English

یادداشت؛

پشت پرده های قیمت بنزین

دولت در حالی مدعی شده اجرای بنزین سهمیه ای به نفع دهک های پایین جامعه است که قیمت بنزین سهمیه ای را افزایش داده و رئیس بانک مرکزی تورم 4 درصدی آن را تخمین زده است، در حالی که دولت پیش از این افزایش یارانه با گران کردن بنزین را اقدامی غیرعاقلانه خوانده بود.

پشت پرده های قیمت بنزین

حامدشایگان_خبرگزاری موج؛ با اجرای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین از شب 24 آبان 98، علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی عنوان کرده که نخستین دهک بالای جامعه یازده برابر بیشتر از دهک پایین جامعه بنزین مصرف می کند و سهمیه بندی بنزین نوعی عادلانه سازی مصرف بنزین است، اگر این استدلال را منطقی بدانیم در آن صورت بنزین تنها باید سهمیه بندی می شد و عمدتا افزایش قیمت بنزین سهمیه بندی شده مغایر با این استدلال است، از سوی دیگر رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی شده اند که یک ریال از این قیمت بنزین به جز برای مردم و سبد معیشتی در بخش دیگری هزینه نمی شود، حال از آنجایی که گفته شده این سبد معیشتی به 60 میلیون نفر اختصاص خواهد یافت، یعنی دولت با افزایش قیمت بنزین سهمیه ای به دنبال این است که پول مردم را که بنزین گرانتر می خرند را به خودشان بازگرداند، با این تفاوت که حداقل 5 درصد به تورم کالاها خواهد افزود که خسارت آن به مردم بیشتر از منافع بسته های معیشتی است. بنابراین به نظر می رسد سیاستی که دولت برای اجرای این گرانی پیش گرفته کوتاه مدت بوده و هدف اصلی آن تامین بخشی از کسری بودجه ای است. چراکه مبلغ هایی که دولت برای پرداخت از طریق سبد معیشتی عنوان کرده تنها یک برآورد اولیه است و بیشتر با تکیه بر افزایش قیمت بنزین سهمیه ای از 1000 تومان به 1500 تومان است و عملا میزان مصرف بنزین غیرسهمیه ای قابل محاسبه نیست. 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دو سال پیش در مناظره انتخاباتی که از تلویزیون بخش می شد در واکنش به وعده افزایش یارانه ها تا 150 هزار تومان گفته بود تامین اعتبار این یارانه جز با افزایش قیمت بنزین، برداشت از منابع اعتباری بانک مرکزی یا افزایش قیمت حامل های انرژی محقق نمی شود که عواقب به آن تورم و افزایش فشار بر زندگی مردم است و در نهایت جهانگیری با انتقاد به این سیاست های اقتصادی اعلام کرد ما به دنبال ایجاد رونق اقتصادی عزتمندانه هستیم که در شان و منزلت مردم ایران باشد.

حالا دولت بعد از دوسال که سیاست هایش فشارهای اقتصادی مضاعفی را بر مردم تحمیل کرده است همان افزایش قیمت بنزین را که روزی مغایر با منافع مردم می دانست اجرا کرده و مدعی هست این اقدام به سود مردم خواهد بود، در حالی رئیس بانک مرکزی در پیامی اینستاگرامی اثر تورمی 4 درصدی آن را تایید کرده است.

افزایش قیمت بنزین در یک روز گذشته با اعتراض گروه های مختلف مردم، کارشناسان و استادان دانشگاه مواجه شده، هرچند حسن روحانی در صحبت های اخیر خود تاکید کرده که این برنامه پس از مشورت با جامعه شناسان و اقتصاددانان نهایی شده است که انتقادهای شدید کارشناسان و...این موضوع را رد می کند. حالا باید دید دولت که آیا دولت لایحه بودجه 99 را نیز مبتنی بر همین قیمت بنزین وضع کرده است یا خیر!

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • کیان

    ادمین میشه بیایم زیر یه پست چت کنیم با دوستامون.اخه نت قطع ه .فقط اگه ممکنه تند تند تایید کن لطفا که بفهمیم چی میگیم.مرسی داری

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه