English

معاون کشاورزی و دامپروری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان:

تولید بذر به لحاظ صرفه اقتصادی و ایجاد اشتغال از مهمترین رویکردهای این شرکت است

معاون کشاورزی و دامپروری مجتمع کشت و صنعت و مغان گفت: تولید بذر به لحاظ صرفه اقتصادی و ایجاد اشتغال جزو اولویت های این مجموعه است.

تولید بذر  به لحاظ صرفه اقتصادی  و ایجاد اشتغال از مهمترین رویکردهای این شرکت است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، احمد شهریاری معاون شرکت کشت و صنعت مغان در جمع خبرنگاران گفت: تولید و کشت بذر در دنیا به عنوان ابزار امنیتی با اهمیت، هم صرفه اقتصادی دارد و هم در ایجاد اشتغال موثراست و این شرکت می‌تواند به عنوان پایگاه تولید بذر در کشور مطرح باشد.

وی گفت:  در حال حاضر دو رقم بذر پنبه، ۳ نوع بذر گندم و ۴ نوع بذر ذرت در این مجموعه تولید شده است.

معاون کشاورزی و دامپروری مجتمع کشت و صنعت مغان با اشاره به شرایط حساس آبی در کشور گفت: توجه به اهمیت آب در زراعت مدیریت منابع آبی جزو اولویت های شرکت کشت و صنعت مغان بوده ودر این راستا تلاش می‌کنیم که از روشهای مطمئن بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: از جمله تدابیر اتخاذ شده این است که ۶۰ درصد از زراعت شرکت، بخصوص در مورد محصولاتی چون گندم و کلزا زیر کشت پاییزه می رود به طوری که  قبل از شروع تابستان و فصل کم آبی تمامی این محصولات  به مرحله برداشت می‌رسد.

شهریاری گفت:به منظور مدیریت مصرف آب، سامانه‌های آبیاری تحت فشار از جمله سنتر، کلاسیک، قطره‌‎ای، بارانی و نوار تیپ در این مجموعه به کار گرفته شده است.

وی سیاست بعدی شرکت کشت و صنعت مغان را در خصوص مدیریت مصرف آب،  کشت محصولات کم آب بر عنوان کرد و گفت: این شرکت با داشتن ۲۲ هزار راس دام سنگین نیاز به تامین علوفه دارد و به روشهای جدیدتری مثل کشت محصول تریتیکال همراه با ماشک و نخود علوفه‌ای در ۱۴ هزار هکتار از اراضی روی آورده است که برداشت آنها زمانی است که علوفه‌های دیگر از جمله یونجه و ذرت در دسترس نبوده و قابل برداشت نیست  و در سال جاری نیز این رویه کمک مهمی به تامین علوفه دامی کرده است‌.

شهریاری اذعان کرد: ایجاد تناوب بین محصولات مثل کشاورزی از قبیل کشت دانه های روغنی سویا،چغندر قند و علوفه و محصولاتی که ارزش اقتصادی بالایی داشته باشند از جمله نخود خوراکی  در ایجاد درآمد برای این شرکت که حدود ۳ هزار نفر نیروی کار دارد موثر بوده و انجام می شود.

وی افزود: اتصال به شبکه آبی سد خداآفرین، داشتن  ارتفاع صفر تا ۲۰۰‌متر بالاتر از دریا، مرزی بودن و قرار داشتن در منطقه آزاد تجاری از مهمترین دلایلی است که ایجاب می کند تولید بذر را در اولویت قرار دهیم.

معاون کشاورزی و دامپروری شرکت کشت و صنعت مغان بیان کرد:  افزایش توان آموزش فنی کشور در این مجموعه به عنوان پایگاه عملی برای کشاوران و بخصوص کارشناسان در کشور مطرح است و برای این منظور به تازگی معاون آموزش تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی به همراه کلیه موسسات فنی ملی کشور  برای بررسی ظرفیت های شرکت حضور داشتند و انتظار می رود اقدامات موثری در این خصوص انجام شود.

شهریاری به رکورد برداشت محصول در سال جاری  اشاره کرد و گفت:  تولید محصول کلزا به ۳هزار و ۳۰۰ تن در هکتار و تولید بیش از ۶ و نیم تن گندم در هکتار در سال جدید اتفاق افتاده است که در نوع بی نظیر است.

وی با اشاره به اینکه  اطلاع رسانی و شفافیت خود یکی از روشهای پیشرفت است  گفت: هر چقدر اطلاع‌رسانی  بیشتر باشد به همان اندازه در پیشرفت  ما موثر خواهد بود بنابراین از رسانه ها استقبال و حضور آنها در این مجموعه  استقبال می کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه