English

دانستنی‌های پزشکی؛

مصرف بیش از حد چای چه عوارضی دارد؟

در حالی که چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان به حساب می‌آید اما امکان دارد نوشیدن بیش از حد آن خطراتی را به دنبال داشته باشد.

مصرف بیش از حد چای چه عوارضی دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، چای اغلب به عنوان یک نوشیدنی رایج که خواص درمانی دارد و می تواند اکثر بیماری های جسمی را تسکین داده و حتی خطر بیماری های مزمن را نیز مهار کند شناخته می شود.

چای مزایایی دارد که به علت همین فواید، قرن هاست به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی‌های متعددی نشان داده اند که نوشیدن چای موجب افزایش طول عمر، افزایش متابولیسم، کاهش وزن، افزایش حافظه و موارد دیگری می‌شود، اما احتمالاً این جمله را نیز شنیده باشید: «مصرف بیش از حد مواد مفید می‌تواند مضر باشد.»

چای2

مصرف متوسط چای برابر با کمتر از ۳ فنجان چای در روز می‌تواند فواید بی شماری برای سلامتی داشته باشد، اما نوشیدن بیش از حد چای که بیش از ۳-۴ فنجان در روز است، با چند عارضه جانبی منفی ارتباط دارد.

 

احساس استرس یا بی قراری زیاد

امکان دارد گاهی برای مقابله با احساس استرس ، اضطراب یا بی قراری چای بنوشید، اما اگر در این عادت زیاده روی کنید نتیجه برعکس خواهد بود. چای به طور طبیعی دارای کافئین است در همین راستا، همانند مصرف بیش از حد قهوه، نوشیدن بیش از حد چای می تواند منجر به تشدید شدن احساس اضطراب، بی قراری یا استرس شود.

 

کم خونی

نوشیدن چای سیاه و سبز امکان دارد کم خونی را در مبتلایان به کمبود آهن بدتر کند. بهتر است از یک ساعت قبل غذا تا دو ساعت بعد از غذا به ویژه ناهار، از مصرف چای که شامل انواع چای سیاه، سبز، گیاهی و... است، پرهیز کرد.

 

یبوست

چای سیاه، حاوی تانین است، همان ماده‌ای که موجب تلخی چای می‌شود. وجود این ماده به ذخیره رسوب شیمیایی بدن کمک می‌کند. مصرف بیش از حد چای سیاه می‌تواند باعث یبوست در بدن برخی افراد شود.

 

ریفلاکس معده

کافئین موجود در چای امکان دارد موجب سوزش سردل یا ریفلاکس اسید معده شود. کافئین می‌تواند دریچه اسفنکتر مری را شل کند. کافئین به‌طور کلی، تولید اسید معده را افزایش می‌دهد و مصرف آن برای مبتلایان به زخم معده یا دیگر مشکلات معده توصیه نمی‌شود.

 

اختلالات خونریزی

دلایلی وجود دارد که کافئین موجود در چای سیاه می تواند موجب کندی لخته شدن خون شود، اگرچه این مورد در افراد نشان داده نشده است اما در صورت بروز اختلال خونریزی، کافئین را با احتیاط مصرف کنید.

 

مشکلات قلبی

کافئینی که در چای سیاه و سبز وجود دارد که باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم در افراد خاص می‌شود. اگر بیماری قلبی دارید، مصرف کافئین را محدود کنید.

چای3

فشار خون بالا

کافئین موجود در چای سیاه ممکن است موجب افزایش فشار خون در افرادی که فشار خون بالا دارند، شود. با این حال به نظر نمی رسد افرادی که مرتبا چای سیاه یا سایر محصولات کافئین دار می نوشند دچار فشار خون بالا شوند.

 

بیشتر بخوانید:

تاثیر چای سیاه بر لاغری چقدر است؟

کدام خورا‌کی‌ها به درمان هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کنند؟

خوراکی‌های خوب و بد برای کیسه صفرا

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه