English

دانستنی‌های پزشکی؛

کدام خورا‌کی‌ها به درمان هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کنند؟

طبق مطالعات منتشر شده، خوردن ماست بیش از پنج بار در هفته به محافظت از معده در برابر اثرات هلیکوباکتر پیلوری، علاوه بر کنترل علائم این بیماری کمک می‌کند.

کدام خورا‌کی‌ها به درمان هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از بیماری‌های معده که افراد درگیر آن می‌شوند و شاید تعداد بی شماری در جهان به آن مبتلا باشند، بیماری عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که به دلایل مختلفی بروز پیدا می کند و نشان‌های خاص خود را دارد.

اما به جز دارو چطور می‌توان با این بیماری به مفابله پرداخت؟!

 

میکروب معده

عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند سبب بروز سرطان معده در افراد شود،  بیماری که در میان دو سوم جمعیت جهان دیده میشود و یکی از علت های ایجاد این ویروس عدم رعایت بهداشت و نوشیدن آب ناسالم است.

وظیفه غشای معده محافظت معده این است که اسیدی که بدن جهت هضم غذا استفاده می کند را دفع نماید ،اما با حمله میکروب هلیکوباکتر اسید وارد غشا می شود و سبب ایجاد زخم معده می شود.

همانطور که از علل بروز این بیماری گفتیم باید به این نکته هم‌توجه کنید که، در جامعه ای که آب سالمی ندارند و یا فاقد سیستم فاضلاب هستند این بیماری شایع تر است و میتواند از بزاق دهان هم به بدن سرایت کند.

اکثر افراد در دوران کودکی به این میکروب مبتلا می‌شوند و پس از سال ها نشانه های وجود این میکروب آشکار می‌شود. در واقع افرادی که این میکروب را در معده دارند دچار زخم یا مشکلاتی نمی شوند.

شایع ترین نشانه های میکروب معده یا هلیکوباکتر

• معده درد

• سوزش و زخم معده

• نفخ شکم

• حالت تهوع

• بی اشتهایی

• آروغ زدن زیاد

• کاهش وزن

• استفراغ

 

داروهایی که در درمان هلیکوباکتر از آن استفاده می‌شود

 

داروهای کاهش دهنده اسید معده

 کاهش اسید معده می تواند شرایط را برای بهبود زخم فراهم کند و داروهایی مثل لانسوپرازول، دکسلانسوپرازول، اسومپرازول، امپرازول، پنتوپرازول و رابپرازول جز داروهایی هستند که میتوانند زخم معده را درمان کنند.

معده

داروهای آنتی بیوتیک

برای از بین بردن باکتری های معده از آنتی بیوتیک هایی مثل آموکسی سیلین، کلاریترومایسین، تتراساکلین، مترونیدازول و غیره استفاده می شود.

 

داروهای مهار کننده هیستامین

هیستامین ماده ایست که معده را برای تولید اسید تحریک می کند. برای کاهش ترشح این ماده باید از داروهای مهار کننده هیستامین مثل رانیتیدین، سایمتیدین، نیزاتیدین و فاموتیدین استفاده کنید.

 

خوراکی‌های موثر در درمان میکروب معده

توجه داشته باشید که بجز دارو نیز می‌توانید با این بیماری مبارزه کنید، آن هم به کمک‌خوراکی‌ها، در واقع با خوردن خوراکی های زیر میتوانید میکروب معده را از بین ببرید:

 

عسل

عسل با خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است و براساس مطالعات صورت گرفته عسل مانوکا دارای اثری است که به کشتن میکروب‌های معده و توقف رشد آن در سلول‌های اپیتلیال معده کمک می‌کند.

 

ماست

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات گوارشی در سال ۲۰۱۷، خوردن ماست بیش از پنج بار در هفته به محافظت از معده در برابر اثرات هلیکوباکتر پیلوری، علاوه بر کنترل علائم این بیماری کمک می‌کند.

 

چای سبز

چای سبز حاوی پلی فنول‌هایی است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو و عفونت‌ها کمک می‌کند و آن را به یکی از غذاهایی تبدیل می‌کند که میکروب‌های معده را از بین می‌برد.

 

ریشه شیرین بیان

از جمله موثرترین درمان‌های طبیعی برای درمان زخم معده ریشه شیرین بیان به دلیل اثرات ضد باکتریایی و نقش آن در افزایش سرعت ریشه کنی است.

 

برگ الوئه ورا

از برگ‌های آلوئه ورا در از بین بردن میکروب‌های معده و توقف رشد آن نقش دارد.

 

جوانه کلم بروکلی

جوانه کلم بروکلی حاوی سولفورافان است و مطالعات حیوانی اثر این ترکیب را در توقف رشد میکروب‌های معده نشان داده است. این امر کلم بروکلی را در زمره غذاهایی قرار می‌دهد که میکروب‌های معده را از بین می‌برند.

 

شیر

شیر حاوی برخی ترکیبات همچون؛ لاکتوفرین و گلیکوپروتئین است که اعتقاد بر این است که به مهار رشد میکروب‌های معده کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

درمان قطعی زخم معده چگونه است؟

راهکارهای درمان سوزش معده چیست؟!

آیا بیماران گوارشی می توانند روزه بگیرند؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه