English

در گفتگو با موج مطرح شد؛

برج سازی در پادگان ۰۶ پاسداران/ شورایعالی شهرسازی نهاد صادر کننده مجوز برای ساخت ابر برج های ۴۵ طبقه

درحالیکه این روزها بخش اعظمی از فضاهای تبلیغاتی شهری پر شده از اخبار مربوط به افتتاح بوستان ارتش در آینده ای نزدیک، اخباری منتشر می شود که دلالت بر توافق عجیب و غریب شهرداری بر سر واگذاری بخشی از این پادگان به شهرداری در قبال گرفتن مجوز ساخت چندین ابر برج دارد.

برج سازی در پادگان 06 پاسداران/ شورایعالی شهرسازی نهاد صادر کننده مجوز برای ساخت ابر برج های 45 طبقه

به گزارش خبرگزاری موج، همین هفته گذشته بود که شهردار تهران در تویتی خبر از واگذاری 35 هکتار از پادگان 50 هکتاری ارتش به شهرداری را داد. وی در متن منتشرشده در این تویت نوشت: با انجام گردش‌کار و موافقت فرماندهی ارتش و تلاش و پی‌گیری‌های شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی، بخش اعظم پادگان ۰۶ به بوستان بزرگ ارتش تبدیل و با مساحتی حدود ۳۵ هکتار در محدوده‌ی پاسداران تقدیم شهروندان عزیز تهران خواهد‌‌شد.  

این توئیت و همچنین مصاحبه های معاون شهرسازی و سایر مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران همگی حکایت از آن داشت که شهرداری هزینه ای بابت این واگذاری پرداخت نکرده است. اما از دو روز گذشته اخباری در فضای مجازی در حال انتشار است که در آنها ادعا شده که ارتش تنها در قبال موافقت شهرداری با ساخت چند ابر برج عظیم در 15 هکتار باقی مانده پادگان، با این واگذاری موافقت کرده و برای همین از این اقدام با عنوان شهر فروشی بی سروصدای شهرداری یاد شده است. براساس این اخبار، درصورت ساخت این برج ها، در این محدوده شاهد تجمع جمعیتی بین 60 تا 100 هزار نفر خواهیم بود که می تواند برای منطقه پاسداران و خیابان گلستان که همواره از تراکم جمعیت و ترافیک رنج برده اند، فاجعه ای عینی تلقی شود.

پشت پرده یک توافق

توافق صورت گرفته بین شهرداری و ارتش دارای بندهای متعددی است. در یکی از بندهای آن آمده است:  در مصوبه پیشین از 15 هکتار سهم ارتش، در  6 هکتار امکان بارگذاری با متوسط تعداد طبقات 11 و 12 طبقه پیش بینی شده بود اما با توجه به ثبت حدود 100 هزار مترمربع ابنیه ارزشمند، محدوده بارگذاری پیشنهادی از 6 هکتار به 2.9 هکتار کاهش پیدا کرد. لذا حجم بارگزاری با کاهش سطح اشغال پیشنهاد افزایش حجم ارتفاع مطرح و تعداد طبقات در صورتیکه ساختمان مسکونی باشد 40 طبقه، اداری 45 طبقه، گردشگری 17 طبقه، تجاری 6 طبقه و در طبقات منفی هر کدام، 2 طبقه خدمات و 8 طبقه پارکینگ پیش بینی شد.

پادگان 06

به عبارت ساده و برمبنای کلیت این توافق شهرداری موافقت کرده تا در قبال واگذاری حدود 50 هکتار از اراضی پادگان 06، مجوز ساخت 6 ابر برج 40 و 45 طبقه ای را در 6 هکتار از زمین های پادگان بدهد. همچنین در بخش دیگری از این توافق نامه آمد است: در پهنه مسکونی ایجاد 888 واحد مسکونی با متوسط مساحت 200 مترمربع و  با  سقف جمعیتی 2900 نفر پیشنهاد شده است که 30درصد از سقف جمعیت پیشنهاد شده در طرح و مصوبه سال گذشته کاسته و طبق استدلال مشاور طرح به تبع کاهش سقف جمعیت پذیری، ازخدمات هم کسر شده است.    

فروش یا معامله به نفع شهر؟ 

بدین ترتیب به نظر می رسد در نگاه اول حداقل بخشی از خواست های ادعاهای مطرح شده در مورد توافق جنجالی شهرداری با ارتش درست باشد. اینکه برخلاف ادعای شهرداری که توافق قبلی در دوره قالیباف را به خاطر حجم مجوز بارگزاری سنگین ساخت و ساز در این محدوده، محکوم می کرد، حالا خودش در ادامه همان رویه حاضر شده تا در ازای صدور مجوزی برای ارتش بخش هایی از پادگان 06 را بگیرد و تبدیل به بوستان کند. اما با این حال اعضای شورای شهر و بخصوص کمیسیون شهرسازی و معماری این شورا با غیرکارشناسی خواندن انتقادهای مطرح شده، همچنان به شدت از این اقدام شهرداری دفاع می کنند.

یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران / زهرا نژاد بهرام

زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری و هیات رییسه شورای شهر یکی از همین اعضاست که انتقادهای مطرح شده را فاقد پشتوانه کارشناسی دانسته و گفت: من نمی دانم این ادعاها از کجا و با چه قصد و غرضی انجام می شود؟ چون همه چیز مشخص و واضح است و زیر نظر شورایعالی شهرسازی کشور انجام شده است. 

وی در تشریح آنچه در این توافق نامه رخ داده است گفت: در سال 92 شهرداری توافق کرده بوده که در قبال توافق شهرداری با ارتش مجوز ساخت یک میلیون و 600 هزار متر مربع انواع ساختمان های تجاری و اداری و مسکونی، هتل و سازه های فرهنگی و خدماتی در کل 50 هکتار صادر شود که البته علیرغم توافق اولیه شهرداری وقت هیچکدام از مراحل قانونی طی نشده بود.

 نژاد بهرام تاکید کرد: اما این سطح اشغال آنچنان وسیع و بزرگ بود که در سال ۹۴ موضوع دوباره در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد و در نهایت سطح اشغال یاد شده به یک میلیون و 600 هزار مترمربع کاهش یافت. ولی باز هم به علت مغایرت اساسی با چارچوب های طرح جامع شهر تهران و بنا به تشخیص دبیر شورایعالی شهرسازی وقت، موضوع به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی ارجاع شد.

وی با ذکر اینکه شورایعالی شهرسازی در آن دوره با تصویب این حجم گسترده از بارگذاری موافق نبود گفت: برای همین اجرای این توافق همچنان مسکوت ماند تا اینکه با تغییر مدیریت در وزارت راه و شهرسازی و در دوره جدید مدیریت شهری در توافقی جدید، مقدار سطح  اشغال یاد شده به ششصد و سی هزار مترمربع کاهش پیدا کرد آن هم فقط در سهم 15 هکتاری ارتش و با رعایت اصول معماری و طراحی شهری. به عنوان نمونه در توافق جدید مساحت تجاری از 270 هزارمتر مربع به 69 هزارمتر مربع کاهش یافته و سقف جمعیت پذیری بخش مسکونی نیز به زیر 3 هزار نفر محدود شده است. از همه مهمتر اینکه در این توافق، برخلاف گذشته که شهر هیچ سهمی از پادگان 06 نداشت، حدود 35 هکتاراز 50 هکتار اراضی پادگان مذبور به شهرداری واگذار شد تا تبدیل به یکی از بزرگترین بوستان های پایتخت شود.

این عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با ذکر اینکه ساختمان‌های موجود برای استقرار فعالیت های فرهنگی، تاریخی، تفریحی و علمی واقتصاد مبتنی بر فرهنگ در اختیار شهرداری خواهد بود، در مورد انتقاد مطرح شده در خصوص اینکه طرح فوق توجیهی در زمینه ترافیکی ندارد و در صورت اجرا عملا ترافیک منطقه پاسداران را قفل خواهد کرد نیز گفت: قرار نیست این طرح بدون در نظر گرفتن پیوست های ترافیکی اجرا شود بلکه برعکس، قرار شده شهرداری تنها در صورتی با صدور این مجوزها موافقت کند که ارتش طرح ترافیکی خودش را تهیه و به تایید کارشناسان شهرداری برساند. ضمن آنکه قرار است برای روان شدن تردد در این محدوده چندین مسیر تردد و پل به صیاد و خیابان گلستان توسط خود ارتش زده شود تا مشکل ترافیکی جدیدی در منطقه رخ ندهد.  

اما ابهام بعدی در این طرح به مقدار طبقات ابر برج هایی که قرار است در این منطقه قد علم کنند برمی گردد. اینکه چرا با وجودیکه براساس ابلاغ شورایعالی شهرسازی تا زمان تدوین لایحه بلند مرتبه سازی و تایید آن توسط این نهاد، صدور هر گونه مجوز بالای 12 طبقه غیرقانونی و ممنوع تلقی شده است، شهرداری خودش توافق می کند تا در این منطقه 6 برج 40 و 45 طبقه ساخته شود؟!

سوالی که نژاد بهرام در پاسخ به آن گفت: این توافق با نظارت و دخالت و موافقت کامل شورایعالی شهرسازی و در راستای اجرای قانون خروج پادگان ها از شهرها انجام شده است. بنابراین ما مجوزی نداده ایم. بلکه خود شورایعالی شهرسازی به عنوان یک نهاد بالادستی و مرجعی که صدورمجوز های بلند مرتبه سازی را ممنوع کرده، با ساخت این برج ها موافقت کرده است. یعنی خود این نهاد بالادستی براساس اختیاراتی که داشته ترجیح داده در اینجا این مجوز را صادر کند ولی این به معنای رفع ممنوعیت صدور مجوز برای برج های بلند مرتبه در تهران نیست.

این عضو هیات رییسه شورای شهر در پایان با گلایه از نقدهایی که آنها را غیرمنصافه می داند گفت: همانطور که گفته شد توافق جدید به هیچ عنوان با توافق قبلی قابل مقایسه نیست. شما حساب کنید اگر قرار بود مجوزساخت یک میلیون و 600 هزار مترمربعی در این محدوده صادر می شد الان چه حجمی از جمعیت به این منطقه اضافه می شد؟ اما حالا نه فقط حجم ساخت و ساز یک سوم شده که حتی 70 درصد از زمین پادگان هم به بوستانی بزرگ برای شهر و منطقه تبدیل خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد در پشت این جریان سازی ها و نقدهای غیرمنصفانه، گروهی به دنبال تضعیف و تخریب شهرداری و شورای شهر هستند تا این دستاورد بزرگ شهری را کم ارزش و حتی مخرب برای شهر جلوه دهند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • صالحی

    این زمینها مال خزانه و ملت است پولش باید به ملت از طریق مزایده برگرد حواستون باشه مال ملت به چند صد نفر افراد خاص با پول کم داده نشه. البته شهرداری به نفعش است اما مسئله حقوق عامه است

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه