English

ضریب هوشی چیست و طبق چه معیاری اندازه‌گیری می‌شود؟

ضریب هوشی کشورهای جهان با معیار IQ مورد سنجش قرار می‌گیرد و طبق آمار منتشر شده بیشترین ضریب هوشی را کشورهای ژاپن، تایوان، سنگاپور،هنگ کنگ، کره جنوبی دارند.

ضریب هوشی چیست و طبق چه معیاری اندازه‌گیری می‌شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ضریب هوشی یا بهره هوشی یا هوش‌بهر، (IQ) (Intelligence Quotient) عددی است با میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵. از این جهت در رده‌بندی و تقسیم هوش، به صورت میانگین نزدیک ۷۰٪ از مردم دارای هوش میانه، ۱۲٪ هوش بالاتر از میانه، ۲٪ درصد بسیار باهوش و ۱٪ افراد برگزیده را دربر می‌گیرند. همین روند درباره افراد کم‌هوش، واپس‌مانده ذهنی و … در سوی دیگر پابرجا است.

روش های مختلفی برای تعیین ضریب هوشی وجود دارد اما بهترین آنها برای افراد بزرگسال آزمون وکسلر می باشد که در سال 1955 توسط دیوید وکسلر ابداع شد. این روش نسبت به روش های گذشته از آیتم ها و محتواهای بهتری ساخته شده است و در سال 2008 منتشر شده است. برای تست هوش کودکان نیز مقیاسی مشابه بزرگسالان استفاده می شود.

ضریب هوشی تا به امروز مخالفان و موافقان بسیاری داشته است. طبق تحقیقاتی که در راستای این نظریه انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بهره هوشی مردم جهان با توجه به نژادها، طبقات اجتماعی و اقتصادی و جنسیت‌های مختلف با هم متفاوت است. نکته این است که ضریب هوشی با باهوش بودن یکی نیست.

 

ضریب هوشی ایرانیان چقدر است؟

 

در سایت ورلد پاپولیشن ریویو با استناد تحقیقات ریجارد لین روانشناس بریتایایی که به طور گسترده نتایج آن در سراسر دنیا انتشار یافته، با در در نظر گرفتن امتیاز ۸۰.۰۱ برای بهره هوشی ایرانیان، این کشور در جایگاه بالاتری از کشورهایی نظیر پاکستان، تونس، عمان، کویت، اندونزی، اکوادور بولیوی، عربستان سعودی، مصر، هند، الجزایر، کنیا، سوریه، بنگلادش،  کامرون، مراکش(مغرب) و ساحل عاج قرار گرفته است.

البته ناگفته نماند که تحقیقات ریچارد لین به رغم آنکه از جمله مفصل ترین و دقیق ترین تحقیقات در این زمینه تشخیص داده شده همواره با انتقاداتی نیز مواجه بوده از جمله برخی ادعا کرده‌اند که ریجارد لین از داده‌های غیر دقیقی برای اثبات برتری نژادی استفاده کرده است. البته با نگاهی به اسامی کشورهای حاضر در جدول باهوش ترین کشورهای دنیا می‌توان به ادعای این افراد تا حد زیادی به دیده تردید نگریست.

هوش

ده کشور باهوش دنیا از نظر آی کیو (بهره هوشی) – موسسه اولستر ۲۰۱۹

 

۱. ژاپن - ۱۰۶.۴۹ امتیاز

۲. تایوان – ۱۰۶.۴۷ امتیاز

۳. سنگاپور – ۱۰۵.۸۹ امتیاز

۴- هنگ کنگ (چین) – ۱۰۵.۳۷ امتیاز

۵- چین – ۱۰۴.۱۰ امتیاز

۶- کره جنوبی – ۱۰۲.۳۵ امتیاز

۷ – بلاروس(روسیه سفید) – ۱۰۱.۶۰ امتیاز

۸ – فنلاند – ۱۰۱.۲۰ امتیاز

۹- لیختن اشتاین – ۱۰۱.۰۷ امتیار

۱۰- آلمان و هلند – با امتیاز برابر ۱۰۰.۷۴

 

۱۰ کشور برتر باهوش دنیا بر اساس توان خواندن، آگاهی از ریاضیات و علوم – بر اساس نتایج تحقیقات OECD

 

۱- چین

۲- سنگاپور

۳- ماکائو(جین)

۴- هنگ کنگ (چین)

۵- استونی

۶- کانادا

۷- فنلاند

۸- ایرلند

۹- کره جنوبی

۱۰- لهستان

 

بیشتر بخوانید:

۴ راهکار پویایی ذهن و حافظه ورزشکاران

حقایقی درباره شخصیت!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی