English

خوشرو:

ورود ما به هر قراردادی باید از نقطه نظر منافع خودمان باشد/ آمریکا در منزوی کردن ایران شکست خورده است

نماینده سابق ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ورود ما به هر قراردادی باید از نقطه نظر منافع خودمان باشد و به نظر من در رابطه با چین کار بسیار هوشمندانه‌ای انجام شده است.

ورود ما به هر قراردادی باید از نقطه نظر منافع خودمان باشد/ آمریکا در منزوی کردن ایران شکست خورده است

به گزارش خبرگزاری موج، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به ابعاد مختلف برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های تهران و پکن، این همکاری‌ها را نقطه عطفی در روابط دو کشور و نیز توسعه همه جانبه دانست.

وی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین را نقشه راهی دانست که دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های موجود همدیگر برای تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سود ببرند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل اظهار داشت: چین به خاطر موقعیت اقتصادی که طی ۲۰ سال اخیر در جهان داشته، اقتصاد دوم جهان است و اگر به همین منوال پیش برود، به اقتصاد اول جهان تبدیل خواهد شد.

خوشرو افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ذخایر غنی نفت و گاز و همچنین پتروشیمی، می‌تواند شریک بزرگ تجاری برای چین باشد.

وی با اشاره به اینکه چین با دارا بودن قدرت مالی بالا می‌تواند در طرح‌های بزرگی در ایران سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: طرح کمربند راه و جاده می‌تواند رابطه ایران و چین را چه از مسیر خشکی و چه از مسیر آبی نزدیک‌تر کند. بنابراین راهبرد همکاری‌های دو کشور برای ۲۵ سال فرصت بسیار خوبی است.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت: چین در طول ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌های فوق‌العاده زیادی در زمینه‌های مختلف صنعتی، تکنولوژی و حوزه‌های دانش بنیان داشته و اکنون نیز بزرگ‌ترین صادرکننده به اتحادیه اروپا، آمریکا، آلمان و ژاپن است.

خوشرو ادامه داد: از سوی دیگر به علت موقعیت ایران در برخورداری از ذخایر استراتژیک نفت و گاز و نیز موقعیت ما در خلیج فارس این تفاهم نامه به گونه‌ای است که بتوانیم با چین همکاری‌های بسیار گسترده‌ای داشته باشیم.

وی حوزه‌های صنعتی، انرژی، مالی، پولی و بانکی را از جمله بخش‌هایی عنوان کرد که دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهند.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید در هر رابطه و قراردادی با کشورهای دیگر از جمله چین منافع ملی خود را مدنظر داشته باشیم، تاکید کرد: ورود ما به هر قراردادی باید از نقطه نظر منافع خودمان باشد و به نظر من در رابطه با چین کار بسیار هوشمندانه‌ای انجام شده است.

خوشرو با اشاره به اینکه هنوز در داخل کشور شناخت دقیق و واقعی از ظرفیت‌های مختلف چین وجود ندارد، گفت: رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی باید برای شفاف سازی این ظرفیت‌ها و این تفاهم نامه جهت توسعه کشور گام‌های بلندی بردارند.

وی اضافه کرد: هنوز تعدادی فکر می‌کنند که چین جامعه کشاورزی بسته‌ای است، در حالی که یکی از دلایل مخالفت‌های آمریکا با چین سرعت حرکت توسعه این کشور در بخش‌های مختلف است.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل تاکید کرد: یکی از دلایلی که آمریکا با چین مخالفت می‌کند، این است که به این نتیجه رسیده‌اند که چین با حرکت فعلی که در پیش گرفته بعد از پنج سال به قدرت اول اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و بعد از یک قرن در این زمینه از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

خوشرو همچنین با اشاره به برخی ظرفیت‌هایی که ایران می‌تواند در همکاری با چین از آن استفاده کند، خاطرنشان کرد: ۲۰ سال پیش، چین ۱۰ میلیون گردشگر در جهان داشت در حالی که هم اکنون سالانه ۱۵۰ میلیون چینی به نقاط مختلف جهان سفر و پول خرج می‌کنند که این رقم از میزان پولی که گردشگران آمریکایی هزینه می‌کنند بیشتر است.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم در این زمینه با چین همکاری کنیم موفق شده‌ایم. یعنی اگر فقط سالانه ۵۰۰ هزار یا یک میلیون گردشگر چینی از ایران دیدن کنند، در این صورت باید در هر استانی ۱۰ هتل همانند هتل استقلال احداث کنیم و شاید این بخش بیش از درآمد نفت ما برای ما ارزآوری داشته باشد.

* چین همانند آمریکا دنبال مطامع سیاسی نیست

نماینده سابق ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه چین همانند آمریکا دنبال مطامع سیاسی نیست، گفت: ما باید در همکاری‌ها با چین از این موضوع حداکثر استفاده را ببریم.

خوشرو در خصوص دیگر دلایل مخالفت آمریکا با همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران با چین، افزود: هر کجا که حرف از مشارکت و همکاری کشورها به میان بیاید، انگار آمریکا کرونا گرفته و مخالف این نوع همکاری‌ها بین کشورهاست. چرا که مقامات کاخ سفید دوست دارند همیشه بین کشورها تفرقه باشد و خود با باج‌گیری اهداف خود را به پیش ببرند.

وی ادامه داد: آمریکا با این سطح از همکاری‌های ایران و چین مخالف است، چون معتقد است با این قرارداد و افزایش سطح همکاری‌ها جمهوری اسلامی ایران ارتباط خود را با جامعه جهانی بیش از پیش گسترش خواهد داد.

نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ادامه گفتگوی خود با صدا و سیما با اشاره به موضوع برجام و اینکه جمهوری اسلامی ایران با برجام با تمام دنیا تعامل می‌کرد، اظهار داشت: این آمریکا بود که به همه کشورهای جهان فشار آورد تا ساز ناسازگاری با جمهوری اسلامی ایران را بزنند و هم اکنون هم کشورها را تهدید می‌کند که در صورت همکاری با ایران، تحریم خواهند شد.

* آمریکا یک کشور منزوی در جهان است

خوشرو آمریکا را یک کشور منزوی در جهان خواند که در حال قلدری است و تصریح کرد: آمریکا از اینکه می‌بیند سیاست‌هایش موفق نبوده و در اثر همین فشارها به ایران و نیز برخی کشورها برای قطع همکاری با تهران، تفاهم نامه ۲۵ ساله راهبردی بین ایران و چین در حال انجام است ناراحت است و احساس می‌کند نقشه‌های بی‌خردانه و ساده‌لوحانه‌اش در برابر ایران نقش بر آب شده است.

وی تصریح کرد: همکاری با چین راهبردی است و آمریکا در منزوی کردن ایران شکست خورده است.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل یادآور شد: آمریکا از اینکه می‌بیند جمهوری اسلامی ایران در برابرش ایستاده و در عین حال روابط اقتصادی خود را با کشورهای همسایه از جمله روسیه و نیز چین تقویت می‌کند بسیار ناراحت است.

خوشرو در پایان گفت: آمریکا هیچ وقت در مقابل اراده ملت ایران و همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران موفق نخواهد شد و همکاری‌های ایران و چین چشم‌انداز بسیار خوبی را در آینده نزدیک ترسیم می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه