English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

دلالان و عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌ها موانع اصلی عدم توسعه گردشگری سلامت در ایران

یک پزشک فعال در حوزه گردشگری ایجاد بازار دلالی و عملکرد ناهماهنگ دستگاه‌ها را 2 عامل اصلی توسعه گردشگری پزشکی در ایران دانست.

دلالان و عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌ها موانع اصلی عدم توسعه گردشگری سلامت در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در سال 1990 میلادی، گردشگری سلامت در دنیا به یک صنعت تبدیل شد و کشورها دریافتند که می‌توانند از این راه درآمد زیادی کسب کنند. پیش از آن، غالباً بیماران از کشورهای توسعه‌نیافته و با صرف هزینه‌های خیلی بالا برای درمان به کشورهای پیشرفته می‌رفتند.

پس از سال 1990 تعدادی از کشورهای درحال توسعه، کیفیت و خدمات درمان را در کشور خود توسعه دادند. در عین حال این خدمات بسیار ارزان بود. بنابراین جهت این فلش برعکس شد و بیماران از کشورهای توسعه‌یافته به انگیزه دریافت درمان مطلوب و ارزان راهی این کشورها شدند و در کنار درمان، گردش هم کردند. این صنعت برای بسیاری از کشورهای آسیایی درآمدزایی بسیار بالایی داشته و کشورهای مالزی، سنگاپور، هند، امارات و.... به درآمد بالایی از گردشگری پزشکی رسیده‌اند.

کشورهای اطراف ما نیازمند خدمات سلامت هستند و این موقعیت خوبی برای ما است. کشور ما در زمینه خدمات سلامت توسعه یافته شده و ما تقریباً کلیه خدمات درمانی را با کیفیت بالا ارائه می‌دهیم. میزان موفقیت درمان‌های ما در مقیاس‌های جهانی بالا است. این یعنی همه ظرفیت‌های لازم را برای فعال شدن در این حوزه داریم ولی این امکان در ابتدا تعریف شده و سیستماتیک نبود که باعث شد فرصت درآمدزایی و کسب وجهه خوب درمانی به تهدید سوءاستفاده دلالان تبدیل شود. این تهدید می‌توانست سبب شود که ایران نه با درمان مطلوب بلکه به عنوان مقصد تهدیدآمیز گردشگری سلامت شناخته شود و وزارت بهداشت هم برنامه‌ای برای آن نداشت.

هیچ یک از مراکز درمانی ما برای پذیرش بیمار خارجی طراحی نشده بود و پذیرش آن‌ها مانند بیماران داخلی انجام می‌شد. این افراد غالباً سرگردان می‌شدند و برای پیشبرد کار خود به یک همزبان متوسل می‌شدند و آن فرد از بیمار سوءاستفاده می‌کرد و این مورد باعث شده تا صنعت گردشگری پزشکی در کشور ما به دست دلالان بیفتد.

در این رابطه دکتر حسن راشکی، فعال حوزه گردشگری سلامت و توسعه دهنده پلتفرم گردشگری سلامت تریتا به خبرنگار موج گفت: از نظر من یکی از مهم‌ترین موانع توسعه گردشگری پزشکی در ایران این است که بازارهای هدف ما توانمندی‌ها و پتانسیل‌های ما را نمی‌شناسند و در  واقع جریانی که بتوانند به آن اطمینان کنند و سیستمی که بتوانند از طریق آن به کشور ما بیایند و خدمات درمانی خود را دریافت کنند برای آنها شناخته نشده است.

 

بیشتر بخوانید:

هند چگونه به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی تبدیل شد؟/ پتانسیل بالای ایران برای جذب گردشگر سلامت

توسعه گردشگری پزشکی چه تبعاتی را برای کشور مبدأ‌ در پی خواهد داشت؟

اجرای آزمایشی «پاراتور» در ۳ شهر کشور/ گردشگری معلولان درآمدزاست

 

وی ادامه داد: به  همین دلیل که در این زمینه شفافیتی وجود ندارد، سیستم دلالی در کشور ما رشد کرده و این سیستم دلالی  باعث شده که بیمار خارجی زمانی که وارد کشور ما می‌شود علیرغم اینکه با قیمت خوب، امکانات خدماتی خوبی را هم دریافت کرده اما احساس کند که در حقش اجحاف شده است. متأسفانه اطلاعات درستی به  گردشگران  سلامت منتقل نمی‌شود و علیرغم اینکه یک درمان کم هزینه در مقایسه  با کشورهای رقیب‌مان به آن ارائه شده، این تصور برایش ایجاد می‌شود که در حقش اجحاف شده و این عدم رضایت باعث می‌شود زمانی که به کشور خودش باز می‌گردد، تبلیغ خوبی را برای گردشگری سلامت ایران در کشور خود نکند.

این فعال گردشگری سلامت بیان کرد: متأسفانه ارگان‌های دولتی در این ۱۰ سالی که من در این زمینه کار می‌کنم، سیستمی که اطلاع‌رسانی دقیق و مناسبی را ارائه کند، راه‌اندازی نکرده و از بخش خصوصی هم که در این زمینه می‌تواند کمک کند استفاده نکرده‌اند.

راشکی در رابطه با راهکارهای عبور از این موانع توضیح داد: ما باید زنجیره تأمین و ارائه خدمات گردشگری سلامت را شفاف‌سازی کنیم و به هر کدام از زنجیره‌ها هویت بدهیم و هر یک از نهادهای حاکمیتی باید مسئولیت نظارت بر عملکرد هر یک از این زنجیره‌ها را بر عهده بگیرند، مشکلی که ما الان در کشور داریم این است که نهادهای حاکمیتی ما مانند وزارت بهداشت، وزارت گردشگری، نظام پزشکی، اتاق بازرگانی و ...همگی می‌خواهند در کار هم دخالت کنند که این اشتباه بزرگی در کشور است که در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: هر نهاد باید در حیطه وظایف خود کار کند و باید به حق و حوزه یکدیگر احترام بگذارند. به عنوان مثال وزارت بهداشت متولی حوزه سلامت است و باید بخش پذیرش بیمار بین‌المللی در مراکز درمانی خود را تقویت کند و به آنها هویت بدهد در کنار آن باید شرکت‌های تسهیل‌گر در این حوزه را حمایت کند. کار شرکت‌هایی مثل ما این است که ادبیات پزشکی، ارتباط با پزشکان و ارائه خدمات پزشکی را به ادبیات مناسب گردشگری ترجمه کند و به بیمار و بازاریاب‌های آژانس‌های گردشگری ارائه دهد.

توسعه دهنده پلتفرم گردشگری سلامت تریتا اضافه کرد: این کار موجب رضایت می‌شود و در واقع این شرکت‌های تسهیل‌گر حلقه مفقوده هویت‌بخشی به گردشگری سلامت هستند.

راشکی تصریح کرد: در حوزه  اختیارت وزارت گردشگری نیز، وزارتخانه باید آژانس‌های گردشگری که علاقمند هستند در این حوزه بازاریابی کنند را احصا کرده و به آنها مجوز داده شود، از آنها حمایت شده  و به آنها اعتبار داده شود.

این پزشک فعال در حوزه گردشگری سلامت ضمن اشاره به اهمیت نمایشگاه‌های بین‌المللی برای ارائه خدمات خاطرنشان کرد: وزارت گردشگری باید حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی را تسهیل کند تا حضور آنها را در این نمایشگاه‌ها بتواند این زنجیره تأمین  به بازاریاب‌ها، بیمارستان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی که در این حوزه کار می‌کنند، معرفی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه