English

متن و حاشیه مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

سینمای ایران به بازسازی انقلابی و جوان سازی نیاز دارد/ انتقاد خزاعی از تبلیغ زیاد ایران‌مال!

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در غیبت وزیر ارشاد و با حضور وزیر ورزش و جوانان، رییس سازمان سینمایی و مدیرعامل خانه سینما و تعدادی از هنرمندان برگزار شد.

سینمای ایران به بازسازی انقلابی و جوان سازی نیاز دارد/ انتقاد خزاعی از تبلیغ زیاد ایران‌مال!

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، دقایقی پیش آئین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اجرای محمد سلوکی در کتابخانه جندی شاپور مجموعه ایران مال آغاز شد.

در این مراسم، سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیدصادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران، مجید شایسته مدیرعامل ایران مال و جمع کثیری از هنرمندان و فیلمسازان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قران مجید، کلیپی از زنده یاد فرشته طائرپور برای یادبود و نکوداشت این سینماگر فقید پخش شد.

پس از آن مجید شایسته مدیرعامل مجموعه ایران مال در سخنانی کوتاه از مجموعه خودشان به عنوان بزرگترین مجموعه تجاری و فرهنگی در خاورمیانه یاد کرد که دارای سالن های متعدد سینمایی و تئاتر هستند و میزبانی از رویدادهای فرهنگی و هنری را مایه مباهات این مجموعه دانست.

 

موسوی: مرجعیت دوباره ایران محقق شد

سیدصادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در سخنانی از همه افرادی که صادقانه برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند، تشکر کرد و گفت: اجازه بدهید گزارشی که همه دبیران در اختتامیه ها ارائه می کنند، من ارائه نکنم چون از طریق رسانه ها در جریانش هستید؛ بحثی در مورد تایید شدن جشنواره در آکادمی اسکار وجود دارد که می خواهم آن را توضیح دهم و قصد دارم وجه دیگر آن را روشن کنم.

وی تصریح کرد: اصلی ترین چیزی که در این راستا، در ذهن من وجود داشت و در سکوت فعالیت کردیم، این بود که باور داشتم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، مهمترین جشنواره غرب آسیا است و با بهترین هنرمندان فیلمساز به مدد و حمایت مدیران و هنرمندان ظرف چهار دهه گذشته برگزار شده است، مطمئن بودیم به دلیل حضور معتبرترین افراد جهانی، می توانیم در مورد تایید شدنش در اسکار به نتیجه برسیم.

موسوی همچنین گفت: ما، به حق شایسته مرجعیت در همه امور در منطقه هستیم و این موضوع، فرصتی است که برای فیلمسازها ایجاد شده است و امروز یک اتفاق مهمی افتاده و رویداد مهمی را با مهمترین رخداد جهان پیوند دادیم و این مرجعیت ما را در منطقه پررنگ تر می کند. گواه این مساله اعتراضاتی بود که فیلمسازهای خراجی وقتی فیلم هایشان در جشنواره پذیرفته نشده بود، اعلام کردند که برای اولین بار اتفاق افتاد. از میان 6402 فیلم خارجی که به دبیرخانه ارسال شده بود 59 فیلم خارجی انتخاب کردیم و برای اولین بار اعتراضاتی از سوی سینماگران خارجی برای اینکه انتخاب نشده است، داشتیم. 

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان تاکید کرد: آن چیزی که برای ما مهم است، مرجعیت دوباره ایران در صنعت سینما است که محقق شده است و دستاورد بزرگ ملی محسوب می شود.

سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد

در ادامه، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) گفت: جشنواره فیلم کوتاه دستاورد ارزشمندی است که حاصل تلاش عزیزان بسیاری در سال های متمادی گذشته است. از این رو،  وظیفه خودم می دانم از همه آنانی که در رشد و بالندگی نهال سینمای جوان دستی بر آتش داشته اند قدردانی کنم. همچنین از مسئولان و دست اندرکاران این دوره جشنواره سپاسگزاری می کنم. همچنین از سفرا، رایزنان فرهنگی و فیلمسازان کشورهای مختلف که در این رویداد سینمایی حضور یافته اند متشکرم. 

وی افزود: از هیات‌های انتخاب و داوری و از همه فیلمسازان و جوانان خلاق و هنرمند هم تشکر می کنم. چه آنهایی که آثارشان در جشنواره حضور داشت و چه فیلمسازانی که به دلیل  شاخص های جشنواره و سلایق گروه های انتخاب، در بخش مسابقه نبودند. از سال های دور به یاد دارم که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه با جنب ‌و ‌جوش و شور و هیجان خاصی برگزار می شده و همچنان هم، ادامه دارد. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و مطالبه ها باعث می‌شود که جنس این جشنواره متفاوت از سایر جشنواره‌ها باشد. پرسشگری و مطالبه گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر می‌کند. اعتقاد دارم اینجا، آینده سینمای ایران رقم می خورد و بستر رویش استعدادهای جدید است. پس از چهار دهه سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد. 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: الزامات و مقتضیات جامعه امروز «هنر - صنعت سینما» را دستخوش تغییر کرده است و به موازات این تغییر،  باید نسل های جدید با ظرفیت، بینش، بصیرت تازه و تجربه های نو از راه برسند و با تکیه بر میراث گذشتگان پیشتاز و پیشران جریانات تازه شوند. بدون شک، سینمای جوان خاستگاه جریان شناسی و جریان سازی نوین سینماست.

وی بیان کرد: تاکنون، سینمای ایران و به طور ویژه، «فیلم های کوتاه ایرانی» در جشنواره های جهانی افتخاراتی را کسب کرده اند و همه ساله از افتخارات این سینما بارها می‌شنویم. این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم. ما به استراتژی جدیدی در سینما نیاز داریم. سهم سینمای ایران در چشم انداز فرهنگ جهانی کجاست؟ اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی می کنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت.با همه جهش های گاه به گاه؛ باورم این است که هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم. 

خزاعی گفت: متاسفانه به رغم فرهنگ غنی، ادبیات با شکوه، تاریخ پر افتخار و نیروی انسانی عظیم و .... ما از طریق تصاویر و فیلم های مان فقط، نمایشی مردم شناختی صرف برای غرب بوده ایم.  نتوانسته ایم این همه غنای فرهنگی، ارزش های اخلاقی، اسطوره ها و قهرمانان ملی مان را به جهان معرفی کنیم. سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی تر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راه مان این باشد که در سینما علاوه بر تکنیک به محتوا بیندیشیم.شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفا، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای اندیشه ورزی است. 

وی توضیح داد: نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. تصویری از زیبایی ها، اسطوره ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین مان. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام می کنم. برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیت های نوظهور و انقلابی نیاز داریم. و در این راستا، از هیچگونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده گرا دریغ نخواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی در پایان گفت: به شخصه معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت های آموزشی که دارد از آن رو که اسیر کلیشه ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاق تر است به شرط آن که مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود.

در ادامه مراسم و قبل از آغاز اعلام برگزیدگان جشنواره سی و هشتم، علی زند وکیلی روی صحنه آمد و برنامه اجرا کرد.

سپس برگزیدگان جشنواره معرفی و جوایز آنها اهدا شد.

دعوت به فیلمسازی از «ایران مال»

در ادامه و بخشی از این مراسم، علی انصاری مالک ایران‌مال نیز در ادامه بیان کرد: به نظرم فیلم کوتاه، نمایشی از ترس‌ها و امیدها و آرزوهاست، هرآنچه به اختصار به آن پرداخته می‌شود، نتایج خوبی خواهد داشت، فیلم کوتاه هم، چنین است. با هزینه کم و در فرصت کوتاه ساخته می‌شود اما نتایج خوبی دارد. امیدوارم این کار هنرمندانه روز به روز پیشرفت کند. از کارگردانان می‌خواهم از ایران‌مال و آنچه که در اینجا اتفاق افتاده فیلم کوتاه بسازند تا مردم بدانند این سازه تمدنی توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است. 

انتقاد صریح محمد خزاعی از تاکید تبلیغاتی ایران مال در اختتامیه جشنواره!

قبل از اهدای جوایز بهترین فیلم کوتاه ملی و جایزه ویژه هیات داوران، محمد خزاعی با انتقاد از سیدصادق موسوی، گفت: از آقای موسوی خواهش می‌کنم حرمت و صمیمیت جشنواره را حفظ کنند! من امشب حس کردم جشنواره فیلم کوتاه ایران‌مال برگزار می‌شود، بچه‌های ما باید سادگی را یاد بگیرند، اینجا مدام فیلم‌های تبلیغاتی ایران‌مال پخش شد. یک مجوز جداگانه برای فیلم کوتاه تهران بگیرید.

ابوالفضل جلیلی یکی از اعضای هیات داوران بخش ملی نیز گفت: خیلی از جشنواره‌ها سعی می‌کنند به دستاورد کسب اعتبار تاییدیه اسکار برسند، این موضوع را به آقای موسوی تقدیم می‌کنم. امیدوارم در سال‌های آینده بچه‌های سینمای جوان مهمان اینجا باشند تا دیگران. وقتی درباره جایزه بزرگ با داوران بحث می‌کردیم دوست داشتم فیلمی خارجی جایزه را بگیرد اما دیدم، آنها به قدری سینمای ایران را دوست داشتند که باور نکردنی بود و بهترین راه تبلیغات همین لحظه‌هاست. هیچ فرد خارجی ندیدم که یه ایران بیاید و بگوید ایران بد بود. بیشتر شیفته ایرانیان می‌شوند. کاش می‌توانستیم داوران خارجی را دعوت کنیم، آنها متفق القول این فیلم را انتخاب کردند.

هرچه بکاریم، بهترینش را در آینده درو می‌کنیم 

در ادامه سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم بیان کرد: عرض خداقوت و تشکر دارم از همه دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از جشنواره. دوست نداشتم در انتهای برنامه مزاحم شما باشم. به عنوان خادم علاقه‌مند بودم بگویم جای ورزشکاران، کشتی‌گیران، وزنه‌برداران نوجوان در اینجا خالی است. از همه فیلمسازان خواهش می‌کنم به کمک ما بیایند ما فیلم‌نامه ها و اتفاقات عجیب و ارزشمندی در زندگی داریم. ضمن اینکه داستان‌های جالب درباره زندگی قهرمانان عزیزی داریم که این جوانان در آینده  اسطوره خواهند شد، من خواهش می‌کنم بخشی از این وقایع مهم را ثبت کنیم. 

وی افزود: اینجا یک داستان واقعی از یک نوجوان قهرمان در حاشیه جنوب شهر تهران می‌گویم. این داستان در یک زمین فوتبال رخ داده است. ورزشکار عزیزی در جلسات تمرین تنها مورد تشویق یک نفر از سکوی تماشاچیان قرار می‌گرفته است. این ورزشکار اصلا بازی خوبی نداشته، او در اولین روز مسابقات از سرمربی خواسته در ارنج‌ نهایی فیکس بازی کند مربیان خواستند دلش نشکند و او را به زمین فرستاده‌اند او چند گل می‌زند اما ناراحت بود، بازی که تمام می‌شود از او می‌پرسند چرا امروز متفاوت بودی، این ورزشکار می‌گوید آنکه من را در تمرین ها تشویق می‌کرد پدرم بود، او نابینا بود، نمی‌دانست من چه کیفیت بازی دارم او در نیمه شب فوت کرد.

سجادی توضیح داد: اگر این موضوع را می‌گفتم من را بازی نمی‌دادید حالا که فوت شده می‌دانم نظاره‌گر بازی است. من یقین داشتم او من را می‌دیده، این ورزشکار حالا مربی ورزش است. این ورزشکار در منطقه کم برخوردار بود. از این اتفاقات پیرامون ما بسیار است. به این سادگی شاید بتوانیم اسطوره‌هایی رقم بزنیم. بخشی از دعوتنامه جدی امشب مختص جوانان بود. پیش از این برنامه خدمت رییس‌جمهور بودم برای تقدیر از مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک. بر خودم تکلیف دیدم که به اینجا هم بیایم خواهش می‌کنم از همه عزیزان سینمایی که حتما در کنار وزارت ورزش و جوانان باشید، این جوانان به ما نیاز دارند، هر چه بکاریم، بهترینش را در آینده درو می‌کنیم.  به سهم خودم از همه مهمانان تشکر می‌کنم. امروز تجربه ارزشمندی برای من بود.

چرا وزیر ورزش آمد و وزیر ارشاد به این مراسم نیامد؟

گرچه این مراسم با اهدای جایزه بزرگ بخش بین الملل به فیلم کپسول که موضوعی ورزشی دارد و سخنرانی وزیر ورزش و جوانان پایان یافت اما این سوال کماکان مطرح است که چرا به رغم اعلام قبلی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور نیافت؟ که با توجه به موضعی که محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی در مورد تاکید سیدصادق موسوی دبیر این جشنواره و کنداکتور برنامه اختتامیه بر تبلیغ بیش از حد و استفاده از عنوان جشنواره به نفع مجموعه تجاری و فرهنگی ایران مال، شاید بتوان غیبت وزیر را هم به این مسئله مرتبط دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه