English

یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

حضرت زینب(س) در کوران فتنه‌ها در برابر ظلم روایتگری کرد

یک کارشناس دینی و مذهبی عنوان کرد: حضرت زینب(س) در کوران فتنه‌ها در برابر ظلم با بصیرت روایتگری کرد، ما نیز باید از ایشان درس گرفته و در برابر فتنه های کوچک و بزرگ امروزه با بصیرت حرکت کنیم.

حضرت زینب(س)  در کوران فتنه‌ها در برابر ظلم روایتگری کرد

حجت الاسلام محمد اسماعیلی کارشناس دینی و مذهبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج ، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن رحلت حضرت زینب (س)، اظهار داشت:  وقتی نام حضرت زینب (س) را می‌شنویم، ناخودآگاه اهمیت جریان تبلیغ و پیام رسانی به یاد می آوریم.

وی با عنوان اینکه عاشورا و نهضت سراسر شور و شعور اباعبدالله (ع) نیازمند روایت راویانی بود که چهره کریه بنی امیه و اسلام اموی و غیر اصیل را نمایان سازد، افزود: اسلام اموی با زر و زور و تزویر پا به میدان نهاد، یزید که ادامه دهنده این راه بود، زر و زور را به خدمت گرفت، اما چهره تزویر را کنار زد و علناً به مقابله با جریان اسلام ناب پرداخت.

اسماعیلی گفت: یزید اگرچه زر و زور را همچنان در خدمت گرفت حال سوال مهم آن است که در کوران حوادث و فتنه‌هایی که افراد بزرگ و مطرحی را در جهان اسلام از آمدن به میدان حق علیه باطل دور نگه داشت، چه عواملی سبب شد که زینب کبری (س) این چنین پا به عرصه روایتگری و مقابله با ظلم و ستم بردارد؟

این کارشناس دینی در ادامه عنوان کرد: امام علی(ع) در جنگ صفین که طرف مقابل به ظاهر مسلمان بودند، خطاب به اصحاب خود می‌فرماید: علم پرچم مقابله با فتنه را کسی می‌تواند بر دوش بکشد که دارای بصیرت و صبر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بصیرت است که راه را نشان می‌دهد و صبر است که انسان را در مسیر حق پایدار می‌سازد، اگر انسان تقوا را هر روز تمرین نکند،نمی‌تواند مسیر درست و روشن را از کوره راه‌های باطل و تاریک تشخیص دهد.، تقوا یعنی در میدان بودن و نقطه مقابل دشمن مجاهدانه و مخلصانه حرکت کردن تا خداوند راه‌های هدایتش را باز نماید.

اسماعیلی عنوان کرد: زینب کبری (س) در مسیر اسارت بی‌تابی نکرد و با همه خستگی‌ها دست از نماز شب نکشید و روحش را با ملکوت پیوند داد ، آنگاه در مجلس ابن زیاد بانگ علوی برافراشت که: من جز زیبایى و نیکى ندیدم.

 

حضرت زینب با سخنرانی خود چشمان بی‌بصیرت مردمان شام  را باز کرد

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) با شجاعتی مثال زدنی یزید و یزیدیان را در شام در هم ریخت و چشمان بی‌بصیرت مردمان شام و امت اسلام را باز کرد و فرمود: ای یزید! هر سعی و تلاش که داری به کار بند، سوگند به خدای که هرگز نمی‌توانی، یاد و نام ما را محو و وحی ما را بمیرانی.

این کارشناس دینی بیان کرد: آری، قدرت افشاگری و پیام رسانی حضرت زینب (س) ریشه در صبر و بصیرتی دارد که در طول زمان آنها را در خود پرورانیده است و ثمره‌اش را این چنین زیبا و شگفت انگیز به عالم اسلامی چشانده است.

اسماعیلی در پایان گفت:  درس صبر و بصیرت را باید هر روز از زینب کبری آموخت و آن را تکرار کرد، در طول تاریخ انقلاب اسلامی افراد بسیاری بودند که به دلیل نداشتن بصیرت یا بی‌صبری دچار ریزش شدند از قطار انقلاب اسلامی پیاده گردیدند و رودرروی انقلاب ایستادند، اما سبب شد خود را آواره کرده و خسرالدنیا و الاخره سازند، صبر و بصیرت درسی است که باید هر روز آن را آموخت و تکرار کرد.

حضرت زینب(س)، دختر امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم‌ هجرى، روز 5 جمادى الاول در مدینه، پس از امام حسین‌(ع) به دنیا آمد، طبق روایات نام‌گذاری ایشان توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت، این نام از سوی جبرئیل به ایشان وحی شده و به معنای زینت پدر است.

 

حضرت زینب کبری پس از آن که به سن ازدواج رسید، به همسری برادرزاده علی (پسرعمویش)، عبدالله بن جعفر بن ابی طالب که ۵ سال از او بزرگ‌تر بود درآمد.

تاریخ نگاران در شمار فرزندان زینب(س) و تعیین نام آنها اختلاف کرده اند، اما گفته شده زینب کبری از شوهرش عبدالله پنج پسر به نام‌های: علی، عون، اکبر، عباس، محمد؛ و یک دختر به نام ام کلثوم داشت که عون و محمد در واقعه کربلا به شهادت رسیدند.

براساس برخی از احتمالات حضرت زینب (س) پس از ورود به مدینه، در مجالس و محافل سخن می گفت و مظالم و جنایات یزیدیان را بازگو می کرد. فرماندار مدینه ماجرا را به یزید نوشت و او دستور داد زینب را مخیر سازند تا هر شهری که می خواهد (غیر از مکه و مدینه) برود. حضرت زینب به شام رفت و در آن جا اقامت کرد و پس از چندی در شب 15 رجب سال 63 هجرى قمرى در همان جا فوت می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

روضه حضرت زینب (س) با نوای حاج مهدی سماواتی + صوت

فرازی از زیارت نامه حضرت زینب سلام الله علیها + فیلم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه