English

سعید لطفی در گفتگو با موج:

فساد در فوتبال ایران بیداد می کند/ بازیکنان اصول پایه را نمی‌دانند

پیشکسوت و مربی فوتبال ایران انتقادات زیادی نسبت به جریان نامطلوب جاری در لیگ های فوتبال وارد کرد.

فساد در فوتبال ایران بیداد می کند/ بازیکنان اصول پایه را نمی‌دانند

 سعید لطفی مدافع پیشین استقلال و دستیار محمود فکری در تیم نفت مسجد سلیمان در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری موج  با اشاره به ضعف در استعداد یابی رده های پایه، آن را به عنوان مهم ترین عامل نزول فوتبال ایران در چند سال اخیر معرفی کرد.

لطفی درباره فضای فوتبال لیگ برتر از لحاظ فنی گفت: فوتبال ما چند سالی است که از نظر فنی بسیار افت کرده و دلیل آن را باید در رده های پایه جستجو کنیم.

این مربی فوتبال در ادامه افزود: اگر با این روند پیش برویم،  فوتبال ما تا چند سال آینده جزء قطبهای اصلی فوتبال آسیا نخواهد بود. زیرا ما چه در بخش مربیگری و چه بازیکن،  درصد بسیار کمی از پتانسیل نیروهای انسانی خود در فوتبال بهره می بریم. افرادی که از دانش فنی بالایی برخوردار هستند  و در فوتبالِ ما حرفی برای گفتن دارند، به حاشیه کشیده شده اند و این موضوع باعث جلوگیری از فعالیت آنها در این زمینه شده است. مشکل اساسی در لیگ برترِ ما، فوتبال پایه است که متاسفانه مسئولان و مدیران به این موضوع رسیدگی نمی کنند.

پیشکسوت استقلال درباره استعداد یابی در ایران تصریح کرد: در کشور ما به غیر از  معدود بازیکنهای با استعداد که خود را در تیم های بزرگ مطرح می کنند، هیچگونه فعالیتی در زمینه استعداد یابی انجام نمی شود.

وی در ادامه بیان داشت:  اگر به یک مربی خوب و دارای دانش فنی، در هر رده ی ملی به غیر از امید و بزرگسالان، شش ماه فرصت داده شود تا بتواند استعداد یابی کند و با آنها کار کند و اصول پایه را بیاموزد و در پایان این مدت، با رده های ملی نوجوانان و نونهالان که به زعم خودشان تیم کاملی است و در سطح بالایی قرار دارد،  مسابقه بدهند نتیجه ی آن فوق العاده خواهد بود. بنده در ابتدای مربیگری خود که در نوجوانان استقلال فعالیت داشتم و تجربه آنچنانی هم نداشتم،  تقریبا به بیشتر مناطق کشور جهت استعدادیابی مراجعه کردم و از ۶۳۸ نفر تست گرفتم. آن زمان برای مربی وقت تیم ملی سوال پیش آمد که بنده به چه شکل توانستم از این تعداد تست بگیرم! به ایشان گفتم اگر وقت بگذاریم و جستجو کنیم حتما استعدادهای بیشماری را در کشورمان پیدا خواهیم کرد.

مدافع سال های نه چندان دور استقلال درباره حضورش در تمرین تیم این تیم در زمان مربیگری استراماچونی اینچنین گفت: همانطور که می دانید در زمان مربیگری استراماچونی، تیم استقلال چند هفته اول نتایج خوبی کسب نکرد. و از هفته پنجم توانست امتیازات را کسب کند. دلیل عدم نتیجه گرفتن تیم بزرگی مثل استقلال در هفته های ابتدایی این بود که استراماچونی نمیدانست ما در پایه ها مشکل داریم و این ذهنیت را داشت که اینجا هم مانند اروپا است و همه بازیکنان اصول و مسائل مربوط به  پایه را به خوبی یاد گرفته اند و فقط باید روی مسئله تاکتیک با آنها کار کند. یک مربی باهوش در مواقعی که نمی تواند نتیجه بگیرد باید خودش را آنالیز کند. و استرا متوجه مشکل تیم استقلال شد و از هفته چهارم به بعد، اصول پایه را کار کردند و روند رو به رشدی را شروع کردند و توانستند نتایج قابل قبولی بگیرند.

او با انتقاد از این روند گفت: یک مربی که از دانش فنی بالایی برخوردار است  و در فوتبال بزرگسالان کار می کند، به دلیل این که بازیکن هیچکدام از اصول پایه را پشت سر نگذاشته و مسائل مربوط به پایه ها را نمی داند،  نمی تواند تاکتیکهایش را ارائه بدهد.  به دلیل وجود چنین مشکلاتی در پایه ها، بار فنی لیگ برتر افت می کند.

لطفی درباره وجود رابطه ها در فوتبال کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در فوتبال ما ارتباطات وجود دارد. به عنوان مثال؛ بازیکنی که در سطح پایین قرار دارد و باید در رده های پایین بازی کند با استفاده از رابطه، وارد لیگ برتر می شود. و یا در مربیگری هم اینگونه است. با وجود رابطه ها متاسفانه افرادی وارد مربیگری می شوند که هیچ سر رشته ای در این زمینه ندارند. مربیگری اصول خود را دارد و با مقوله ی فوتبال بازی کردن فرق می کند. فوتبال ما در همه رده ها به سمت ارتباطات رفته است. و این مشکلات باید رفع شود در غیر این صورت از تیمهای درجه سه آسیا هم ضعیفتر خواهیم شد.

دستیار فکری در نفت مسجد سلیمان درباره این تجربه خود اظهار داشت: آقای فکری و بنده و دیگر دوستان، زمانی که وارد تیم نفت مسجد سلیمان شدیم میدانستیم این تیم چند بازیکن دارد و با چه مشکلاتی مواجه است ولی بنا به تعهداتی که داشتیم پذیرفتیم.  در ابتدا روند خیلی خوبی  داشتیم و نتایج خوبی کسب کردیم. از تیمهایی مثل سپاهان و مس رفسنجان که چند بازی قبلی خودشان را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند، توانستیم امتیاز بگیریم.  یک تساوی در زمین سپاهان و یک برد از مس و همچنین سه امتیاز از بازی با  ماشین سازی کسب کردیم. تیم ما در اوج بود و چند هفته متوالی عالی بودیم ولی تعطیلات بلند مدت تاثیر منفی بر روند تیم ما داشت.

لطفی اصلی ترین عوامل برای موفقیت یک تیم را اینگونه بیان کرد: یک تیم خوب برای موفقیت باید  فاکتورها و شاخصه هایی از قبیل؛ داشتن امکاناتِ خوب، وجود ابزارهای لازم و تامین منابع مالی و همچنین از نظر روانی باید در بهترین حالت ممکن و از لحاظ بدنی باید آماده باشند.

وی در ادامه افزود:  به عقیده بنده، بازیکنان باید از شرایط روانی آمادگی کامل داشته باشند حتی اگر از نظر بدنی آماده نباشند. اگر تیمی از نظر ذهنی و روانی صد در صد آمادگی داشته باشند ولی از لحاظ بدنی ۶۰-۷۰ درصد آماده باشند، روز خوبی خواهد داشت و نتایج بهتری خواهد گرفت. ولی اگر از نظر بدنی صد در صد آماده باشند از نظر روحی و روانی ۹۵ درصد، روز خوبی نخواهد بود. عدم تمرکز در فوتبال، باعث شکست تیم می شود. در دنیای کنونی هم روی این موضوع تمرکز دارند و کشورهایی مثل ژاپن و آلمان به این موضوع می پردازند.

لطفی درباره شرایط مسجد سلیمان اذعان داشت: مسجد سلیمان دارای آب و هوای گرم و نسبتا خشک می باشد و تابستانی گرم و زمستانی مدیترانه ای دارد. و این نوع آب و هوا مناسب فوتبال نیست. بازیکن ها در شرایط بسیار سختی قرار دارند. ولی مردم این شهر بسیار خوب و خونگرم و مهربان هستند.  تیم ما بازیکنان با کیفیتی داشت ولی متاسفانه تعدادی از آنها مصدوم شدند و این موضوع باعث شد چند هفته ی پایانی لیگ را با تعداد کمی به میدان برویم. این عوامل و این مشکلات باعث می شود تیم خوبی مثل مسجد سلیمان نتیجه نگیرد.  ما از تیمهایی که هفته ها باخت نداشتن، امتیاز گرفتیم ولی دریغ از یک ریال پاداش. ولی تیمهای دیگر برای هر بازی که پیروز می شدند، پاداش در نظر میگرفتند. به هر حال این موضوع در روند تیم ها تاثیر می گذارد.   

پیشکسوت فوتبال کشور درباره تیم های لیگ برتری گفت: بعضی از تیم های لیگ برتری ما مشکلات زیادی داشتند. تیم هایی مثل گل گهر، پرسپولیس، استقلال و سپاهان و... که بازیکنان بیشتری داشتند، کمتر آسیب دیدند. در صورت به وجود آمدن مشکل برای بازیکن ها، جایگزین وجود داشت. این تیم ها از تنوع تاکتیکی بالا و ابزار بسیار خوبی برخوردار بودند و در هر پست چند بازیکن داشتند.

وی در این راستا افزود: در لیگ برتر، تیمهایی که نتایج خوبی را میگرفتند به دلیل  تعطیلات بلند مدت متضرر میشدند. ولی در سوی دیگر، تعطیلات برای تیمهایی که با مشکلاتی مواجه بودند و نمیتوانستند نتیجه بگیرند به سودشان بود.  

لطفی درباره حضور فکری روی نیمکت استقلال نیز اینگونه پاسخ داد: آقای فکری افراد خوبی را برای کادر تیم استقلال انتخاب کرده بود. و مثل سابق کادر سنتی نداشت. کادر ایشان از لحاظ فنی خوب بودند. متاسفانه شانس با آنها یار نبود.

سعید لطفی صحبت های خود را اینگونه به پایان رساند: متاسفانه فساد در فوتبال ما بیداد می کند و مسئولین باید  به این موضوع ورود و رسیدگی کنند. از شرطبندیها در  لیگ تهران و لیگ دو و سه و امیدها جلوگیری کنند. از مسئولینی که توانایی دارند به فوتبال پایه ایران رسیدگی کنند و اجازه ندهند مربیان ما به دلیل وجود مشکلات عدیده، به کشورهای درجه چهار آسیایی بروند و آنجا کار کنند. اگر شرایط کار در پایه ها مهیا شود و مربیانی که دانش فنی دارند بتوانند در تیمهای پایه کار کنند استعدادهای زیادی به فوتبال ما معرفی می شوند. و این موضوع زمانی تحقق می یابد که رابطه ها در فوتبال از بین برود تا جوانان با استعداد ما با توجه به توانایی که دارند کار کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه