English

فعال اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان و دختران سیستان و‌ بلوچستان/ ازدواج‌هایی که زودتر از موعد قانونی ثبت می‌شوند!

نیک‌محمد بلوچ‌زهی از آسیب‌های اجتماعی که جسم و روح زنان و دختران سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند خبر داد.

بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان و دختران سیستان و‌ بلوچستان/ ازدواج‌هایی که زودتر از موعد قانونی ثبت می‌شوند!

نیک‌محمد بلوچ‌زهی، فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در خصوص آسیب‌های اجتماعی که در این استان وجود دارد، با بیان اینکه عمده‌ترین آسیبی که دختران را تهدید می‌کند ازدواج‌های زیر سن قانونی است، گفت:  غالبا در مناطقی که سطح آگاهی و بینش مردم نسبت به افراد در شهرهای بزرگ کمتر است چنین اتفاقاتی رقم می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه آمارهای رسمی و مستندی در این مورد وجود ندارد، افزود: اما مشاهدات عینی حاکی از آن است که متاسفانه دخترانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و اجازه ثبت ازدواج آنها در دفاتر ازدواج رسمی داده نمی‌شود، با نظارت ریش‌سفیدان با پسری که از طرف خانواده‌ها انتخاب شده محرم می‌شوند و بعد از رسیدن به سن قانونی عقدشان به صورت رسمی صورت می‌گیرد.

علت رواج کودک همسری در سیستان و‌ بلوچستان چیست؟

به گفته این جامعه‌شناس ترک تحصیل دختران در مقاطع ابتدایی و راهنمایی، به اجبار خانواده‌ها و اصرار برای ازدواج آنان به دلیل حاکمیت عرف، سنت و فرهنگ مردم این منطقه است؛ که همین امر یکی مصادیق کودک همسری محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

قتل فجیع 8 عضو خانواده زاهدانی

صحنه قتل خانوادگی در کرمانشاه بازسازی شد

 

ثبت ازدواج‌های زودتر از موعد در مساجد

بلوچ‌زهی به ازدواج‌های سنتی که در مساجد صورت می‌گیرد، اشاره و ادامه داد: آمار ازدواج در سیستان و بلوچستان به نسبت سایر استان‌ها بالاست و از سویی آمار طلاق پایین است. دختران این‌ منطقه اگرچه ممکن است از نظر جسمی و جنسی به رشد کافی‌ برای ازدواج رسیده باشند اما به دلیل ضعف آموزش، تعصبات خانوادگی و محدودیت زنان به بلوغ فکری لازم برای همسرداری و نگهداری کودک نرسیده‌اند و بعد از گذشت چندسال بی‌میلی نسبت به ادامه زندگی در او شکل می‌گیرد و در نهایت به طلاق‌های عاطفی، خودکشی، خودسوزی، فرار از  منزل و مرگ‌و‌میر مادران که از نظر جسمی آمادگی بارداری ندارند می‌شود.

 این فعال اجتماعی با بیان این‌که بالاترین موارد مرگ‌ومیر مادران در این استان وجود دارد، ادامه داد: این بحران که یکی از آسیب‌های وارد شده به دختران است فقط به دلیل ازدواج‌های زودتر از موعد است.

براساس اظهارات بلوچ‌زهی مشکلات روحی و روانی دختران سیستان و بلوچستان بعد از یکی دوسال اول زندگی درست زمانی مادر‌ شده‌اند و آگاهی آنها بیشتر شده شروع می‌شود. در شرایط مرد سالار حاکم زن نه تنها اجاره هیچ اعتراضی ندارد، بلکه در صورت هرگونه مخالفت از سوی خانواده و همسر به شدت سرکوب خواهد شد. انتخاب همسر حتی در خانواده‌های تحصیل‌کرده یه شیوه سنتی و به خواست خانواده خواهد بود.

بحران طلاق عاطفی در شرایطی که نرخ رشد طلاق پایین است

وی با تاکید‌بر رایج بودن ازدواج‌های اجباری در سیستان و بلوچستان و غلبه سنت‌های قدیمی برای تشکیل خانواده جوانان ادامه داد: طلاق عاطفی بحرانی است که در این جامعه موج می‌زند. آمارها حاکی از آن است که این استان دارای نرخ رشد بسیار کم طلاق است اما مشاهدات عینی نشان از طلاق‌های عاطفی و شیوع روابط خارج از چهارچوب خانواده دارد؛ که در صورت افشاگری این نوع روابط حکم ریختن خون بدون هیچ دادگاهی توسط خانواده‌ و همسر اجرایی می‌شود.

رواج چند همسری در فرهنگ مرد سالارانه

این فعال اجتماعی با اشاره به رواج چند همسری در این استان افزود: اگرچه به شدت گذشته تبعیض جنسیت بین دختر و پسر رواج ندارد، اما این امر در وضعیتی است که جامعه مرد سالار در صورتیکه چند فرزند اولشان دختر باشد و یا در سال‌های آغاز زندگی صاحب فرزند نشوند، بدون این‌که دلیل  آن را بررسی کنند که شاید مشکل از سوی خود مرد باشد، اقدام به گزیدن همسر دوم می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات روحی و روانی زنان و دختران منطقه سیستان و‌ بلوچستان ناشی از ازدواج‌های اجباری و پایداری فرهنگ سنتی مرد سالارانه است، خاطرنشان کرد: قتل‌های اخیر و خودکشی‌ها و خودسوزی‌های که رسانه‌ای نمی شوند همگی ریشه در زندگی سنتی و فرهنگ دیرین این مردم دارد و تا زمانی که  آموزش‌های ضعیف در دوران مدرسه و دانشگاه  و عدم اطلاع‌رسانی در جامعه ادامه داشته باشد، زنان و دختران زیادی قربانی این تفکرات خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه