English

جزییات سیزدهمین جشن منتقدان تشریح شد

جزییات سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یک نشست خبری با حضور جعفر گودرزی و علی علایی تشریح شد.

جزییات سیزدهمین جشن منتقدان تشریح شد

به گزارش خبرنگار سینمایی موج، صبح امروز نشست خبری سیزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران  در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست جعفر گودرزی دبیر این رویداد ضمن رونمایی از پوستر این دوره از جشن، گفت: در حالی که سینمای ایران به سمت افزایش تولید پیش می‌رود باید از آن مراقبت کنیم. خروجی ارزیابی دلسوزانه اعضای انجمن منتقدان از این شرایط می تواند باعث توجه بیشتر سینماگران به شاخصه‌های کیفی شود و همین نشانگر اهمیت جشن منتقدان است. 

وی افزود: برآیند آکادمی منتقدان می‌تواند خروجی یک سال سینما را در جهت دیگری ترسیم کند و این جشن می‌تواند چراغ راهی برای تعریف یک سری شاخصه‌ها باشد چراکه ما به یک بزنگاه کیفی نیاز داریم.

گودرزی در مورد تاریخ برگزاری جشن منتقدان گفت: امسال قرار است که سیزدهمین دوره این جشن در روز ۱۳ دی ماه در سالن آمفی‌تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران برگزار شود چراکه یک سالن ویژه است و حتی ممکن است بعد از ما، جشن‌ها و مراسم‌ دیگری هم در آن برگزار شود.

وی در ادامه از بزرگداشت از ۲ هنرمند و یک منتقد  خبر داد و گفت: در این جشن از اکبر عبدی و علیرضا زرین‌دست از هنرمندان و عباس یاری به عنوان منتقد مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

قائم مقام انجمن منتقدان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش گفت:چند روزی بحث کردیم و حتی می‌خواستیم در برخی بخش‌ها چند نامزد اعلام کنیم که اکنون به جمع بندی رسیده ایم و تا فردا نتایج اولیه اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما همیشه به سلامت آرا فارغ از مصلحت‌اندیشی و جنبه‌های سیاسی افتخار کرده ایم و امیدوارم آرای داده شده به شکلی باشد که شأن منتقدان حفظ شود و خروجی این جشن یک قدم رو به جلو برای سینمای ایران محسوب شود.

در ادامه این نشست خبری علی علایی مدیر آکادمی سیزدهمین جشن منتقدان هم اظهار داشت: در این جشن جایزه گرفتن نوبتی نیست چون این یک رأی‌گیری جمعی است و حتی هنرمندانی بوده‌اند که به صورت متوالی برنده شده اند.

وی رقابت امسال را فشرده توصیف کرد و افزود:  در این دوره صد منتقد در رای گیری شرکت کرده اند و نزدیکی آرا و ترکیب نامزدها جالب توجه است به شکلی که گاهی رقابت به گونه‌ای به هم نزدیک می‌شد که با توجه به شمارش آرا اختلاف‌ها به اعشار می‌رسید و برای اینکه حق کسی ضایع نشود باید دقت می‌کردیم. بر همین اساس در برخی رشته‌ها قرار شد تا هفت نامزد داشته باشیم. در صدر جدول آرا رقابت فشرده‌ای داشتیم و این خودش را در شکل اهدای جوایز نشان می‌دهد. 

علایی ادامه داد: با توجه ویژه ای که به دستاوردهای فنی برای ما دارد برخی رشته‌ها مانند مهندسی صدا، گریم و … که کمتر کسی به آنها رای می دهد را در دستاوردهای فنی گنجاندیم و به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که تعداد نامزدها در این بخش زیاد باشد.

پس از آن گودرزی در ادامه گفت: در این جشن دوستان زیادی با ما همکاری می‌کنند و به عنوان مثال پژمان لشکری پور مشاور دبیر است و محمدرضا لطفی و محمود کمالی هم فیلم‌های بزرگداشت‌ها را ساخته‌اند.

دبیر سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی تصریح کرد: ما برآیند و خروجی آرا را اعلام می‌کنیم. و دلیلی ندارد که حتماً رأی ما تفاوت فاحشی با جشنواره فجر داشته باشد. گرچه در جشنواره فجر یا جشنواره‌های دیگر چون تعداد معدودی و مثلا هفت نفر هیأت داوری را تشکیل می‌دهند قطعاً در آنها سلیقه حاکم می‌شود اما با توجه به اینکه در جشن ما بیش از صد نفر رأی می‌دهند این اتفاق نمی‌افتد. فکر می‌کنم جشن منتقدان از معدود جشن‌های معتبر است که برند خود را ساخته است.

علایی هم تاکید کرد: هیچ الزامی وجود ندارد که حتماً آرای آکادمی ما با رأی جشنواره فجر فرق کند. حتی ما تماس‌های پی در پی با بچه‌های منتقد داشتیم تا آرای خود را بدهند از این صد نفر اقلاً هشتاد منتقد خوب و حتی بیش از سایر جشن‌ها در این جشن افراد معتبر حضور دارند. به همین دلیل اهالی سینما هم می‌گویند این جشن را واقعاً دوست دارند. 

دبیر این رویداد توضیح داد: خیلی از فیلمسازانی که در جشنواره جهانی حضور دارند هم دوست دارند فیلمشان در این جشن حضور داشته باشد اما متأسفانه در جشنواره جهانی کسی فیلم‌های ایرانی را نمی‌بیند به همین دلیل ما فیلم‌های جشنواره جهانی و فیلم‌های بخش ملی را تفکیک کرده ایم تا قضاوت بهتری صورت بگیرد. 

وی افزود: بعضی اوقات یک رأی برگزیده را بالا و پایین می‌کند از همین رو من به عنوان دبیر سعی کردم امانتدار باشم و خروجی را به صورت سلامت اعلام کنم.

علایی هم اظهار داشت: ما ناگزیریم برخی رای‌ها را باطل کنیم چرا که برخی از منتقدان بخش زیادی از فیلم‌های جشنواره را ندیده‌اند و این از نظر اخلاقی درست نیست که رأی آنها را در محاسبات وارد کنیم چون به یکباره یک امتیاز بزرگ تنها به برخی فیلم‌ها می‌دهند به همین دلیل ما در برگه‌ها عنوان می‌کنیم افراد مشخص کنندچند فیلم را ندیده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه