حتی ارائه تسهیلات به متقاضیان مسکن هم نمی تواند پاسخگو باشد، زیرا این موضوع تنها باعث می شود مردمی که قدرت خرید چندانی ندارند بدهکار هم بشوند و ای خود یک چالش جدید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در ماه های اخیر بسیاری از مسئولان وزارت راه و شهرسازی به طور ظمنی به شکست نهضت مسکن ملی اعتراف کرده اند و گاهی این مساله را به عدم همکاری نهادهای مانند وزارت علوم، وزارت و ... نسبت داده اند که برای تامین زمین ملی پروژه نهضت مسکن ملی هیچ همکاری نداشته اند و یا اینکه بانک ها به جای اینکه بیش از 700 هزار میلیارد تومان تسهیلات به این بخش ارائه بدهند تنها 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به پیمانکاران داده اند و همین مساله شکست پروژه های نهضت مسکن ملی را قطعی کرده است، حالا این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که بازار مسکن ایران به بدترین موقعیت خود در دهه های گذشته رسیده است و همواره به متقاضیان مسکن ملی اضافه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه