English

عبدالجبار کاکایی در گفتگو با خبرگزاری موج:

زخم کاری فضای مجازی بر پیکر انتشار کتاب شعر/تلاش برای نوشتن کتاب جامع فن ترانه نوشتن روی ملودی و موسیقی

شاعر و ترانه سرای مطرح کشور ضمن بیان تاثیرات کرونا و فضای مجازی بر کار شاعران، از تلاشش برای نگارش کتابی با موضوع فن ترانه نوشتن روی ملودی و موسیقی خبر داد.

زخم کاری فضای مجازی بر پیکر انتشار کتاب شعر/تلاش برای نوشتن کتاب جامع فن ترانه نوشتن روی ملودی و موسیقی

عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرای شناخته شده کشور تأثیرگذاری همه‌گیری ویروس کرونا روی کار اهالی قلم به ویژه شاعران را چنین تشریح کرد:همه‌گیری ویروس کرونا نمی‌تواند جلوی فعالیت ادبی را بگیرد.کسی که برای دل خودش شعر می‌سراید با همه‌گیری ابتلا به ویروس کرونا متوقف نمی‌شود. کار ما نیز غالبا سرودن و شعر گفتن است ولی شاخه‌های اقتصادی صنعت هنر همچون موسیقی کم‌رونق شده‌اند. همچنین نشست‌ها و جلسات از رونق گذشته برخوردار نیستند. این مسائل از نظر روحی آزاردهنده هستند.

او افزود:من در دوران همه‌گیری کرونا فعالیتم در زمینه سرودن شعر را ادامه دادم و در همین مدت دفتر شعری منتشر کرده‌ام.این دفتر شعر با عنوان«کشته‌های بی‌طرف» روانه بازار کتاب شد.

این شاعر بیان کرد: هم‌اکنون می‌خواهم یک کتاب جامع درباره فن ترانه نوشتن روی ملودی و موسیقی بنویسم تا افرادی که خواهان ورود به عرصه ترانه‌سرایی هستند با مطالعه آن تا اندازه‌ای با مسیر راهشان آشنا شوند.نگارش این اثر هم‌اکنون در مرحله جمع‌آوری منابع و نوشتن فصل‌ها است.

کاکایی میزان تأثیرگذاری همه‌گیری کرونا روی بازار کتاب را نیز اینگونه تخمین زد: به اعتقاد من کتاب شعر پیش از همه‌گیری کرونا تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته بود.در حوزه شعر قالبا آثار در فضای مجازی منتشر می‌شوند و علاقه به خرید کتاب کم شده است.

او تأکید کرد: کتاب نیز همچون موسیقی ضربه سنگینی از فضای مجازی خورده به صورتی که میزان تیراژ کتاب‌ها بسیار کم شده است البته این به معنای کاهش میزان سطح مطالعه اقشار مختلف جامعه نیست.

این شاعر گفت: کتاب شعر امروزه به یک رزومه شخصی برای مؤلفش تبدیل شده است.

فرصتی که فضای مجازی ایجاد کرده است

کاکایی ادامه داد: هم‌اکنون فضای مجازی شرایط خلاقیت‌ها و سبک‌ها را تغییر داده است زیرا این فضا به تنهایی تحولی در سبک ادبی ایجاد می‌کند. در چنین فضایی امکان اعمال سانسور و فیلترهای دولتی تقریبا به کنار می‌رود و این فضا را برای روی کار گونه‌های جدیدی در حوزه‌های شعر مهیا می‌کند. من فکر می‌کنم تحولات دهه 70 به این سو و تابوشکنی‌های شعر پست‌مدرن فقط متکی به فضای مجازی بودند.

او بیان کرد: در فضای مجازی نظارت دقیقی روی کار افراد و نقد پیشگیرانه‌ای وجود ندارد. هر کسی به انتشار آثارش در پیج خودش اقدام می‌کند.

این شاعر اظهار کرد:فضای مجازی ویترین چهره‌های شاخص شعر کشورمان را دگرگون کرده و چهره‌های جدیدی را به اقشار مختلف جامعه معرفی کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه