English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

گرانی ۶۰ درصدی محصولات پایین دستی آرد به زودی

قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری بین ۵۰۰۰ تا ۵۸۰۰ تومان خواهد بود که به گفته کارشناسان اگر این افزایش قیمت اتفاق نمی افتاد کشت این محصول دیگر صرفه اقتصادی نداشت، با این حال قیمت جدید گندم، تورمی ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای محصولات پایین دستی آرد به زودی به همراه خواهد داشت.

گرانی ۶۰ درصدی محصولات پایین دستی آرد به زودی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، دولت امسال قیمت خرید تضمینی گندم را ۵۰۰۰ تومان اعلام کرده و مجلسی ها هم تاکید کرده اند قیمت خرید تضمینی گندم به ۵۸۰۰ تومان اصلاح می شود تا به گندمکاران فشار نیاید، زیرا در شرایط کنونی قیمت گندم در کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان بالاتر از نرخ خرید تضمینی گندم در ایران است و احتمال افزایش قاچاق گندم در نرخ های پایین تر وجود دارد، با این حال کارشناسان معتقدند این نرخ گندم احتمالا تورمی ۶۰ تا ۷۰ درصدی به صنایع پایین دستی تحمیل می کند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت غلات میز همانند فولاد، نفت و ...، قیمت جهانی دارد گفت: وقتی قیمت محصولات تولید داخلی را تعیین می کنیم باید با قیمت جهانی همخوانی داشته و برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد، در حال حاضر گندم هم انواع مختلفی دارد به خاطر همان خصوصیات و آنالیز،  قیمت گذاری می شود و همه این روند در سایر محصولات هم وجود دارد.

آرمان خالقی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت جهانی گندم در بوشل ۷۳۷ سنت و در بازار آمریکا هر کیلو ۲۶ سنت و در شرق دور برای هر تن گندم ۳۳۴ دلار پول می دهند، افزود: در حال حاضر در بازار تهران قیمت گندم بالاتر از خرید تضمینی است به همین دلیل است که برخی به دلال ها گندم می فروشند.

او با تاکید بر اینکه اگر قیمت گندم در ایران با قیمت جهانی برابری نکند باید روی تولید و زراعت آن بازنگری کرد، تصریح کرد: موضوع یکپارچه سازی اراضی، جلوگیری از هدر رفتن سم و کود، افزایش بهر وری و ... باید در زراعت کشور بررسی شود؛ امروز مساله اینجاست که کشاورزی ایران یکپارچه نیست، به همین دلیل خیلی در بخش کشاورزی تجاری پاسخگو نیست، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید عملکرد خود را مورد بازنگری قرار دهد.

جشن خودکفایی گندم در ایران واقعی نبود!

او افزود: اگر در ایران کشت گندم پر محصول درست انجام می شد، افزایش بهره برداری در گندم اتفاق می افتاد؛ زیرا حتی در سالی که جشن خودکفایی گندم در ایران گرفته شد برنامه درستی برای کشت گندم تدوین نشد، چرا که سطح زیر کشت جو تبدیل به گندم شده بود و در نهایت در بخش جو وارد کننده شدیم.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر گندم قوت قالب مردم است، اظهار کرد: اگر در شرایط کنونی قابلیت تامین گندم با قیمت مناسب برای صنایع پایین دستی نان، شیرینی و ماکارونی وجود نداشته باشد، این صنایع نمی توانند در بازار داخلی رقابت کنند.

او با بیان اینکه اگر مواد اولیه کیفی وارد تولید ماکارونی و ... وارد شود امکان صادرات مهیا است، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی کارخانه ها واردات موقت گندم برای تولید ماکارونی و ... می کنند و به نسبت ضریب ورود موقت گندم صادرات محصول پایین دستی را انجام می دهند. به عبارت دیگر کارخانه ها برای برخی محصولات خود گندم آزاد مصرف می کنند تا گندم یارانه ای برای صادرات استفاده نشود.

خالقی تصریح کرد: قیمت گندم ۵ هزار تومانی اگر متناسب با قیمت جهانی نباشد و ارزانتر باشد صنایع پایین دستی بیشتر بهره مند خواهند شد، اما به نسبت تغییر قیمت گندم افزایش قیمت محصولات پایین دستی امسال حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه برخی مواقع ادعا می شود که گندم وارداتی برای خوراک دام است اظهار کرد: در حال حاضر سازمان استاندارد سختگیری های خود را دارد و برخی از بارهای گندم و ذرت به دلیل آلودگی متوقف یا منهدم می شوند با این حال واردات گندم با کیفیت های مختلف اتفاق می افتد.

وضعیت گشت گندم در ایران

دبیر کل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم براساس هزینه های کشت حدود ۶ هزار تومان صرفه اقتصادی خواهد داشت، گفت: امسال دولت باید حداقل ۹ میلیون تن گندم با خرید تضمینی از کشاورزان خریداری کند، از این رو قیمتی که برای خرید تضمینی تعیین شده اهمیت ویژه ای در تحقق این هدف دارد، زیرا در سال گذشته که قیمت خرید تضمینی پایین بود بسیاری از کشاورزان محصول خود را به دولت ندادند، به همین دلیل مجموع خرید دولت به ۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید در حالی که پیش بینی دولت قبل از برداشت گندم بسیار بالاتر بود.

علی خان محمدی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به وضعیت آب و هوای کشور پیش بینی می شود حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور کشت شده باشد، افزود: طبق برآوردها بخشی از گندم توسط دولت خریداری می شود و بخشی هم ممکن است توسط خریداران بخش خصوصی انبار شود و وضعیت بازار گندم روی گشت این محصول در سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی