English

یازدهم اکتبر، روز جهانی دختر/ دلایل نامگذاری روز جهانی دختر در ۱۱ اکتبر چه بود؟

به منظور روشنگری در زمینه نابرابری جنسیتی، یازدهم اکتبر در تقویم سازمان ملل متحد روز جهانی دختر نامگذاری شده است.

یازدهم اکتبر، روز جهانی دختر/ دلایل نامگذاری روز جهانی دختر در 11 اکتبر چه بود؟

به گزارش خبرگزاری موج، سازمان ملل متحد یازدهم اکتبر را روز جهانی دختر یک روز یاد بود بین‌المللی اعلام‌ کرده است. این یادبود، در پشتیبانی از فرصت‌ های بیشتر برای دختران و بالا بردن آگاهی در مورد نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به دلیل جنسیتشان مواجه‌اند، برگزار می ‌شود.

روز جهانی دختر در سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۰ مهر ۹۹ است. تاریخچه نامگذاری این روز به سال 2003 برمی گردد زمانی که ایده نامگذاری این روز بعنوان روز جهانی دختران از طرف انجمن حمایت از کودکان مطرح شد.

کشور آلمان ، اولین کشوری بود که این ایده در آن شکل گرفت و به مرور زمان و بعد از گذشت 8 سال از ایده نامگذاری روز جهانی دختران در 11 اکتبر ، بالاخره سازمان ملل این پیشنهاد را پذیرفت و از آن نیز حمایت کرد.

۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، نخستین روز دختر بود. نامگذاری روزی بین‌ المللی به اسم دختربچه‌ ها در جهت حمایت از آنان و تلاش برای دسترسی بهتر و بیشتر دختران به آموزش و تغذیه و حقوق قانونی و مراقبت ‌های‌ دکتری و ممانعت از خشونت و تبعیض و ازدواج اجباری صورت گرفت. بسیاری از این زنان مورد بدرفتاری روحی و خشونت جنسی همسران خود قرار می گیرند.

براساس آمار رسمی سازمان یونیسف، دختران در سراسر جهان با تبعیض های گوناگونی مواجه هستند. دخترانی که زود ازدواج می کنند در سنین پائین به عنوان مثال در 12 سالگی باردار می شوند و بسیاری از آنها به دلیل بارداری و زایمان تا پایان عمر از مشکلات سخت جسمی خود رنج می برند.

در این روز، یعنی 11 اکتبر هر سال، جهت جلب رضایت دختران و حمایت از موضوعات مطرح شده، در مکان ها و ساختمان های تاریخی و مدرن جشن و نورپردازی  انجام می شود. برای مثال، آبشار نیاگارا در این روز ، به رنگ مورد علاقه دختران یعنی صورتی در می آید و همچنین برج بلند مخابرات برلین نیز در این روز رنگ صورتی را برای نمای این برج تغییر می دهد.

علت نامگذاری روز جهانی دختر در 11 اکتبر:

با وجود کمپین های متعدد ، هر شخص دلایل خاصی را برای وجود روز جهانی دختران در 11 اکتبر اعلام می کرد اما چندین دلیل در این میان وجود داشت که باعث شد نظر سازمان ملل به آنها جلب شود:

  • حمایت از عدم ازدواج اجباری برای دختران
  • حمایت از عدم خشونت علیه دختران و زنان
  • بهبود سطح آموزشی و عدم ازدواج کودکان دختر

روز دختر

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی