English

صرفه جویی در انرژی به قیمت خاموشی چراغ فرهنگ

اینکه سخن از خاموشی چراغ فرهنگ به میان آمد استعاره‌ای از تعطیلی چندماهه شیفت شب کتابخانه ملی به بهانه صرفه‌جویی در انرژی است؛ موضوعی که با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز ساعت کار تالارهای کتابخانه ملی تغییر نکرده است.

صرفه جویی در انرژی به قیمت خاموشی چراغ فرهنگ

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج ، چندماهی از تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی به بهانه شدت گرفتن موج سرما در کشور و لزوم مصرف بهینه انرژی می‌گذرد و هنوز خبری از گشایش آن نشده است. 28 آذر ماه امسال بود که روابط عمومی کتابخانه ملی در خبری اعلام کرد: «با شدت گرفتن موج سرما در کشور و لزوم مصرف بهینه انرژی جهت کمک به شبکه انتقال گاز و همچنین لزوم بهینه‌سازی و تعمیر تاسیسات کتابخانه ملی از تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ تا اطلاع ثانوی، ساعات فعالیت تالار عمومی کتابخانه ملی از ۸ صبح تا ۲۴ است که برای اعضا، مطابق ضوابط و ثبت نام قبلی در نوبت‌های مربوطه قابل‌استفاده خواهد بود.» اما در این میان برخی از مسئولان آن معتقدند که شیفت شب تعطیل نشده بلکه فقط هفت ساعت کمتر شده! موضوعی که با واکنش های متعددی روبرو شد و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب که اکثر آنها جزو پژوهشگران و محققان این مرز و بوم به شمار می‌روند خواستار احیای مجدد شیفت شب کتابخانه ملی ایران شدند.

شیفت شب کتابخانه ملی، برای محققان و پژوهشگران در شهریور سال 90 افتتاح شد و تا‌کنون حدود ۱۲۰۰نفر پژوهشگر و محقق را به‌خود جذب کرده است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، چهارمین کتابخانه جهان در ارائه خدمات شیفت شب است که از ساعت ۲۲ تا ۷ بامداد ارائه خدمات می‌کرد.

با توجه به اینکه ۱۱ سال از زمان تأسیس شیفت شب گذشته، اما در تمام این سال‌ها بعضی از مدیران به خاطر تصمیمات شخصی سعی داشتند با کاهش ساعت یا حذف شیفت شب، فضای مطالعه را از پژوهشگران بگیرند. اما به کمک اعتراض برخی از اعضاء و پیگیری مستمر رسانه‌ها ، هیچ کدام از مدیران موفق به تعطیلی شیفت شب نشدند. البته نباید فراموش کرد که یازده سال استمرار در برقرار شیفت شب حتما با قوانین و آیین‌نامه‌هایی همراه بوده است که پایمال کردن آن ولو به بهانه عدم تصریح در اساسنامه می‌تواند قابل پیگیری باشد.

776503_447

خبرنگار خبرگزاری موج به همین بهانه سراغ «صادق دهقان» استاد ادبیات و پژوهشگر ادبی که خود سالیان سال از مراجعه‌کنندگان به کتابخانه ملی جهت انجام تحقیقات دانشگاهی بوده رفته است تا نظر او را در اینباره جویا شود.

دهقان با اشاره به دلیل تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی تصمیم گرفت به دلیل کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های بالای خدمات شیفت شب را تعطیل کند اما برخی از مسئولان کتابخانه ملی هم می‌گویند عدم استقبال از سوی مراجعه‌کنندگان دلیل آن است.

وی معتقد است که در این زمینه باید با استناد علمی و آماری دست به چنین عملی زد و صرفا صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی نمی‌تواند دلیل خوبی برای بستن بزرگترین مرکز فرهنگی و علمی کشور باشد. کتابخانه ملی تنها به قشر خاصی تعلق ندارد بلکه دانشگاهیان، استادان دانشگاه و محصلان نیز مراجعه کننده این مرکز بودند.

این استاد حوزه ادبیات، کتابخانه را از نیازهای اولیه هر شهر و منطقه دانست و تاکید کرد: توجه و برنامه ریزی در این حوزه فرهنگی در سالیان و نسل‌های آینده نتایج بسیار ارزنده‌ای در پی خواهد داشت. بنابراین از هرگونه حمایت برای بخش فرهنگ و نهاد کتابخانه‌های عمومی نباید دریغ شود.

دهقان، نهاد کتابخانه‌ ملی از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگی کشور دانست و تصریح کرد: اگر توجه بیشتری به این مجموعه شود، پیشرفت و توسعه جامعه را به همراه خواهد داشت. مسئولان امر و مجلس شورای اسلامی در راستای ایفای نقش مجموعه کتابخانه‌ها ملی باید تمامی ظرفیت‌های قانونی خود را به کار گیرد و حمایت‌های لازم را برای نیل به اهداف متعالی حوزه کتاب که همواره مورد تأکید رهبر معطم انقلاب است، انجام دهند.

وی در ادامه افزود: برای اجرای سیاست‌های مجموعه کتابخانه‌ها ملی و دیگر کتابخانه‌های عمومی از هرگونه حمایت قانونی که لازم باشد، نباید کوتاهی شود.

این پژوهشگر ادبی با بیان اینکه اگر بسته شدن شیفت شب به دلیل مشکلات بودجه‌ای است باید اهتمام لازم در این زمینه صورت بگیرد، گفت: برخورداری مردم از امکانات کتابخانه‌‌ها از حقوقی است که باید برای تحقق آن تلاش کرد و موانع قانونی این امر باید مرتفع شود. مسئولان و متولیان کتابخانه ملی باید با احساس مسئولیت بیشتر چاره‌ای بیندیشند و هر چه سریع‌تر نسبت به گشایش شیفت شب کتابخانه اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه