English

موج گزارش می دهد؛

بی توجهی ایرلاین ها عامل اصلی شیوع کرونا در ایران؟/ همه‌ گیری ویروس کرونا در ایران در اثر سهل انگاری و عدم صداقت برخی مسئولین

توجه به مصلحت عمومی جامعه و حفاظت از سلامت مردم ایران پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در چین کمترین تاثیر را در رفتار و عمل برخی مسوولین و سازمان های مرتبط داشت تا جایی که حتی نامه رسمی وزیر بهداشت و اعلام وی نسبت به توقف پروازهای رفت و برگشت به چین به خاطر شیوع ویروس کرونا به جایی نرسید.

بی توجهی ایرلاین ها عامل اصلی شیوع کرونا در ایران؟/ همه‌ گیری ویروس کرونا در ایران در اثر سهل انگاری و عدم صداقت برخی مسئولین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شیوع ویروس کرونا که برای اولین‌ بار در ماه دسامبر در شهر ووهان چین مشاهده شد، همچنان در حال انتشار است و تاکنون در بسیاری از کشور جهان این ویروس ناشناخته دیده شده است و روز به روز بر تعداد مبتلایان آن افزوده می شود.

با مشاهده این ویروس بسیاری از شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان پروازهای خود به چین را تا اطلاع ثانوی کنسل کردند و وزیر بهداشت نیز در تاریخ 12 بهمن 98 در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور از وی خواست تا پروازهای چین به ایران و بالعکس متوقف شود و معاون اول رییس جمهور نیز دستور توقف پروازهای رفت و برگشت به چین را به وزارت راه و شهرسازی داد اما با این حال پرواز های هواپیمایی ماهان و برخی ایرلاین های دیگر همچنان از چین به ایران و بالعکس ادامه داشت تا جایی که برخی از اتباع چینی که در کشورهای همسایه حضور داشتند با سفر به ایران به صورت غیرمستقیم عازم چین می شدند.

بیشتر بخوانید:

یک فروند هواپیما برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی عازم چین شد/ پروازهای ورودی از چین به چه دلیل بود!

خرید آنلاین بلیت چین به ایران و بالعکس پس از بحران کرونا همچنان ادامه دارد؟ / اطلاعات ضد و نقیض مسوولان درباره پروازهای ایران و چین

این پروازها با اعتراضات متعدد از سوی رسانه ها و برخی مسوولین دلسوز مواجه شد اما متاسفانه برای برخی مسوولین تنها چیزی که اهمیت نداشت جان مردم بود و عدم توجه به خطر ورود ویروس کرونا به کشور این رویه را ادامه داد تا در نهایت اخبار ضد و نقیضی طی هفته های گذشته در خصوص  ورود ویروس کرونا به ایران منتشر شد.

اواسط بهمن ماه در فضای مجازی اخباری مبنی بر فوت کردن چندین نفر بر اثر کرونا در قم منتشر شد که فقط این اخبار در شبکه های مجازی منتشر می شد و مقام مسوول یا سازمانی این اخبار را تایید نکرد، تا این که روز چهارشنبه 30 بهمن ماه و دو روز مانده به انتخابات مجلس کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده است و این موضوع خود مقدمه ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران.

قاسم جان بابایی معاون وزیر بهداشت نیز در همان روز اعلام کرد تشخیص اولیه ۲ مورد به ویروس کرونا که ساکن شهر قم بوده‌ اند مثبت بوده است و با گذشت چند ساعت از اعلام کشف موارد مشکوک به کرونا در قم، محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم فوت این دو نفر را تایید کرد.

کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز پنج‌ شنبه نیز از بستری شدن سه بیمار جدید مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهرهای قم و اراک خبر داد و اعلام کرد که موارد ابتلا به کرونا در ایران به پنج نفر رسیده است که هر سه بیمار تابعیت ایرانی دارند و شهروند قم محسوب می‌شوند، به طوری که فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از پزشکان ایرانی است همزمان وزارت بهداشت ایران نیز از انتقال پنج فرد مشکوک دیگر از قم به بیمارستان‌های تهران خبر داد.

همه‌ گیری ویروس کرونا در ایران درحالی سیر تصاعدی به خود گرفته که ایران تاکنون شاهد بیشترین شمار تلفات انسانی پس از چین بوده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگاران گفت: منشأ ابتلا به ویروس کرونا در قم از چین بوده است و طبق بررسی‌ های انجام شده، منبع ویروس از ناقلین چینی بوده و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ ها در قم بازرگانی بوده که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.

در حالی وزیر بهداشت روز دوشنبه 5 اسفند در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تقریبا ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌ اند و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند، کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت این آمار را اصلاح کرد و گفت: مجموع تعداد مبتلایان به کرونا در کشور مجموعا به ۶۱ نفر رسید و تاکنون هم ۱۲ نفر فوت شده اند.

توجه به مصلحت عمومی جامعه و حفاظت از سلامت مردم ایران پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در چین کمترین تاثیر را در رفتار و عمل برخی مسوولین و سازمان های مرتبط داشت تا جایی که حتی نامه رسمی وزیر بهداشت و اعلام وی نسبت به توقف پروازهای رفت و برگشت به چین به خاطر شیوع ویروس کرونا به جایی نرسید و به دلایل نامعلوم هواپیمایی ماهان و برخی ایرلاین های خارجی (به خصوص چینی) به بهانه های مختلف پروازها در این مسیر را ادامه می دادند.

پس از انتقادات فراوان به این پرواز ها  مقام‌ های ایران مجددا اعلام کردند از روز یکشنبه ۱۳ بهمن همه پروازهای این مسیر متوقف می شود و هواپیمایی ماهان نیز اعلام کرد برنامه پرواز هایش تا اطلاع ثانوی متوقف شده است اما چانگ هوآ سفیر چین در تهران خبر از اعلام آمادگی مدیرعامل هواپیمایی ماهان برای ادامه همکاری با جمهوری خلق چین داد و در توییتر نوشت: دیداری با مدیر عامل شرکت هواپیمایی ماهان داشتم که طی آن عرب نژاد اعلام کرده ماهان مایل به ادامه همکاری با چین است. جالب آنجاست که این توییت و ادامه همکاری در عمل تایید شد و تمامی هشدارها نسبت به توقف پروازها در این مسیر نادیده گرفته شد.

پس از آنکه ورود ویروس کرونا به ایران به طور رسمی تایید شد سفیر چین در ایران نوشت: ملت چین و ایران برای مبارزه با ویروس کرونا در کنار یکدیگر می‌ جنگند. قوی باش چین! قوی باش ایران!

حال باید پرسید که اگر پروازهای مستقیم چین به ایران و بالعکس اگر به دلایل نامشخص(تا این لحظه) ادامه پیدا نمی کرد آیا ویروس کرونا به کشور وارد می شد؟ 

مقصران این اتفاق چه کسانی هستند؟

تمامی اتفاقات و حواشی و اظهار نظرها در مدت زمان کمتر از یک ماه صورت پذیرفته است و با یک جمع بندی ساده می توان به مقصرین این کوتاهی ها پی برد.

طبق مطالب یاد شده وزیر بهداشت به طور رسمی به معاون اول رییس جمهور و هواپیمایی ماهان رسما اعلام کرده بود که پروازها در این مسیر باید متوقف شود و برقراری احتمالی پرواز‌ها به چین را منوط بر مجوز سازمان هواپیمایی کشوری کرده بود.

حال این سوال پیش می آید چه کسی دستور این ادامه همکاری را داده است آن هم در شرایطی که همه کشورها برای مقابله با شیوع این ویروس پرواز هایشان را به تعلیق حالت درآوردند و سلامت افراد جامعه خود را اولویت قرار دادند چرا پرواز های ایران به چین همچنان ادامه دارد و کنسل نشده است. چرا مسئولین مثل کشورهای دیگر برای مقابله با شیوع این ویروس اقدامات سختگیرانه ای انجام ندادند و چرا ما باید بعد از چین دومین کشور باشیم  که شاهد بیشترین شمار تلفات انسانی بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه