English

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت:

۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور با نسخه الکترونیکی خدمات درمانی ارائه می کنند

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خدمات درمانی در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور با نسخه الکترونیکی فراهم شد.

۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور با نسخه الکترونیکی خدمات درمانی ارائه می کنند
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، دکتر سید رضا مظهری در حاشیه نشست توجیهی نسخه الکترونیکی در دانشکده پزشکی آمل اظهار داشت: نرم افزار سرویس سلامت و ارائه خدمات درمانی به بیماران مراجعه کننده در حدود ۶۰۰ بیمارستان دولتی توسعه یافته و به صدور نسخه‌های پزشکی توسط پزشکان معالج و حذف نسخه‌های دستی می پردازد. 

وی ادامه داد: حجم درخواست‌ها برای الکترونیکی شدن فرآیند‌ها در حوزه سلامت زیاد است و موضوع نرم افزاری شدن بخش‌های مختلفی از ارائه خدمات سلامت در حوزه بیمارستانی آغاز شد.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دو سال گذشته با ورود فرآیند‌های مرتبط با نسخه الکترونیک رشد بسیار خوبی در بخش‌های مختلف و ایجاد تحول در حوزه خدمات سلامت الکترونیک کشور شده است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه حوزه سلامت الکترونیک به لحاظ کاربردی در سه بخش تعریف می‌شود، افزود: بخش اول، موضوع پرونده الکترونیک سلامت است که در این زمینه هر کدام از شهروندان یک پرونده اختصاصی سلامت که اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها در آن ثبت شده و در دسترس پزشک معالج شان باشد، دارند.

مظهری تصریح کرد: بخش دوم، اصلاح فرآیند‌های نظام سلامت است تا مسیر‌ها به درستی مدیریت شوند؛ برای مثال مسیر نظام ارجاع به کمک فرآیند‌ها و در قالب نرم افزار‌ها می‌تواند به درستی هدایت شود.

وی ادامه داد: بخش سوم نیز مدیریت و تصمیم گیری است و تمام اطلاعات باید در نهایت به صورت آمار و داشبورد در اختیار مدیران و کارشناسان قرار گیرد تا تصمیمات صحیح تری اتخاذ شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: مبدأ چهارم اطلاعات، بخش خودمراقبتی است که در این بخش هنوز به بلوغ نرسیده ایم و امیدواریم در دولت فعلی به نتایج قابل قبولی برسد، در این بخش خود افراد باید آموزش ببینند تا اطلاعات مرتبط با سلامت را پس از آموزش و ارائه دسترسی در پرونده الکترونیک ثبت کنند. 

وی گفت: امروز تکلیف مهم ما تجمیع اطلاعات این ۴ بخش و برقراری ارتباط بین آنها است تا نتایج کنار یکدیگر قابل رصد باشند.

مظهری تأکید کرد: وزارت بهداشت در تلاش است که تا پایان این دولت همه شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک خود را مشاهده و از این سامانه استفاده کنند و حتی امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنان فراهم شود.

وی همچنین با بیان اینکه با توجه به گسترش نسخه نویسی الکترونیک باید امکان نسخه نویسی از راه دور به شرط اندیشیده شدن تمهیدات قانونی فراهم باشد، اظهار داشت: شاید ۵۰ درصد مراجعه بیماران به مطب‌ها نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند و می‌توان با دوراپزشکی آنها را پیگیری کرد.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در حوزه دریافت دارو مبدأ دوم، اطلاعات مربوط به خدمات سرپایی است که عمدتاً در حوزه تشخیص و درمان و دارو متمرکز است، تصریح کرد: هرچند مشکلات زیرساختی دردریافت خدمات در داروخانه‌ها وجود دارد که ارتباط بین بیمه‌های مختلف است که هر کدام از سازمان‌های بیمه گر برای خودشان درگاه‌های جداگانه‌ای دارند.

وی بیان داشت: انتظار است که این درگاه‌ها توسط بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان‌ها با تولید سامانه‌های نسخه نویسی در یک مجموعه مستقل یکپارچه سازی شود تا بیمار و همراه بیمار در زمان مراجعه و دریافت خدمات از داروخانه‌ها با مشکل مواجه نشود.

مظهری عنوان داشت: این مرکز به عنوان مرجع پیاده سازی فرایند الکترونیکی کردن نسخه ها، به سازمان بیمه مرکزی ابلاغ کرده و بیمه مرکزی هم قول داده که از اسفندماه این فرایند را در مسیر یکپارچه شدن بیمه‌ها شروع کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه