English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

عید غدیر، تجلی کمال انسانیت در فلسفه بعثت خاتم‌الانبیاء(ص)/ عصاره مکتب وحی و بیعت امت با امامت

غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان و هنگامه برگزیده شدن امام علی(ع) به امامت است. در این روز مسلمانان پاک‌اندیش ولایت پذیری خود را به منصه ظهور رسانند و با بیعت اطاعت و سرسپردگی خویش را به ذات احدیت نشان دادند تا واقعه تاریخی غدیر والاترین عید شود.

عید غدیر، تجلی کمال انسانیت در فلسفه بعثت خاتم‌الانبیاء(ص)/ عصاره مکتب وحی و بیعت امت با امامت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، غدیرخم ، بر اساس مستندات تاریخی بی‌شک از مهمترین و مسلم‌ترین حوادث تاریخ صدر اسلام و دوران رسالت پیامبر اکرم(ص) و روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

هنگامه‌ای که پیک وحی در 18 ذیحجه سال دهم هجرت بر حضرت محمد(ص) ‌نازل شد و پیام آورد که «ای رسول آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نکنی رسالت او را ابلاغ نکرده ای و خدا تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد.» اینگونه امام علی(ع) برای جانشینی پیامبر(ص) برگزیده شد. غدیر عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام دین های الهی و خلاصه مکتب وحی است و تنها یک واقعه‌ای تاریخی نیست. این نام مقدس، عنوان عقیده و پایه دین اسلام به شمار می‌رود.

64a527e3bc380-

 

بحث ولایت مهمترین مسأله در غدیر

حجت‌الاسلام «مهدی رضوی» استاد حوزه و پژوهشگر امور دینی ولایت را مهمترین موضوع در غدیر دانست و گفت: در قرآن کریم بر ولایت تکیه شده است و همچنین درباره رسالت و امامت نیز در قرآن کریم تنها درباره جریان غدیرخم و ولایت امام علی(ع)، تعبیر منحصر به فرد اتمام نعمت آمده است. در واقع در عید غدیرخم نعمت‌های معنوی الهی به برترین میزان و بالاترین نصاب خود رسیدند و چون نعمتی برتر از ولایت علی(ع) نیست، عید غدیر برترین عید امت اسلامی محسوب می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از باورهای نادرست آن زمان، میزان سن برای زمامداری و مدیریت جامعه به شمار می‌رفت که پیامبر اسلام(ص) در مسیر اصلاح آن تلاش‌های فراوانی را انجام دادند ولایت از تمامی نعمت‌ها بالاتر به شمار می‌رود که در روز غدیر با تحقق بیعت عمومی برای ولایت، نعمت برتر پروردگار کامل شد. سپردن وظیفه هدایت مسلمانان نیز در زمان نبود پیامبر به حضرت علی(ع) از دیگر اقدام‌های ایشان در راه درست کردن سنت‌های اشتباه جامعه به شمار می‌رود که در این میان با انتخاب آن امام بزرگوار(ع) علاوه بر اصلاح اندیشه مردم به تدریج وظیفه هدایت مسلمانان را به امیرالمومنان(ع) واگذار کردند.

 

1400042310452957323195424

 

مشارکت مردم در امر حکومت به حاکمان دینی

حجت‌الاسلام رضوی، با اشاره به اینکه این مشارکت مردم در امر حکومت به حاکمان دینی قدرت می‌بخشد،  تصریح کرد: حمایت مردمی حتی باعث اتمام حجت بر ولی منصوب از طرف خدا می‌شود. از این رو ولایت امیرمومنان(ع) از طرف پروردگار و به وسیله پیامبر اسلام(ص) ثابت شده و دارای فعلیت بود و از نظر اجرایی و عملی نیاز به حمایت مردم داشت.

وی در ادامه بیان داشت: امام علی(ع) در تقوا، جهاد در راه خدا و دریافت علم و دانش پیشگام بود. بنابراین هر شخصی که این مولفه‌ها در وجودش شکل می گرفت، بهترین گزینه برای جانشینی پیامبر(ص) محسوب می‌شد. رسول اکرم(ص) هنگامی که مکه را ترک می‌کردند، مولای متقیان(ع) را به جای خود به عنوان امین بر گزیدند. از طرف دیگر مردم آن زمان نسبت به امیر مومنان(ع) توجه خاصی داشتند زیرا زمانی که خاتم پیامبران(ص) فرمودند نخستین فردی که به ایشان ایمان بیاورد، جانشین آن بزرگوار خواهد شد، تنها امام علی(ع) داوطلب شد، پر واضح است که این امام همام(ع) از همان نخست به عنوان ادامه دهنده راه حق شناخته شده بود.

بیشتر بخوانید: 

آداب و اعمال روز عید غدیر خم

اینفوگرافیک/برنامه های جشن 10 کیلومتری غدیر

مولودی عید غدیر با نوای حاج محمود کریمی + فیلم

۱۷ ذی الحجه، سالروز نزول آیه محبت در شان امیرالمومنین علی علیه‌السلام + فیلم

 

عدالت مهم‌ترین ویژگی ولی فقیه 

این پژوهشگر دینی عدالت را از ویژگی‌های مهم ولی فقیه دانست و اظهار داشت: ولایت‌ فقیه باید در عصر غیبت دارای ویژگی‌هایی از جمله عدالت، آراستگی به فضیلت های اخلاقی و آگاهی از قانون اسلام باشد. فردی که در جامعه دینی در صدر حکومت قرار دارد، باید قانون را اجرا کند و برای هدایت مردم بکوشد. قبول ایمان و اسلام از دیگر ویژگی های ولایت فقیه است. همچنین شناخت جوانان از جایگاه ولایت فقیه لازم و ضروری است و جوانان کشور همه به نوعی پیرو ولایت فقیه هستند اما باید با آگاهی و دانش آنان را از جایگاه ولایت فقیه آگاه ساخت تا دشمنان دین با ایجاد شبهه این مهم را در میان آنها متزلزل نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه