English

دبیر کل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با خبرگزاری موج؛

قاچاق گندم به عراق شایعه است/ دولت باید قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد

علی خان محمدی گفت: در حال حاضر دولت گندم را با قیمت ۴ هزار تومان می خرد، در حالی که در عراق و افغانستان گندم ۸ هزار تومان است و شنیده ها حکایت از خرید گندم در خوزستان توسط عراقی ها مطرح است، از این رو برای جلوگیری از قاچاق براساس قیمت نهاده ها دولت باید قیمت خرید تضمینی را به ۶ هزار تومان برساند.

قاچاق گندم به عراق شایعه است/ دولت باید قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد

دبیر کل بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه از ۱۵ روز پیش برداشت گندم در استان خوزستان شروع شده است، گفت: در حال حاضر دولت خرید تضمینی گندم را با قیمت ۴ هزار تومانی که در پاییز اعلام کرده انجام می دهد.

علی خان محمدی با بیان اینکه قرار است شورای قیمت گذاری گندم روی موضوع بازنگری قیمت خرید تضمینی گندم جلسه برگزار کند، افزود: آقای وزیر جهاد کشاورزی قول داده اند که با رئیس جمهور درباره افزایش قیمت خرید تضمینی گندم حرف بزنند، در شرایط کنونی پیشنهاد بنیاد ملی گندم کاران براساس هزینه نهاده ها در ۱۸ استان و جمع بندی قیمت گندم برای هر کیلوگرم ۶ هزار تومان است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت گندم در کشورهای اطراف بالاتر از ایران است، تصریح کرد: اگر در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم بالا نرود و دولت با همان نرخ ۴ هزار تومانی که پاییز اعلام کرده خرید تضمینی گندم را انجام دهد احتمال قاچاق گندم از ایران به کشورهای همسایه افزایش می‌یابد.

وضعیت قیمت گندم در کشورهای همسایه

خان محمدی درباره وضعیت قیمت گندم در کشورهای همسایه براساس نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: هم اکنون  قیمت گندم در عراق و افغانستان با نرخ ارز دولتی حدود ۸ هزار تومان است که دو برابر قیمتی است که دولت برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده و این موضوع به قاچاق گندم از کشور دامن می زند، چراکه همین الان خبرهایی به گوش میرسد که بر این مبنا عراقی ها در مناطق خوزستان گندم را تا قیمت ۱۰ هزار تومان هم از کشاورزان و دلالان خریداری می کنند؛ حتی  شنیده شده که عراقی‌ها می گویند مسائل مربوط به جابه جایی و حمل آن را خود به عهده میگیرند و مشکلی در این زمینه ندارند.

دبیر کل بنیاد ملی گندمکاران درباره تاثیر قیمت تضمینی گندم بر گشت گندم و وضعیت کشت این محصول در سال های گذشته اظهار کرد: سال گذشته خرید دولتی گندم حدود ۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تن بود، در حالی که پیش بینی شده بود که ۱۲ میلیون تن گندم از مزارعه برداشت شود و در سال ۹۸ هم پیش بینی از این قرار بود که ۱۴ میلیون تن گندم برداشت شود اما خرید دولت از گندمکاران حدود ۱۰ میلیون تن بود. برای امسال هم با وضعیت آب و هوا پیش بینی تولید گندم حدود ۱۴ میلیون تن است، اما با توجه به شرایط خرید تضمینی گندم پیش بینی ها تغییر کرده و احتمالا دولت بتواند حدود ۹ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند.

دلایل تفاوت بین پیش بینی برداشت و خرید تضمینی گندم 

او درباره دلایل تفاوت بین پیش بینی برداشت و خرید تضمینی گندم در کشور، گفت: وقتی که قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت کم باشد و با توجه به هزینه نهاده ها درآمد چندانی برای کشاورزان به همراه نداشته باشد و قیمت گندم در کشورهای همسایه هم بالاتر باشد میزان خرید تضمینی دولت نسبت به پیش بینی ها کاهش می یابد.

او درباره سیاست های محدود کننده ای که دولت برای جلوگیری از قاچاق گندم گذاشته است، گفت: در شرایط کنونی جابجایی گندم بین استان ها مجاز نیست و شورای تامین استان ها اعلام کرده که نباید بین استانی جابجایی صورت بگیرد و تخلفات مربوط به این مساله مانند قاچاق است، اما به طور کلی کنترل این موضوع سخت است.

تخلفات در بخش فروش گندم

دبیر کل بنیاد ملی گندمکاران کشور درباره راه های جلوگیری از تخلفات در بخش فروش گندم، گفت: تا زمانی که قیمت گندم واقعی نباشد و ارز دو نرخی است و یارانه نیز برای محصولات وارداتی وجود دارد، بروز تخلفات در این صنف هم وجود دارد. در واقع هم اکنون قیمت خرید تضمینی گندم ۴ هزار تومان است و قیمت جو در بازار آزاد ۶ هزار تومان است به همین دلیل تخلفاتی مانند قاطی کردن آشغال با گندم انجام می شود.

او درباره تاثیر پایین بودن نرخ گندم بر کشت جو، گفت: در شرایط کنونی پیش بینی می شود گشت جو بیشتر شود، زیرا نرخ آن بالاتر از قیمت خرید تضمینی گندم رفته در حالی که قبلا برعکس بود و بسیاری از کشاورزان برای اینکه بتوانند جو را با قیمت بالاتر بفروشند آن را با گندم قاطی می کردند.

خان محمدی درباره اینکه احتمالا افزایش قیمت خرید تضمینی گندم چقدر است و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای خرید چیست؟، اظهار کرد: در حال حاضر نظر وزارت جهاد کشاورزی برای قیمت خرید تضمینی گندم ۵۲۰۰ تومان است و قیمت نهایی به مذاکرات با دولت بستگی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی